ID.4 GTX

Wyniki badania: jakie udogodnienia zachęcają Polaków do rozważenia zakupu auta elektrycznego?

Wyniki badania: jakie udogodnienia zachęcają Polaków do rozważenia zakupu auta elektrycznego?

11.07.2023
  • z 17 do 29 procent zwiększył się odsetek osób, które rozważają zakup auta elektrycznego, jeśli mieliby możliwość ładowania go w nocy
  • z 12 w 2020 do 19 procent w 2023 r. wzrósł odsetek Polaków, deklarujących, że w budynkach, gdzie mieszkają są zainstalowane panele fotowoltaiczne
  • co trzeci badany, który mieszka w budynku, gdzie są zainstalowane panele fotowoltaiczne, rozważa zakup auta elektrycznego
  • 37 procent ankietowanych, którzy rozważają zakup „elektryka” ma już panele fotowoltaiczne

Możliwość ładowania „elektryka” w miejscu nocnego parkowania sprawia, że wyraźnie więcej osób rozważa zakup takiego pojazdu. Innym udogodnieniem, które daje ten sam efekt jest posiadanie fotowoltaiki. W tym kierunku zmierza legislacja Unii Europejskiej.

Można więc powiedzieć, że to właśnie kwestia ładowania i ceny aut będą kluczowe dla rozwoju elektromobilności w nadchodzących latach. Dlatego InsightOut Lab i marka Volkswagen sprawdzają, czy łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania może zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce?
Są co najmniej dwa powody, które sprawiają, że nie są to tylko rozważania teoretyczne. Po pierwsze, w Unii Europejskiej trwa procedowanie zmian w Dyrektywie o Efektywności Energetycznej Budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). Kładzie ona nacisk m.in. na rozbudowę infrastruktury do ładowania aut elektrycznych oraz tej, związanej z mikromobilnością w nowych i starszych budynkach oraz inwestycje w panele fotowoltaiczne (PV). W praktyce oznacza to ułatwienia dla posiadaczy aut elektrycznych. Po drugie, prywatne panele słoneczne przeżywają prawdziwy boom w Polsce, a dla właścicieli „elektryków” stanowią one źródło darmowego „paliwa”.

Udogodnienia, które zwiększają zainteresowanie „elektrykami”