Oprogramowanie Volkswagena dla miast: sztuczna inteligencja pomoże zmniejszyć korki

Oprogramowanie Volkswagena dla miast: sztuczna inteligencja pomoże zmniejszyć korki

Oprogramowanie Volkswagena dla miast: sztuczna inteligencja pomoże zmniejszyć korki

17.05.2022
  • do monitorowania ruchu drogowego wykorzystano oprogramowanie, które stworzono z myślą o kontroli jakości w fabrykach
  • miasto Carmel jest od dawna poligonem dla innowacji – właśnie tam, w 1924 roku uruchomiono pierwszą w USA elektryczną sygnalizację świetlną
  • system będzie rozpoznawać trasy, którymi najczęściej poruszają się samochody elektryczne i na tej podstawie będzie rozbudowywana sieć stacji ładowania

Pilotażowy projekt inteligentnego planowania miejskiego: w Carmel w stanie Indiana firma Volkswagen analizuje dane dotyczące mobilności, aby zrozumieć przepływ ruchu drogowego. Producent samochodów wykorzystuje do tego projektu własne oprogramowanie.

Ponad cztery miliardy ludzi żyje dziś na obszarach miejskich – to ponad połowa ludności świata. By żyło się im możliwie komfortowe konieczne jest inteligentne planowanie urbanistyczne. „By było to możliwe niezbędne jest odpowiednie oprogramowanie” – wyjaśnia Markus Zarbock, dyrektor ds. technologii w spółce Smart.Production:Lab Grupy Volkswagen. Jego zespół pracuje obecnie nad inteligentnymi robotami i oprogramowaniem do produkcji samochodów, czego efektem jest stworzenie takich produktów, jak Volkswagen Vision Workbench (VW²): oprogramowanie rozpoznające i przetwarzające obrazy. „Opracowaliśmy VW² z myślą o wizualnej kontroli jakości w produkcji i logistyce” – mówi Zarbock. „Dzięki niemu można szybko sprawdzić, czy wszystkie materiały są na miejscu lub czy etykiety zostały prawidłowo naklejone. Ułatwia to pracę i oszczędza czas”.

Poza schematami: z fabryki na drogi
Smart.Production:Lab jest częścią nalężącej do Volkswagena spółki Software Innovation Center, która w ramach Grupy zajmuje się rozwiązaniami IT i innowacjami. „Jako wynalazcy, zawsze jesteśmy ciekawi i zadajemy pytania, które pozwalają nam na postęp” – tłumaczy Zarbock. VW poszedł jeszcze dalej. W ramach projektu badawczego realizowanego we współpracy z miastem Carmel w USA, naukowcy Volkswagena i Scanii wykorzystują oprogramowanie do analizy ruchu drogowego. Mówiąc prościej, oprogramowanie wykorzystuje kamery do rejestrowania przepływu ruchu w mieście, tworząc w ten sposób obszerną bazę danych. Jest ona analizowana przez sztuczną inteligencję i pomaga w optymalizacji infrastruktury transportowej.

„Podobnie jak wiele innych miast, także w Carmel jest sieć kamer monitoringu w przestrzeni publicznej” – mówi Zarbock. „Rejestrują one między innymi ruch na drogach, a ich głównym zadaniem była poprawa bezpieczeństwa. Teraz informacje z nich będą wykorzystywane na potrzeby planowania ruchu”. Liczenie uczestników ruchu drogowego, takich jak samochody, rowerzyści i piesi, dostarcza osobom podejmującym decyzje informacji służących do analizy wzorców wykorzystania dróg, optymalizacji przepływu ruchu i wspomagania procedur awaryjnych. Można zobaczyć, gdzie potrzebne są miejsca parkingowe lub trasy autobusowe albo przekonać się, że przekierowanie ruchu w godzinach szczytu mogłoby poprawić sytuację.

Jednak nowe, miejskie środowisko stanowi również pewne wyzwanie dla oprogramowania. „Fabryka to w pełni kontrolowane środowisko; łatwo jest przewidzieć, co się w nim wydarzy. Natomiast w przypadku ruchu na drodze może się zdarzyć, że przez jezdnię przebiegnie np. szop. Nasz algorytm nie był na to przygotowany” – wspomina Zarbock. Dlatego też wyszukano zdjęcia szopów i nauczono sztuczną inteligencję rozpoznawać te zwierzęta, co pomaga miastu określić obszary, w których dzikie zwierzęta regularnie przekraczają jezdnię, a w przyszłości informować w czasie zbliżonym do rzeczywistego o zauważonych zwierzętach kierowców pojazdów wjeżdżających na dany obszar.

Słońce, deszcz, śnieg: Carmel to idealny poligon doświadczalny
„Rozwój oprogramowania jest procesem ciągłym, co oznacza, że nieustannie ulepszamy nasze algorytmy i dążymy do przekraczania ich granic” – mówi Zarbock. Carmel stwarza do tego idealne warunki: „Występują tu wszystkie cztery pory roku, co oznacza, że musimy radzić sobie z ostrym słońcem, mrozem, mgłą i śniegiem na kamerach”.

Miasto Carmel od dawna jest poligonem dla innowacji. To tutaj w 1924 r. zainstalowano pierwszą elektryczną sygnalizację świetlną w USA, a obecnie w mieście znajduje się ponad 140 rond – więcej niż w jakimkolwiek innym mieście w Stanach Zjednoczonych. Carmel liczy nieco ponad 100 000 mieszkańców, czyli czterokrotnie więcej niż 30 lat temu. Tak szybki przyrost liczby ludności powoduje potrzebę nowatorskiego planowania miejskiego.

Dane pozwalają na inteligentne planowanie w miastach
Innym powodem, dla którego burmistrz Carmel, Jim Brainard, chętnie zgodził się na współpracę miasta z Volkswagenem, jest fakt, że zależy mu na wprowadzeniu nowych opcji transportu publicznego. „Aby to zrobić, potrzebujemy danych, a to właśnie otrzymujemy dzięki projektowi z Volkswagenem” – mówi Brainard, który jest burmistrzem miasta od 26 lat. Aktualne, szczegółowe schematy ruchu pojazdów, osób i towarów umożliwiają optymalizację nowych koncepcji pod kątem potrzeb miasta i jego mieszkańców. Informacje o strefach zagrożenia zmniejszą również ryzyko wypadków.

Z danych mogą korzystać nie tylko urbaniści, lecz także policja i straż pożarna. Dzięki aktualizacjom co dziesięć sekund ruch drogowy jest przedstawiany niemal w czasie rzeczywistym. „Jest to bardzo pomocne w szczególnych sytuacjach, takich jak imprezy masowe lub sytuacje kryzysowe” – mówi Zarbock. Pozwala to służbom ratunkowym szybciej reagować na pojawiające się zdarzenia, takie jak skupiska pojazdów w jednym miejscu, nagłe zgromadzenia ludzi czy wypadki drogowe.

Twórcy systemu myślą już o kolejnym kroku: „Chcemy wyposażyć w naszą technologię więcej ulic, aby stworzyć środowisko testowe dla optymalnego wykorzystania kamer” – mówi Zarbock. Dzięki temu uzyskamy dane, które posłużą do stworzenia modelu ruchu drogowego w całym mieście. Przykładowe pomiary obejmą trasy, którymi najchętniej poruszają się rowerzyści i samochody elektryczne, co pozwoli na rozbudowę ścieżek rowerowych i infrastruktury ładowania w sposób odpowiadający zapotrzebowaniu.
„W tym celu kamery muszą być w stanie rozpoznawać różne typy pojazdów” – mówi Zarbock. „Już nad tym pracujemy. I nie tylko nad tym” – dodaje. Projekt jest pierwszym tego typu dla Volkswagena na świecie, ale to dopiero początek. „W dłuższej perspektywie nasze oprogramowanie mogłoby zostać wykorzystane w różnych rozwiązaniach transportu multimodalnego na całym świecie” – wyjaśnia twórca projektu. Już teraz prowadzone są wstępne rozmowy z innymi miastami.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.