Szwecja – kraj „zielonej” motoryzacji

Szwecja postawiła sobie ambitny cel – do 2045 chce być pierwszym na świecie „krajem dobrobytu wolnym od kopalnych źródeł energii”. Żeby tak się stało zamierza bardzo mocno zmniejszyć emisję dwutlenku węgla powodowaną przez samochody. Zamierzenie słuszne, jednak czy spodoba się kierowcom?

Szwecja – kraj „zielonej” motoryzacji
Typowy szwedzki krajobraz – czerwony drewniany domek na brzegu skalistego wybrzeża

W ostatnich dziesięcioleciach Szwecja nadawała ton w wielu dziedzinach: w latach 70. dzięki Abbie wpływała na muzyczne gusta całego pokolenia, IKEA z kolei wyznacza standardy w dziedzinie designu, także pod względem świadomości ekologicznej Skandynawowie znajdują się w awangardzie.

Już w 1991 roku Szwecja wprowadziła podatek od emisji dwutlenku węgla – i to z sukcesem, zarówno pod względem ekologicznym, jak i finansowym. Kraj ten postawił sobie również niełatwe zadania w dziedzinie ochrony klimatu. W 2015 roku rząd zdecydował, że do 2045 roku Szwecja powinna być neutralna pod względem emisji CO2. Większość mieszkańców zaakceptowała to wyzwanie – nie było liczących się protestów sfer gospodarczych ani zwykłych obywateli.

Szwecja – podstawowe informacje

Szwecja jest monarchią parlamentarną z premierem jako szefem rządu na czele. Król jako głowa państwa pełni funkcje reprezentacyjne i nie sprawuje formalnej władzy. W przeciwieństwie do sąsiednich Norwegii i Danii, Szwecja nie jest członkiem NATO, a będąc krajem niezwiązanym żadnymi sojuszami militarnymi od 200 lat nie prowadziła wojny. Podczas obydwu wojen światowych kraj pozostał neutralny.

Skandynawskie królestwo ma powierzchnię 450.000 km2 i jest trzecim co do wielkości krajem zachodniej Europy, trzy razy dłuższym niż szerokim. Mniej niż 10 procent powierzchni jest zabudowana, nawet w takich miastach jak Sztokholm, Göteborg czy Malmö znajduje się wiele terenów zielonych. Większość Szwedów mieszka na południu i w centrum kraju, gdzie panuje łagodny klimat i istnieją dogodne połączenia z resztą kontynentu europejskiego. Surowa północ jest rzadziej zasiedlona.

Międzynarodowy sukces

Od końca Drugiej Wojny Światowej królestwo Szwecji rozwinęło się zyskując rangę jednego z wiodących krajów przemysłowych. Z sukcesem udało się tu połączyć rynkową gospodarkę kapitalistyczną ze zdobyczami socjalnymi i stworzyć państwo dobrobytu. Pod względem gospodarczym, w dziedzinie cyfryzacji czy edukacji Szwedzi zajmują czołowe pozycje w międzynarodowych porównaniach.

Międzynarodowy sukces

Widok z lotu ptaka na zamarznięte jezioro w Arvidsjaur w północnej Szwecji. Na zdjęciu tor testowy, na którym producenci samochodów dostrajają systemy asystujące, a kierowcom oferują ekscytujące szkolenie.

Z aktualnego raportu Unii Europejskiej wynika, że pod względem cyfryzacji Szwecja (2. miejsce) jest bardziej zaawansowana niż Niemcy (12. miejsce). Ponad połowa Szwedów w wieku 30-34 lat posiada, według Eurostatu, świadectwo ukończenia szkoły wyższej (52 procent), w Niemczech (34,9 procent), a łącznie w 28 krajach UE (40,7 procent), a więc dużo mniej. W zeszłym roku Szwecja z dochodem narodowym brutto na jednego mieszkańca wynoszącym 45.900 euro znalazła się w czołówce 20 krajów. Dla porównania dochód Niemiec wyniósł 40.300 euro.

Niemcy – najważniejszy partner handlowy

Niemcy – najważniejszy partner handlowy

A propos Niemiec: Republika Federalna jest ważnym partnerem Szwecji. Między obydwoma krajami trwa intensywna wymiana handlowa, są też zgodne w wielu globalnych kwestiach. W stosunkach handlowych Szwecji Niemcy zajmują szczególną rolę.

900 niemieckich przedsiębiorstw zatrudniających łącznie 60.000 pracowników osiąga w Szwecji roczne obroty w wysokości około 37 miliardów euro. Volkswagen jest jednym z największych inwestorów przemysłowych w tym kraju. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Scania, szwedzka marka koncernu VW – istniejąca od 1911 roku firma produkująca samochody ciężarowe, autobusy, a także silniki okrętowe i do urządzeń przemysłowych, mająca siedzibę w Södertälje na zachód od Sztokholmu – zainwestowała na rodzimym rynku 2,4 miliarda euro.

Zapotrzebowanie na samochody elektryczne wzrośnie: nowe samochody z silnikiem spalinowym znikną z oferty od 2030 r.

Poza tym koncern Volkswagen jest jednym z największych producentów samochodów w Szwecji. W 2018 roku zarejestrowano w tym kraju 103.000 samochodów osobowych i 16.700 aut ciężarowych należących do marek koncernu. Udział w rynku wyniósł 27,4 procent w wypadku samochodów osobowych i 30 procent w wypadku ciężarówek. Pośród 10 najpopularniejszych w Szwecji aut znajdują się trzy modele Volkswagena – Golf, Passat i Tiguan. Udział aut elektrycznych w rynku wynosi 8 procent, przy czym najchętniej kupowanym przez Szwedów samochodem elektrycznym jest hybrydowy (plug-in) Volkswagen Passat GTE. Ponieważ Szwecja jest bardzo rozległym krajem, wraz z pojawianiem się samochodów elektrycznych o coraz większym zasięgu sprzedaż może się znacznie zwiększać.

Eksport o wartości miliardów euro

Tak jak gospodarka niemiecka, również szwedzka jest nakierowana na eksport: 1.250 szwedzkich przedsiębiorstw zatrudniających 104.000 pracowników osiąga w Niemczech obrót 71,4 miliardów euro rocznie, są wśród nich tak znane firmy, jak IKEA, H&M czy Vattenfall.

Królestwo Szwecji około połowy wartości produktu krajowego brutto zawdzięcza eksportowi. W 2017 roku 59 procent eksportowanych towarów trafiło do Unii Europejskiej, w tym do Niemiec (11 procent), a także do Danii i Finlandii (po 6,9 procent). W tym samym roku 70 procent szwedzkiego importu pochodziło z krajów Unii. Udział Niemiec wyniósł tu 18,7 procent, dalej uplasowały się Holandia (8,9 procent) i Dania (7,2 procent).

Eksport o wartości miliardów euro

Polityka energetyczna: podatek od emisji dwutlenku węgla

Podczas dyskusji na temat opodatkowania emisji CO2 Szwecja służy jako pozytywny przykład. Jak wspomniano, taki podatek wprowadzono tam już w 1991 roku. Został on nałożony na przemysł energetyczny oraz inne działy przemysłu, a także na wszystkich konsumentów paliw kopalnych. Okazuje się, że Szwedzi mieli rację: w kolejnych latach emisja dwutlenku węgla się zmniejszała, a gospodarka rosła. Był to pierwszy ważny krok do uzyskania założonej na 2045 rok neutralności w dziedzinie CO2 – a jednocześnie pionierskie działanie na rzecz ochrony klimatu.

Od 2030 roku zakaz sprzedaży aut z silnikami Diesla i benzynowymi

Od 2030 roku zakaz sprzedaży aut z silnikami Diesla i benzynowymi

Kolejny ważny krok to wprowadzona na początku 2018 roku przez premiera Stefana Löfvena (Socjaldemokratyczna Partia Pracy Szwecji, SAP) ustawa o ochronie klimatu. Zakłada ona, że Szwecja stanie się pierwszym na świecie „krajem dobrobytu wolnym od kopalnych źródeł energii”. Do 2030 roku emisja CO2 ma zostać zmniejszona do 70 procent wartości z roku 2010. Od 2030 roku nie będzie można sprzedawać nowych samochodów z silnikami Diesla i benzynowymi. Żeby zwiększyć sprzedaż aut nieemitujących szkodliwych substancji, w zeszłym roku w Szwecji wprowadzono system dopłat: kierowcy, którzy kupią samochód elektryczny otrzymają premię w wysokości 6.000 euro, a kupujący auta z silnikami spalinowymi emitujące duże ilości CO2 będą musieli zapłacić podatek w wysokości do 7.500 euro. Będzie on dotyczył zwłaszcza samochodów z dieslem.

Ten pomysł może się opłacać – dzisiaj wielu Szwedów wciąż jeździ samochodami, które uwalniają do atmosfery niemałe ilości dwutlenku węgla. Karny podatek mógłby okazać się dla nich szczególnie dotkliwy. Z kolei dla producentów aut powstał kolejny bodziec zachęcający do produkcji modeli emitujących mniejsze ilości CO2.

SUV-y i samochody sportowe są szczególnie poszukiwane przez szwedzkich kierowców

„Szwecja jest przykładem w dziedzinie ochrony klimatu. Już dzisiaj ponad połowa produkowanego tu prądu pochodzi ze źródeł odnawialnych” – mówi Andreas Renschler, Członek Zarządu Volkswagen AG i CEO firmy TRATON SE. Do działu samochodów ciężarowych koncernu należą jednostki operacyjne MAN Truck & Bus, Scania Vehicles & Services oraz Volkswagen Caminhões e Ônibus. To ważna przesłanka do wprowadzenia elektromobilności zarówno w dziedzinie aut osobowych, jak i ciężarowych i autobusów.

Inwestycje w prace nad rozwojem akumulatorów do aut elektrycznych

Drogą do zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju przełomu w dziedzinie motoryzacji w Szwecji i pozostałych krajach świata kroczy również Volkswagen. Wraz ze szwedzką firmą Northvolt koncern zamierza uruchomić w Salzgitter w Dolnej Saksonii fabrykę akumulatorów. Northvolt wytwarza cele i zestawy akumulatorów. Na początek mają być produkowane akumulatory, które łącznie są w stanie zmagazynować energię o wartości 16 gigawatogodzin (GWh). Dotychczas Volkswagen zainwestował w Northvolt 900 milionów euro – część tych pieniędzy wpłynęła do nowo założonej spółki, część natomiast bezpośrednio do Northvolt AB. Koncern Volkswagen objął 20 procent udziałów w firmie i otrzymał miejsce w Radzie Nadzorczej.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.