Koncern Volkswagen zwiększa przychody ze sprzedaży i zysk w pierwszym półroczu 2019 roku

Koncern Volkswagen zwiększa przychody ze sprzedaży i zysk w pierwszym półroczu 2019 roku

Koncern Volkswagen zwiększa przychody ze sprzedaży i zysk w pierwszym półroczu 2019 roku

  • w pierwszym półroczu dostawy nowych samochodów koncernu Volkswagen wyniosły 5,4 miliona egzemplarzy (w 2018 r.: 5,5 miliona sztuk, -2,8 procent). Grupa zwiększyła udziały w kurczącym się rynku aut osobowych
  • przychody ze sprzedaży wzrosły o 4,9 procent do 125,2 (w 2018 r.: 119,4) miliardów euro
  • zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wzrósł o 1,9 procent do 10 miliardów Euro (2018: 9,8) – dzięki poprawie miksu i pozycjonowania cenowego
  • zysk operacyjny zwiększył się o 10,3 procent do 9,0 miliardów euro (w 2018 r.: 8,2) – zdarzenia szczególne związane ze sprawą diesli: -1,0 miliard euro (w 2018 r.: -1,6)
  • wynik finansowy przed opodatkowaniem wzrósł o 6,5 procent do 9,6  miliardów euro (w 2018 r.: 9,0)
  • przepływ gotówki netto w dziale samochodów wzrósł o 2,2 miliarda Euro, do 5,6 miliarda Euro
  • płynność netto w dziale samochodów wyniosła 15,9 miliardów euro – negatywny wpływ na płynność finansową netto związany z IFRS16, nowym standardem rachunkowości dla umów leasingowych, w wysokości 5,1 miliardów euro
  • koncern Volkswagen potwierdza cele finansowe na 2019 rok przed zdarzeniami nadzwyczajnymi

29 lipca 2019 r. – Koncern Volkswagen potwierdza cele finansowe (przed zdarzeniami specjalnymi) wyznaczone na cały 2019 rok. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku rozrachunkowego przychody ze sprzedaży koncernu Volkswagen w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku zwiększyły się o 4,9 procent do 125,2 (w 2018 roku: 119,4) miliardów euro. Mimo zmniejszenia wolumenu uzyskano wzrost przychodu ze sprzedaży – przede wszystkim dzięki polepszeniu miksu i polityce cenowej w dziale samochodów osobowych oraz dzięki dobrej sytuacji w dziale usług finansowych oraz w firmie TRATON. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł o 1,9 procent do 10,0 (w 2018 roku: 9,8) miliardów euro, a operacyjny zwrot ze sprzedaży przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniosł 8,0 (w 2018 roku: 8,2) procent. Polepszenie miksu sprzedażowego i polityki cenowej oraz mniejsze – w porównaniu z poprzednim rokiem – obciążenia z powodu zdarzeń nadzwyczajnych zrekompensowały z nawiązką obciążenia spowodowane przez wyższe koszty stałe, niekorzystną sytuację walutową i mniejszą sprzedaż samochodów. Zwrot operacyjny ze sprzedaży wzrósł do 7,2 procent (w 2018 roku: 6,8). Wyniki chińskich spółek na kurczącym się rynku uległy tylko nieznacznemu zmniejszeniu. Wynik brutto zwiększył się o 6,5 procent do 9,6 miliardów euro (w 2018 roku: 9,0). Płynność finansowa netto w dziale samochodów wyniosła 15,9 miliardów euro. Frank Witter, Członek Zarządu Volkswagen AG ds. Finansów, powiedział: „W pierwszym półroczu koncern Volkswagen dawał sobie doskonale radę na słabnącym światowym rynku. Przychód ze sprzedaży i zysk w ciągu pierwszych sześciu miesięcy są zadowalające. Podtrzymujemy nasze całoroczne prognozy dla koncernu Volkswagen”.

Marki i obszary działalności

Przychody ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe w ciągu sześciu miesięcy 2019 roku wzrosły o 3,4 procent do 44,1 miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiększył się do 2,3  miliardów euro (w 2018 roku: 2,1). Poprawa miksu sprzedaży oraz polityki cenowej, a także dobra sytuacja pod względem kosztów z zapasem zrównoważyły mniejszą sprzedaż i niekorzystną sytuację walutową. W związku ze sprawą silników Diesla w omawianym okresie wzrosły obciążenia o 0,4 miliarda euro.

Nowa polityka w odniesieniu do wielomarkowych firm spowodowała, że przychody ze sprzedaży w wypadku marki Audi zmniejszyły się do 28,8 (w 2018 roku: 31,2) miliardów euro. Zysk operacyjny na poziomie 2,3 miliarda euro był mniejszy niż w zeszłym roku (w 2018 roku: 2,8). Obciążenia były spowodowane wprowadzaniem nowych modeli i wycofywaniem poprzednich, mniejszą sprzedażą wynikającą z wprowadzania procedury WLTP, zwiększeniem inwestycji w nowe produkty i technologie, wzrostem kosztów oraz sytuacją na rynku walut. Pozytywny efekt miały oferta produktowa i koszty produkcji.

W porównaniu z poprzednim rokiem SKODA zwiększyła przychody ze sprzedaży o 10,8 procent do 10,2 miliardów euro. Wzrost był wynikiem przede wszystkim przejęcia odpowiedzialności za rynek indyjski. Zysk operacyjny zwiększył się o 3 miliony euro do 824 milionów euro. Negatywne wpływy wynikające z kursów walut i wzrostu kosztów zrekompensowano większą sprzedażą i odpowiednią polityką cenową.

W wypadku marki SEAT przychody ze sprzedaży wyniosły 6,3 miliarda euro, czyli były o 8,3 procent lepsze od dobrego wyniku osiągniętego w tym samym okresie poprzedniego roku. Zysk operacyjny zwiększył się – dzięki większej sprzedaży i dobrej ofercie – o 1,9 procent do 216 milionów euro i z naddatkiem zrównoważył obciążenia wynikające ze zwiększenia kosztów.

Marka Bentley zwiększyła przychody ze sprzedaży do 835 milionów euro (w 2018 roku: 757). Zysk operacyjny zwiększył się natomiast do 57 (w 2018 roku: -80) milionów euro. Oprócz większej sprzedaży pozytywny wpływ na tę sytuację miały oszczędności w zakresie kosztów podjęte w ramach bieżącego programu poprawy efektywności, atrakcyjna oferta i sytuacja walutowa.

Porsche Automotive zwiększyło przychody ze sprzedaży do 12,2 miliarda euro (w 2018 roku: 11,2). Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł – głównie dzięki zwiększeniu sprzedaży – o 2,5 procent do 2,1 miliarda euro. Pozytywny wpływ miała ponadto sytuacja w dziedzinie kosztów, negatywny zaś – sytuacja w zakresie kursów walut. W związku ze sprawą diesli w omawianym okresie obciążenia wzrosły o 0,5 miliarda euro.

Volkswagen Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży o 2,6 procent do 6,5 miliarda euro. Mimo zwiększenia sprzedaży, zmniejszenia kosztów i poprawy w zakresie marż wynik operacyjny marki zmniejszył się o 10,8 procent do 506 milionów euro. Było to spowodowane przede wszystkim większymi kosztami stałymi i nakładami na rozwój, a także gorszą sytuacją pod względem oferty produktów.

Scania Vehicles and Services zwiększyła przychody ze sprzedaży do 7,1miliarda euro (w 2018 roku: 6,3). Zysk operacyjny wzrósł do poziomu 828 (w 2018 roku: 618) milionów euro. Wynika to głównie ze zwiększonego zbytu aut, lepszej sytuacji w dziedzinie sprzedaży oryginalnych części zamiennych, usług finansowych i kursów walut, a także jest wynikiem dobrej oferty marki. Negatywny wpływ miała natomiast sytuacja w dziedzinie kosztów.

MAN Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży do 6,3 miliarda euro (w 2018 roku: 5,8). Zysk operacyjny zmniejszył się do 248 (w 2018 roku: 258) milionów euro. Poprawie sytuacji w dziedzinie sprzedaży i marż towarzyszyły inwestycje w rozwój aut ciężarowych i autobusów nowej generacji, wzrost kosztów oraz negatywna sytuacja walutowa.

Power Engineering osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda euro (w 2018 roku: 1,6). Wynik operacyjny zmniejszył się do 42 (w 2018 roku: 68) milionów euro.

Volkswagen Financial Services zwiększył przychód ze sprzedaży do 18,0  miliardów euro (w 2018 roku: 16,7); wynik operacyjny w wysokości 1,3 miliarda euro był nieco wyższy niż w zeszłym roku.

Płynność finansowa netto w dziale samochodów wynosi 15,9 miliarda euro.

Ujęcie zobowiązań leasingowych jako zobowiązań finansowych – wynikające z obowiązującego od stycznia standardu IFRS 16 – zwiększyło poziom kredytów w dziale samochodowym koncernu na koniec drugiego kwartału 2019 r. do 5,1 miliarda euro. Z tego powodu płynność finansowa netto w dziale samochodowym koncernu wynosiła na koniec czerwca 2019 roku 15,9 miliardów euro i była znacznie niższa od wartości z 31 grudnia 2018 roku wynoszącej 19,4 miliarda euro. Przepływ netto środków pieniężnych w dziale samochodowym koncernu wyniósł 5,6 miliarda euro i był o 2,2 miliarda euro wyższy niż rok wcześniej.

Perspektywy

Koncern nadal stoi na stanowisku, że w 2019 roku dostawy do klientów marek należących do Grupy, mimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku, nieco się zwiększą w porównaniu z dostawami w poprzednim roku. Szczególnym wyzwaniem jest przede wszystkim sytuacja w zakresie ekonomii, rosnąca walka konkurencyjna, niepewne kursy walut oraz zaostrzenie przepisów homologacyjnych. Nadal oczekuje się, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży oraz w obszarach samochodów osobowych i użytkowych będą do 5 procent wyższe od ubiegłorocznych. Pod względem zysku operacyjnego koncernu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi oraz w obszarze samochodów osobowych, w 2019 roku należy się spodziewać operacyjnego zysku ze sprzedaży na poziomie od 6,5 do 7,5 procent.

Przewidywana wartość operacyjnego zysku ze sprzedaży w dziale samochodów użytkowych wyniesie od 6,0 do 7,0 procent. W dziale Power Engineering, przy lekkim wzroście przychodów ze sprzedaży, należy liczyć się z zauważalnie wyższą stratą operacyjną w porównaniu z zeszłym rokiem. Dla Financial Services, przy niewielkim wzroście przychodów ze sprzedaży, spodziewany jest zysk operacyjny na ubiegłorocznym poziomie. Łącznie ze zdarzeniami nadzwyczajnymi w odniesieniu do całego koncernu i do obszaru samochodów osobowych należy się spodziewać operacyjnego zwrotu ze sprzedaży na poziomie dolnej granicy widełek.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.