Przewód i wtyczka do ładowania: właściwy rodzaj dla Twojego elektrycznego samochodu
Przewód i wtyczka do ładowania: właściwy rodzaj dla Twojego elektrycznego samochodu
e-Golf: zużycie energii elektryczne, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 12,7; emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+2
Ładowanie samochodu elektrycznego jest skomplikowane? Ależ skąd! Wszystko, czego potrzebujesz, to gniazdko lub opcjonalny Wallbox w domu oraz przewód do ładowania poza domem z odpowiednią wtyczką. Wyjaśniamy, jakiej wtyczki na pewno potrzebujesz i z jaką wtyczką akumulator zostanie naładowany bardzo szybko.
Dowiedz się:
- jaka wtyczka jest właściwa dla Twojego elektrycznego samochodu,
- jak ładuje się w domu,
- z jakim przewodem naładujesz samochód w trasie,
- jak możesz przyspieszyć ładowanie na stacji ładowania.
Aby znaleźć odpowiednią wtyczkę musisz wiedzieć, jakie złącze jest zamontowane w Twoim elektrycznym samochodzie. Europejscy producenci stosują zazwyczaj wtyczkę „typ 2”. Pamiętaj, wtyczka „typ 2” jest często nazywana także wtyczką Mennekes (Mennekes to nazwa producenta). W modelach azjatyckich lub amerykańskich spotyka się często także wtyczkę „typ 1”.
Nie jesteś pewien, jakiej wtyczki potrzebuje Twoje elektryczne auto? Tabelę najpopularniejszych samochodów elektrycznych i ich złącz znajdziesz tutaj. Teraz jeszcze kwestia, czy chcesz ładować w domu, czy poza domem, bo to decyduje o rodzaju przewodu. Do wyboru jest przewód Mode 2 lub Mode 3.
Przewód Mode 2 i wtyczka Schuko – dzięki nim gniazda elektryczne zmieniają się w stacje ładowania
Najłatwiej naładować samochód elektryczny z gniazda domowej instalacji. Odpowiedni przewód ma na jednym końcu popularną wtyczkę Schuko do gniazda instalacji domowej, a na drugim końcu wtyczkę pasującą do Twojego modelu samochodu. Przy ładowaniu samochodu z reguły będziesz miał dość czasu, by naładować także swoje akumulatory. Czas ładowania samochodu elektrycznego z sieci 230 V o mocy 2,3 kW zależy od modelu auta.
Wallbox: szybsze ładowanie z przewodem Mode 3
Jeżeli dla kogoś ładowanie z gniazdka instalacji elektrycznej trwa za długo, może skrócić czas ładowania w domu wybierając opcjonalny system Wallbox. Zamontowana na stałe stacja ładowania dostarcza prąd o znacznie wyższej mocy ładowania niż zwykłe gniazdko (do 22 kW zamiast 2,3 kW). Decydująca różnica polega na tym, że do ładowania potrzebny jest przewód Mode 3, a nie Mode 2. Najczęściej przewód ten jest na stałe połączony z Wallbox, zatem przy zakupie nie potrzebujesz martwić się o kabel do ładowania. Jedyne, co musisz wiedzieć, to jakiej wtyczki potrzebuje Twój samochód – w Volkswagenie jest to wtyczka „typ 2”.
Ile kosztuje ta oszczędność czasu? Cena własnej, domowej stacji ładowania waha się od 200 euro do kilku tysięcy euro – w zależności od mocy i producenta. Na przykład Volkswagen zaprezentował w 2018 roku prototyp swojej stacji ładowania ID.Charger, która będzie dostępna jako model 11 kW Entry & Connect. Najtańsza wersja będzie kosztować około 300 euro.
Samochody elektryczne posiadają następujące typy wtyczek:
Mode 3 i typ 2: kombinacja do publicznych stacji ładowania
W publicznych stacjach ładowania potrzebny jest dla europejskich samochodów elektrycznych zasadniczo przewód Mode 3 z dwoma wtyczkami „typ 2”, zwanymi też wtyczkami Mennekes. Dla azjatyckich lub amerykańskich pojazdów z przyłączem „typ 1” stosuje się przewód Mode 3 z przejściówką „typ 2” na „typ 1”. Wyższość „typu 2” nad „typem 1” polega na tym, że wtyczka może zostać zablokowana zarówno przy stacji ładowania, jak i przy samochodzie – wystarczy po prostu zamknąć samochód. Wtyczki zostaną wtedy zablokowane w samochodzie i stacji, a Ty możesz spokojnie oddalić się od swojego ładowanego samochodu.
Wtyczka Combo 2 i CHAdeMO: maksymalna moc ładowania
W trasie możesz ładować także na stacjach szybkiego ładowania, jeżeli takie będą po drodze. Większość stacji ładowania dostarcza prąd przemienny (AC), jednak samochody elektryczne magazynują energię w akumulatorze jako prąd stały (DC). Zatem samochód musi sam zamieniać prąd przemienny w stały. Stacja szybkiego ładowania sama zmienia prąd na stały, a to prawdziwa oszczędność czasu, bowiem umożliwia uzyskanie wyższej mocy ładowania!
Aby skorzystać z maksymalnej mocy ładowania do 350 kW, potrzebujesz złącza Combo-2 (zwanego również złączem CCS), które jest rozszerzeniem typu 2. Posiada dwa dodatkowe styki mocy, dzięki czemu jest to szybka ładowarka. Tak więc przerwa na lunch lub krótka wycieczka na zakupy wystarczy, aby naładować akumulatory. Nawiasem mówiąc, CCS oznacza Combined Charging System, ponieważ zarówno prąd stały, jak i zmienny mogą być kierowane przez złącze. Azjatyckim odpowiednikiem jest wtyczka CHAdeMo. Podobnie jak w przypadku kombinowanego systemu ładowania, osiąga on również moc ładowania do 400 kW, ale rzadko występuje w niemieckich stacjach.
Podsumowanie
Podsumowując, obojętnie, dokąd pojedziesz, potrzebujesz w zasadzie tylko jednego przewodu do ładowania, mianowicie Mode 2 z wtyczką „typ 2” po stronie stacji ładowania i wtyczką „typ 2” lub „typ 1” po stronie samochodu. A jeżeli udasz się swoim elektrycznym samochodem w nieznaną Ci lub dłuższą trasę (wewnętrzny link: 07_Samochód elektryczny_Urlop) – system nawigacji wskaże Ci najbliższe stacje ładowania. Na mapach takich jak „Chargemap“ możesz filtrować według typów wtyczek... i nie ma obawy, że Twojemu elektrycznemu autu zabraknie energii.