Ładowanie samochodu elektrycznego ze stacji ładowania
Elektromobilność

Przewód i wtyczka do ładowania: właściwy rodzaj dla Twojego elektrycznego samochodu

Elektromobilność

Przewód i wtyczka do ładowania: właściwy rodzaj dla Twojego elektrycznego samochodu

9 kwietnia 2019

 

e-Golf: zużycie energii elektryczne, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 12,7; emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+2

Ładowanie samochodu elektrycznego jest skomplikowane? Ależ skąd! Wszystko, czego potrzebujesz, to gniazdko lub opcjonalny Wallbox w domu oraz przewód do ładowania poza domem z odpowiednią wtyczką. Wyjaśniamy, jakiej wtyczki na pewno potrzebujesz i z jaką wtyczką akumulator zostanie naładowany bardzo szybko.

Dowiedz się:

  • jaka wtyczka jest właściwa dla Twojego elektrycznego samochodu,
  • jak ładuje się w domu,
  • z jakim przewodem naładujesz samochód w trasie,
  • jak możesz przyspieszyć ładowanie na stacji ładowania.

Aby znaleźć odpowiednią wtyczkę musisz wiedzieć, jakie złącze jest zamontowane w Twoim elektrycznym samochodzie. Europejscy producenci stosują zazwyczaj wtyczkę „typ 2”. Pamiętaj, wtyczka „typ 2” jest często nazywana także wtyczką Mennekes (Mennekes to nazwa producenta). W modelach azjatyckich lub amerykańskich spotyka się często także wtyczkę „typ 1”. 

Nie jesteś pewien, jakiej wtyczki potrzebuje Twoje elektryczne auto? Tabelę najpopularniejszych samochodów elektrycznych i ich złącz znajdziesz tutajOpens an external link. Teraz jeszcze kwestia, czy chcesz ładować w domu, czy poza domem, bo to decyduje o rodzaju przewodu. Do wyboru jest przewód Mode 2 lub Mode 3.

Przewód Mode 2 i wtyczka Schuko – dzięki nim gniazda elektryczne zmieniają się w stacje ładowania

Najłatwiej naładować samochód elektryczny z gniazda domowej instalacji. Odpowiedni przewód ma na jednym końcu popularną wtyczkę Schuko do gniazda instalacji domowej, a na drugim końcu wtyczkę pasującą do Twojego modelu samochodu. Przy ładowaniu samochodu z reguły będziesz miał dość czasu, by naładować także swoje akumulatory. Czas ładowania samochodu elektrycznego z sieci 230 V o mocy 2,3 kW zależy od modelu auta.

Wtyczka „typ 2” na stacji ładowania

Wallbox: szybsze ładowanie z przewodem Mode 3

Jeżeli dla kogoś ładowanie z gniazdka instalacji elektrycznej trwa za długo, może skrócić czas ładowania w domu wybierając opcjonalny system Wallbox. Zamontowana na stałe stacja ładowania dostarcza prąd o znacznie wyższej mocy ładowania niż zwykłe gniazdko (do 22 kW zamiast 2,3 kW). Decydująca różnica polega na tym, że do ładowania potrzebny jest przewód Mode 3, a nie Mode 2. Najczęściej przewód ten jest na stałe połączony z Wallbox, zatem przy zakupie nie potrzebujesz martwić się o kabel do ładowania. Jedyne, co musisz wiedzieć, to jakiej wtyczki potrzebuje Twój samochód – w Volkswagenie jest to wtyczka „typ 2”. 

Ile kosztuje ta oszczędność czasu? Cena własnej, domowej stacji ładowania waha się od 200 euro do kilku tysięcy euro – w zależności od mocy i producenta. Na przykład Volkswagen zaprezentował w 2018 roku prototyp swojej stacji ładowania ID.Charger, która będzie dostępna jako model 11 kW Entry & Connect. Najtańsza wersja będzie kosztować około 300 euro.

Samochody elektryczne posiadają następujące typy wtyczek:

Różne wtyczki do ładowania samochodów elektrycznych
Trójfazowa wtyczka „typ 2” jest najbardziej rozpowszechniona na obszarze Europy i została uznana za standard. Oprócz tego występuje kilka innych typów wtyczek do publicznych stacji ładowania. Możesz też ładować w domu z gniazdka przy użyciu przewodu Mode 2.

Mode 3 i typ 2: kombinacja do publicznych stacji ładowania

W publicznych stacjach ładowania potrzebny jest dla europejskich samochodów elektrycznych zasadniczo przewód Mode 3 z dwoma wtyczkami „typ 2”, zwanymi też wtyczkami Mennekes. Dla azjatyckich lub amerykańskich pojazdów z przyłączem „typ 1” stosuje się przewód Mode 3 z przejściówką „typ 2” na „typ 1”. Wyższość „typu 2” nad „typem 1” polega na tym, że wtyczka może zostać zablokowana zarówno przy stacji ładowania, jak i przy samochodzie – wystarczy po prostu zamknąć samochód. Wtyczki zostaną wtedy zablokowane w samochodzie i stacji, a Ty możesz spokojnie oddalić się od swojego ładowanego samochodu.

Wtyczka Combo 2 i CHAdeMO: maksymalna moc ładowania

W trasie możesz ładować także na stacjach szybkiego ładowania, jeżeli takie będą po drodze. Większość stacji ładowania dostarcza prąd przemienny (AC), jednak samochody elektryczne magazynują energię w akumulatorze jako prąd stały (DC). Zatem samochód musi sam zamieniać prąd przemienny w stały. Stacja szybkiego ładowania sama zmienia prąd na stały, a to prawdziwa oszczędność czasu, bowiem umożliwia uzyskanie wyższej mocy ładowania!

Aby skorzystać z maksymalnej mocy ładowania do 350 kW, potrzebujesz złącza Combo-2 (zwanego również złączem CCS), które jest rozszerzeniem typu 2. Posiada dwa dodatkowe styki mocy, dzięki czemu jest to szybka ładowarka. Tak więc przerwa na lunch lub krótka wycieczka na zakupy wystarczy, aby naładować akumulatory. Nawiasem mówiąc, CCS oznacza Combined Charging System, ponieważ zarówno prąd stały, jak i zmienny mogą być kierowane przez złącze. Azjatyckim odpowiednikiem jest wtyczka CHAdeMo. Podobnie jak w przypadku kombinowanego systemu ładowania, osiąga on również moc ładowania do 400 kW, ale rzadko występuje w niemieckich stacjach.

Podsumowanie

Podsumowując, obojętnie, dokąd pojedziesz, potrzebujesz w zasadzie tylko jednego przewodu do ładowania, mianowicie Mode 2 z wtyczką „typ 2” po stronie stacji ładowania i wtyczką „typ 2” lub „typ 1” po stronie samochodu. A jeżeli udasz się swoim elektrycznym samochodem w nieznaną Ci lub dłuższą trasę (wewnętrzny link: 07_Samochód elektryczny_Urlop) – system nawigacji wskaże Ci najbliższe stacje ładowania. Na mapach takich jak „Chargemap“ możesz filtrować według typów wtyczek... i nie ma obawy, że Twojemu elektrycznemu autu zabraknie energii.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Visions of now: Bearcubs

Optymalizacja mocy
ładowania zimą

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images, Volkswagen AG

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.