Zakochaj się w hot hatchach – jaki samochód sportowy wybrać?
Zakochaj się w hot hatchach – jaki samochód sportowy wybrać?
Chciałbyś, by sportowe emocje towarzyszyły ci w każdej, nawet najkrótszej podróży? Czas na hot hatcha. W tych samochodach o kompaktowych rozmiarach zaklęto całą magię motorsportu.
Marzeniem wszystkich – lub prawie wszystkich – małych chłopców jest zasiąść za kierownicą rajdówki. Choć naprawdę niewielu ma finalnie szansę poprowadzić „łykające” każdy OES i zakręt samochody startujące w WRC, o tyle emocje związane z prowadzeniem szybkiego, zwinnego auta mają szansę stać się udziałem każdego, kto zdecyduje się na kupno hot hatcha. Nie trzeba się bowiem silić na coupe czy roadstera – to mocne hatchbacki dają najwięcej frajdy.
GTI to już legenda
Najnowsza generacja Golfa GTI osiąga 245 KM, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,2 sekundy. Jednak samochód ten to nie tylko sportowe osiągi, to również ekonomia i bezpieczeństwo. Ma bardzo wydajne hamulce (z zaciskami przednimi z oznaczeniem modelu) oraz blokadę mechanizmu różnicowego, potocznie nazywaną szperą. Na uwagę zasługuje również progresywny układ kierowniczy – jego charakterystyka zmienia się w zależności od ustawień trybu jazdy lub indywidualnych upodobań kierowcy.
Jeśli jesteś fanem silników diesla, możesz wybrać usportowioną wersje Golfa z silnikiem wysokoprężnym. Golf GTD ma pod maską 184-konne 2.0 TDI, które pozwala przyspieszyć do setki w 7,5 sekundy. Maksymalna prędkość to 231 km/h, a średnie spalanie wynosi… jedynie 4,2 l/100 km. To prawdziwy dalekobieżny ekspres.
Dla miłośników aut mniejszych rozmiarów idealnym może okazać się Nowe Polo GTI. Samochód jest wyposażony w silnik o mocy 200 KM, dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG), sportowe zawieszenie, sportowe fotele oraz w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Jego ceny zaczynają się od 89 690 zł. To sportowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 237 km/h. Średnie zużycie paliwa to tylko 5,9 l/100 km.
Najmocniejszy w rodzinie
Poszukujesz prawdziwego mocarza, samochodu z napędem na cztery koła, osiągającego setkę w czasie poniżej 5 sekund? Odpowiedzią jest Golf R. Od 2017 r. po przeprowadzonym liftingu stylistycznym i technicznym, silnik Golfa R rozwija 310 KM. Sprint do setki zajmuje jedynie 4,6 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 250 km/h.
Samochód zawdzięcza tę dynamikę, poza jednostką napędową, m.in. 7-biegowej przekładni DSG oraz układowi Launch Control. To tzw. procedura startu, automatycznie podnosząca obroty silnika do optymalnej wartości przy równoczesnym wciśnięciu hamulca i gazu. Po odpuszczeniu hamulca kierowcy pozostaje jedynie mocne trzymanie kierownicy i gazu w podłodze – reszta dzieje się samoczynnie.
Doświadczeni kierowcy zabierający swoje Golfy R oraz Golfy R Variant (kombi) na tory wyścigowe mogą dostosować swoje auta do potrzeb jazdy torowej korzystając z dodatkowego trybu jazdy Race, którego nie mają inne wersje Golfa, oraz dezaktywując układ ESC (kontroli trakcji).
Co ważne, średnie zużycie paliwa ponad 300-konnego Golfa R z przekładnią DSG wynosi 7 l/100 km (w wersji 5-drzwiowej – 7,1 l/100 km, w przypadku Varianta – 7,2 l/100 km).