ID. Buzz: od pojazdu koncepcyjnego do seryjnej produkcji. Jak powstawał elektryczny Bulli?

ID. Buzz: od pojazdu koncepcyjnego do seryjnej produkcji. Jak powstawał elektryczny Bulli?

ID. Buzz: od pojazdu koncepcyjnego do seryjnej produkcji. Jak powstawał elektryczny Bulli?

27.04.2022
  • najpierw gorące i zakurzone drogi, a potem lód i śnieg – ekstremalne testy w różnych warunkach pogodowych
  • obszerny reportaż dokumentujący prace rozwojowe prowadzone nad ID. Buzz i ID. Buzz Cargo

Poznań, 27 kwietnia 2022 r. Pomiędzy pierwszym pokazem koncepcyjnego ID. Buzz, a prezentacją jego produkcyjnej wersji, która trafi do klientów jesienią tego roku, upłynęło około pięciu lat ciężkiej, wspólnej pracy zespołów rozwoju marek Volkswagen Samochody Dostawcze i Volkswagen Samochody Osobowe. W jaki sposób projektantom udało się przenieść podstawowe założenia stylistyczne legendarnego, oryginalnego T1 i wyraźne kontury pojazdu koncepcyjnego do w pełni elektrycznego samochodu rodzinnego i samochodu dostawczego? W jaki sposób inżynierowie byli w stanie spełnić wszystkie wymagania w zakresie bezpieczeństwa, komfortu jazdy i praktyczności, jakie stawia się nowoczesnym pojazdom elektrycznym? I co musieli przygotować pracownicy produkcji i działu podzespołów, by wdrożyć ten model do produkcji w Hanowerze w taki sposób, że ID. Buzz może być tam dziś produkowany na jednej linii razem z innymi modelami rodziny „Bulli” (T6.1 i Multivan)? Ekipa telewizyjna Volkswagen Samochody Dostawcze towarzyszyła zaangażowanym w projekt osobom w pokonywaniu wszystkich tych wyzwań i dokumentowaniu ich tajnej pracy. W rezultacie powstał obszerny reportaż, który został właśnie opublikowany, można go zobaczyć tu: https://youtu.be/AG-cTPRXle4.

Opracowanie samochodu rodzinnego i dostawczego z rodziny ID. wymagało zarówno współpracy między markami, jak i precyzyjnego podziału pracy: projektanci i inżynierowie szukali najlepszej możliwej koncepcji, która łączyłaby wszystkie wymagania specyfikacji. U podstaw projektu ID. Buzz legło siedem dekad gromadzenia doświadczeń z modelu Bulli, a nowy, elektryczny pojazd zaprojektowany został tak, by zachwycić zarówno obecnych fanów, jak i nowych klientów. Jednocześnie zadbano, by był tak wydajny, jak to tylko możliwe: przyczyniają się do tego komponenty o niskim współczynniku tarcia modułowej platformy dla pojazdów z napędem elektrycznym (MEB), a także dobra aerodynamika nadwozia, podwozia i kół. W wyniku szczegółowych prac osiągnięto znakomity rezultat: współczynnik oporu powietrza (cx) ID. Buzz jest niższy niż w jakimkolwiek innym modelu Bulli.

Po wykonaniu kilku pierwszych, ręcznie robionych prototypów można zdecydować, czy wszystkie dane projektowe i symulacje stworzone w świecie wirtualnym można przenieść do świata rzeczywistego. Dowodem jakości są testy. By mieć pewność, że ID. Buzz spełnia najwyższe wymagania Volkswagena w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, elektryczny „Bulli” został poddany próbie podczas skomplikowanego i wyczerpującego maratonu – po całej Europie i w ekstremalnych warunkach. Najpierw ekstremalne gorąco: od warunków bardzo suchych, po tropikalnie wilgotne. Następnie w skrajnie niskich temperaturach – również od suchych po wilgotne. I w wielu miejscach bez nawierzchni z prawdziwego zdarzenia. Następnie testy na torze w symulacjach deszczu, śniegu, lodu i kurzu, by sprawdzić, co może wniknąć w złącza karoserii i podwozia, a potem potencjalnie powodować problemy.

ID. Buzz i ID. Buzz Cargo – obie wersje wyposażone w wielowahaczowe zawieszenie tylne rozdzielające siły poprzeczne i wzdłużne – zademonstrowały na dalekiej północy Skandynawii swój potencjał jazdy na śniegu i lodzie. Inne aspekty badane podczas testów w niskich temperaturach to wytrzymałość materiałów, funkcje elektryczne i elektroniczne, zestrojenie podwozia, przyspieszanie, hamowanie i prowadzenie przy niskich współczynnikach tarcia oraz zarządzanie termiczne całym pojazdem.
„Mikrobus, Bulli, to pojazd, który zawsze wyróżniał się przede wszystkim swoją praktycznością na co dzień” – mówi Stefan Lutz, kierownik ds. projektów technicznych tej linii modelowej w Volkswagen Samochody Dostawcze. „Dlatego testujemy ID. Buzz w każdych warunkach i przy każdej pogodzie. Silniki, płyny, każdy system i proces operacyjny, wskaźniki i wyświetlacze – wszystko musi działać bez zarzutu. Tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że pojazdem będzie można jeździć bez problemów w każdym regionie świata” – dodaje Lutz.

Testy są bardzo szczegółowe: na przykład w specjalnej komorze sprawdza się, jak szybko po uruchomieniu pojazdu może być za pomocą ogrzewania usunięte oblodzenie lusterka zewnętrznego? Aby zaliczyć test, lusterko - wstępnie przygotowane w temperaturze minus 20 stopni – musi zapewnić dobrą widoczność do tyłu już po trzech minutach.

Cała historia prac rozwojowych nad modelem ID. Buzz jest dostępna tutaj: https://youtu.be/AG-cTPRXle4Opens an external link.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html