Ekologiczny transport aut
Technologia

Ekologiczny transport aut

Technologia

Ekologiczny transport aut

Autor Szymon Łukasik

 

Transport morski nie jest szczególnie przyjazny środowisku – po oceanach pływa wiele statków, których bloki napędowe nie spełniają żadnych norm emisji. Koncern Volkswagen postanowił ograniczyć wpływ logistyki na środowisko.

Zbudowany w Chinach i zwodowany w zeszłym roku samochodowie „Siem Confucius” legitymuje się istotnie zmniejszoną dwutlenku węgla (do 25 proc.), tlenków azotu (do 30 proc.), cząstek sadzy (do 60 proc.) i tlenku siarki (do 100 proc.). To zasługa zasilanego płynnym gazem ziemnym zespołu napędowego.

Na najnowocześniejszym pod względem technicznym „Siem Confucius” o długości 200 m i szerokości 38 m, podobnie jak na jego siostrzanej jednostce „Siem Aristotle”, która rozpocznie służbę prawdopodobnie jeszcze w tym roku, znajduje się trzynaście pokładów do przewozu samochodów. Zdolność statku do transportu aut wynosi 7.500 CEU (Car Equivalent Units), co oznacza możliwość przewiezienia ok. 4.800 pojazdów (w tym lekkich dostawczych). Statki są napędzane silnikami okrętowymi Dual-Fuel o mocy 17.136 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem oczyszczania spalin firmy MAN Energy Solutions.

W trybie eco-speed transportowce poruszają się z prędkością 16,5 węzła (30,6 km/h). Zbiorniki paliwa każdego z nich o pojemności 1.800 metrów sześciennych wystarczają do odbycia podróży w obie strony wyłącznie przy wykorzystaniu paliwa zatankowanego w Europie. Oprócz LNG w przyszłości obydwa transportowce będą mogły być zasilane także biogazem oraz gazem pochodzącym ze źródeł odnawialnych.

W czerwcu 2020 roku statek pozostający wyłącznie do dyspozycji działu logistyki Volkswagena, który koordynuje i nadzoruje rocznie 7.700 morskich przewozów 2,8 miliona aut, po raz pierwszy wypłynął z portu w Emden w kierunku Zatoki Meksykańskiej z ponad 4.800 samochodami przeznaczonymi na rynki Ameryki Północnej.

Jesteśmy dumni, że w służbie Volkswagena pojawił się pierwszy na świecie transportowiec samochodowy tej wielkości, zasilany gazem LNG. To ważny element naszej strategii dekarbonizacji
podkreślił Thomas Zernechel
szef działu logistyki w koncernie Volkswagen

 

Do 2025 roku koncern, zgodnie z zasadą „goTOzero”, zamierza o 30 proc. zmniejszyć ilość emitowanego dwutlenku węgla i do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji tego gazu. Żeby tak się stało, żaden rodzaj transportu – morski, drogowy ani kolejowy – nie może być obciążeniem dla klimatu.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html