ID.3
Technologia

TEST | ID.3 Pure Performance - Na dobry początek

Technologia

TEST | ID.3 Pure Performance - Na dobry początek

Autor Paweł Kaczor
Autor zdjęcia Paweł Kaczor

Interesujesz się motoryzacją i wciąż pogłębiasz wiedzę o niej. Lubisz nowinki technologiczne, ale autem, które najbardziej cenisz, jest Golf z silnikiem TDI. Elektryczne samochody coraz bardziej cię kuszą, ale wciąż za mało o nich wiesz. Wsiadam za kierownicę Volkswagena ID.3, aby pokazać ci, jak na co dzień żyje się z samochodami napędzanymi elektronami.

Volkswagen Golf to już klasyk. Auto, które swoją prostotą i dostępnością kilkadziesiąt lat temu zrewolucjonizowało rynek samochodów kompaktowych. Aktualnie dostępna jest ósma generacja tego modelu. Dlaczego wspominam akurat Golfa? Ponieważ ID.3, podobnie jak jego bardziej doświadczony brat, ma za zadanie przeprowadzić rewolucję w ofercie Volkswagena, który coraz bardziej stawia na elektryczny napęd.

Możesz być zaskoczony

Jeśli od wielu pokoleń jesteś fanem wspomnianego Golfa, wygląd modelu ID.3 może być dla ciebie dużym zaskoczeniem. Samochód zdecydowanie bardziej zwraca na siebie uwagę niż król kompaktów. Taki stan rzeczy wynika po części stąd, że to zupełnie nowa konstrukcja. Chociaż nie da się zaprzeczyć, że ID.3 wygląda zupełnie inaczej niż reszta Volkswagenów. Czy ciekawiej? Po prostu inaczej.

ID.3

Obłości są tutaj w przewadze. Osiemnastocalowe felgi są w standardzie każdej wersji. Dwukolorowe nadwozie? Także nie wymaga dopłaty. Chyba że chcesz inną konfigurację niż połączenie szarego lakieru z czarnym dachem. Bardziej odważne i od razu rzucające się w oczy zestawy kosztują od 2.690 zł do 3.350 zł ekstra. Tylko od ciebie zależy, jak bardzo będziesz zwracał na siebie uwagę.

ID.3

Pod względem wymiarów ID.3 to typowe auto kompaktowe. Jest nieco krótsze od Golfa (dokładnie o 23 mm), ale nieznacznie szersze (o 20 mm) i wyraźnie wyższe (o 61 mm). Jednak w tym przypadku kompaktowe wymiary przekładają się na zaskakująco wręcz przestronne wnętrze.

ID.3
Bardzo przestronnie

Najmniej zaskakujący jest… bagażnik. Jest bardzo foremny i ma 385 litrów pojemości. Jednak należy pamiętać, że część tej przestrzeni będą zajmowały przewody do ładowania. Chyba że będziesz je woził na tylnej kanapie lub za przednimi fotelami.

ID.3
ID.3

Á propos tylnej kanapy i przednich foteli. Wnętrze ID.3 jest bardzo przestronne. Dużo miejsca jest szczególnie nad głowami (nieco wyższe nadwozie zrobiło swoje). Także zarówno na nogi jak i w okolicach barku przestrzeni jest bardzo dużo. Niezbyt rozbudowany tunel środkowy nie ogranicza miejsca w przedniej części kabiny. Kierowca i pasażer siedzący obok nie będą czuli się przytłoczeni masą otaczającego ich plastiku. Będą mogli rozłożyć kapitańskie podłokietniki i zrelaksować się podczas jazdy.

Pozorna prostota

Wsiadając za kierownicę ID.3 możesz poczuć się nieswojo. Deska rozdzielcza oraz zegary są zupełnie inne niż w klasycznych napędzanych benzyną lub ropą modelach Volkswagena. Aczkolwiek system multimedialny z ekranem dotykowym jest identyczny jak w nowym Golfie. Reszta jest zupełnie inna.

ID.3
ID.3

Przed sobą zobaczysz cyfrowe zegary o bardzo prostej formie. Wyświetlają tylko to, co niezbędne (aktualną prędkość, załączony bieg, ustawienia tempomatu oraz ograniczenia prędkości). Najważniejsze, że są czytelne. Z ich prawej strony umiejscowiono wajchę to wyboru kierunku i trybu jazdy. Przypomina ona wszystko, tylko nie… lewarek skrzyni biegów. Podobne rozwiązanie jest w BMW i3.

Uderza prostota tunelu środkowego. Próżno na nim szukać jakichś przełączników czy pokręteł. Są tylko przegródki i bardzo praktyczne schowki. Jest tam także ładowarka indukcyjna oraz dwa porty USB-C. Jednak ta pozorna prostota zmącona jest nieco przez system multimedialny, do którego obsługi trzeba się przyzwyczaić. Szybkość reakcji na dotyk mogłaby być lepsza. Ustawienia klimatyzacji w całości przeniesione do menu multimediów także nie są najbardziej najszczęśliwszym rozwiązaniem. Jednak taki zabieg stosuje coraz więcej marek. Ot, takie czasy.

Trochę teorii

Czas odbyć jazdę próbną. Wrzucasz tryb Drive, zdejmujesz nogę z pedału hamulca i…

Większość producentów aut elektrycznych prześciga się w staraniach o zapewnienie jak największego zasięgu możliwego do pokonania na jednym ładowaniu oraz osiągów, które zwykłym Kowalskim się nie śniły. Elektryki faktycznie potrafią już pokonywać racjonalne dystanse. Mogą także konkurować pod względem osiągów z autami stricte sportowymi. Jednak takie cechy w głównej mierze dotyczą topowych wersji, których ceny są równie topowe.

Prezentowany samochód to podstawowa odmiana Pure Performance z akumulatorami o pojemności 45 kWh oraz 150-konnym silnikiem. Taki zestaw zdaniem producenta gwarantuje możliwość pokonania na jednym ładowaniu do 349 km.

Jak się tym jeździ?

Jak jeździ się autem elektrycznym? Tak samo jak spalinowym wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów. Tutaj nic nie powinno cię zaskoczyć. Zaskoczeniem i to bardzo pozytywnym mogą być odczuwalne osiągi. 150 KM oraz 8,9 sekundy od 0 do 100 km/h w dzisiejszych czasach nie zwalają nikogo z nóg. Jednak odczucia z jazdy autem elektrycznym są zdecydowanie lepsze niż sugerują cyferki.

ID.3
ID.3

Reakcja na ruchy pedału gazu jest natychmiastowa. Auto momentalnie wyrywa do przodu, zostawiając w tyle wiele teoretycznie szybszych samochodów. ID.3 ma tylny napęd, więc problemy z trakcją przy ostrym starcie praktycznie nie występują. Ale spokojnie, lokalnym mistrzem driftu nie zostaniesz. Elektronika czuwa.

Realny zasięg? Ponad 300 km przejadą tylko mistrzowie ecodrivingu. Jeśli do nich nie należysz, musisz się liczyć z tym, że pokonasz 240–270 km. Po takim dystansie trzeba będzie podłączyć auto do prądu. Na jak długo? To już zależy od rodzaju źródła energii. Przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 50 KW od 5 proc. do 80 proc. ID.3 naładuje się w nieco ponad 40 minut. Przy wykorzystaniu domowego gniazda czas ładowania do pełna może potrwać… 23 godziny!

Już nie takie drogie

Podstawowy wariant VW ID.3 został wyceniony na 142.290 zł. Warto jednak wiedzieć, że w tym modelu Niemcy nie praktykują dobrze znanych poziomów wyposażenia. Ceny początkowe różnią się od siebie w zależności od pojemności akumulatorów i mocy silników. Wyposażenie w każdej wersji jest niemalże takie samo (niewielkie różnice dotyczą m.in. wielkości standardowych felg czy rodzaju tapicerki), a lista opcji umożliwiająca personalizację konkretnego egzemplarza jest naprawdę długa. Na dodatek już w standardzie otrzymasz m.in. przednie i tylne reflektory w technologii LED, oświetlenie Ambiente, automatyczną klimatyzację, wybór profilu jazdy, system multimedialny Discover Pro z nawigacją oraz wspomniane już dwukolorowe nadwozie oraz 18-calowe felgi. Nie jest źle!

Przesiadka z auta spalinowego do elektrycznego nie powinna być dla ciebie szokiem. Oboma typami pojazdów jeździ się tak samo, a elektryki nie odkrywają koła na nowo. Wiele elementów, cech oraz rozwiązań na pewno zaskoczy cię na plus. Minusy? Samochody napędzane elektronami sprawdzą się głównie w mieście. Dłuższa podróż elektrykiem wymaga dobrego planu i sporo cierpliwości. Trudno jednak winić za to producentów. Do w pełni komfortowego, bezstresowego i uniwersalnego korzystania z samochodów elektrycznych potrzebna jest odpowiednio rozbudowana infrastruktura. A tej w naszym kraju wciąż brakuje.

Dane techniczne

Dane techniczne VW T-Tross 1.5 TSI ACT

Silnik

Elektryczny, przy tylnej osi

Maks. moc

150 KM

Maks. moment obrotowy

245 Nm

Skrzynia biegów

Automatyczna, 1-stopniowa

Długość / szerokość / wysokość

4261/ 1809/ 1568  mm

Rozstaw osi

2770 mm

Maksymalna pojemność bagażnika

385 l

Pojemność akumulatorów

45 kWh

Masa własna

1781 kg

0–100 km/h

8,9 s

V maks.

160 km/h

Średnie zużycie energii (katalogowe/test)

15 kWh/100km/ 15 kWh/ 100 km

Cena (bazowa/testowana wersja)

od 142.290 zł/ ok. 160.000 zł

Elektryczny, przy tylnej osi

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html