Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Technologia

TEST | Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion - efektowny i uniwersalny

Technologia

TEST | Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion - efektowny i uniwersalny

Autor Paweł Kaczor
Autor zdjęcia Paweł Kaczor

Nieczęsto zdarza się, aby lifting danego modelu wiązał się z dodaniem do oferty zupełnie nowej i niedostępnej wcześniej wersji nadwoziowej. Od tej reguły zdarzają się jednak wyjątki. Idealnym przykładem jest Volkswagen Arteon Shooting Brake, który nie występował w wersji sprzed liftingu. Czy takie usportowione kombi ma szanse trafić w gusta klientów?

 

Historia Arteona sięga 2008 roku. To właśnie wtedy Volkswagen zdecydował się na wprowadzenie do oferty bardziej sportowo stylizowanego Passata. Bliskie pokrewieństwo z królem segmentu D zdradzała nazwa – Volkswagen Passat CC. Po kilku latach postanowiono nieco odciąć reprezentacyjne czterodrzwiowe coupé od popularnego Passata. Pomóc w tym miała nowa nazwa. Passat CC stał się Volkswagenem CC. Po prostu.

W 2017 roku kolejna generacja tego samego modelu znów została zmieniona. CC odeszło w niepamięć. Zamiast niego pojawił się Arteon. Zupełnie nowy, bardziej nobliwy i bardzo atrakcyjnie stylizowany. Jednak w dalszym ciągu blisko spokrewniony z Passatem. Po czterech latach od rozpoczęcia produkcji nadeszła pora na lifting.

Najładniejszy w ofercie?

Według wielu osób Volkswagen Arteon jest aktualnie najładniejszym modelem w ofercie marki z Wolfsburga. To mocno subiektywna opinia, ale auto faktycznie może się podobać. Jest dostojne i bardzo eleganckie. Równie dostojna i elegancka jest opisywana odmiana Shooting Brake. Śmiem twierdzić, że to najładniejsze kombi w swojej klasie. Względem standardowej wersji największe zmiany objęły oczywiście tylną część nadwozia. Inżynierowie z Wolfsburga nie poszli jednak na łatwiznę, tworząc kolejne nudne kombi, tylko wspięli się na wyżyny stylistycznych możliwości.

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion

Arteon Shooting Brake jest bardzo zgrabny. Smukłe nadwozie potęguje zmniejszająca się ku tyłowi linia bocznych szyb. Efekt jest naprawdę zdumiewający. Przemodelowane zostały także przedni zderzak (z dodatkową listwą świetlną) oraz tylne lampy (z efektem 3D). Do oferty dodano nowe wzory felg oraz barwy lakieru, w tym widoczny na zdjęciach niebieski metalik, nazwany Kingfisher.

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
W stronę cyfryzacji

Wnętrze odświeżonej odmiany Arteona nie przeszło prawdziwej rewolucji. Chociaż zmiany są widoczne i łatwe do wychwycenia. Wyraźnie widać dążenie do jeszcze większej cyfryzacji wnętrza oraz skupienia obsługi na panelach dotykowych.

Tradycyjny panel klimatyzacji został zastąpiony bardziej nowoczesnym i oczywiście dotykowym panelem. Takie rozwiązanie wygląda efektownie, ale wymaga oderwania wzroku od drogi, gdy chcemy obniżyć lub podwyższyć temperaturę.

Nowe są też przyciski na kierownicy. Przypominają panele dotykowe. W praktyce są to jednak nieodseparowane od siebie guziki. Do ich obsługi trzeba się przyzwyczaić. Jednak efekt podążania w stronę cyfrowej i multimedialnej przyszłości został osiągnięty!

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion

Cała reszta z cyfrowymi zegarami oraz systemem multimedialnym opartym na dotykowym ekranie jest dobrze znana i zarazem typowa dla nowych aut z Wolfsburga. Co to oznacza? Perfekcyjną ergonomię oraz bardzo czytelnie rozplanowane menu. Wsiadasz do auta i od razu wiesz, gdzie co jest. Taki efekt nie jest oczywisty w wielu samochodach konkurencji.

O typowym Volkswagenie można tu mówić także w odniesieniu do jakości wykonania. Jest dobrze! Nawet bardzo dobrze. Żaden element nie kojarzy się z budżetowymi ograniczeniami. Wszystko jest solidnie poskładane i żaden element nie jest źródłem niepokojących odgłosów podczas jazdy.

Władca przestrzeni

Odmiana Shooting Brake pod zwględem wymiarów nie różni się od konwencjonalnej wersji. Auto ma 4866 mm długości, 1871 mm szerokości oraz 2835-milimetrowy rozstaw osi. Kombi jest jedynie nieznacznie (o 2 mm) wyższe od liftbacka. Takie rozmiary przekładają się na iście królewską przestrzeń wewnątrz!

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion

Ilość miejsca na nogi z tyłu jest zdecydowanie ponadprzeciętna. Ponadto, dzięki dość nisko umieszczonemu siedzisku, miejsca nad głową wystarczy nawet dla wyższych osób. Olbrzymie wrażenie robi także bagażnik, którego pojemność wynosi aż 590 litrów! To świetny wynik!

Dobrze znane silniki i dwie nowości

Oferta jednostek napędowych dostępnych do Arteona Shooting Brake zawiera dobrze znane pozycje. Dwulitrowe TDI występuje w dwóch wariantach mocy – 150 lub 200 KM. Jednostki benzynowe to 1.5 TSI 150 KM oraz 2.0 TSI o mocy 190, 280 lub 320 KM. Ten ostatni wariant zarezerwowany jest dla topowej i sportowej wersji R, która oferowana jest po raz pierwszym w tym modelu. Po raz pierwszy dostępna jest także hybryda plug-in, oparta na jednostce napędowej 1.5 TSI oraz silniku elektrycznym.

Testowany egzemplarz wyposażony był w 280-konny motor TSI, standardowo połączony ze skrzynią DSG oraz napędem 4Motion. Jak taki zestaw sprawuje się w kombi Volkswagena? Świetnie!

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Uniwersalny, szybki i bezpieczny

Samochód jest szybki i bardzo dynamiczny. Pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 5,5 s. To wynik godny aut sportowych. Czy Arteon Shooting Brake z mocnym silnikiem jest samochodem sportowym? Adaptacyjne zawieszenie z szerokim i płynnym zakresem regulacji potrafi wiele. W jednej chwili auto może być komfortowym kombi, a po naciśnięciu jednego przycisku staje się samochodem zwartym, sprężystym i sprawnie pokonującym zakręty. Uniwersalność zawsze była mocną stroną produktów z Wolfsburga i tak też jest w tym przypadku.

Nowa wersja nadwoziowa Arteona stawia przede wszystkim na prezencję oraz daleką od szablonów stylistykę. Jednak w przypadku auta z Wolfsburga te dwie cechy idą w parze z praktycznością oraz walorami użytkowymi. To niezbyt częste połączenie, skutecznie wybijające Arteona Shooting Brake ponad przeciętność!

Nowy Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 4Motion
Post Scriptum

Swoistym protoplastą opisywanego modelu był Volkswagen Typ 3. To produkowane w latach 60. auto oferowane było w jednej z trzech wersji nadwoziowych. Wśród nich znaleźć można trzydrzwiowe kombi, które podobnie jak Arteon Shooting Brake stawiało na praktyczność połączoną z nienaganną prezencją. Klasyczny samochód napędzany był przez czterocylindrowego boksera, którego moc była przenoszona na koła tylnej osi.

Dane techniczne

Dane techniczne VW T-Tross 1.5 TSI ACT

Silnik

2.0 R4 TSI

Maks. moc

280 KM

Maks. moment obrotowy

400 Nm przy 2000–4900 obr./min

Skrzynia biegów

automatyczna, DSG, 7-stopniowa

Długość / szerokość / wysokość

4866 / 1871 / 1462 mm

Rozstaw osi

2835 mm

Pojemność bagażnika

590 l / 1632 l

Pojemność zbiornika paliwa

66 l

Masa własna

1738 kg

0–100 km/h

5,5 s

V maks.

250 km/h

Średnie zużycie paliwa (katalogowe/test)

8,3 / 10 l/100 km

Cena (bazowa/testowana wersja)

od 153.190 zł (Essense, 1.5 TSI) / 228.490 zł (Elegance 2.0 TSI 280 KM DSG7 4Motion)

2.0 R4 TSI

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.