Silniki TDI i TSI – mistrzowie oszczędności

Silniki TDI i TSI – mistrzowie oszczędności

Silniki TDI i TSI – mistrzowie oszczędności

Wybór oszczędnego silnika sprzyja sporym oszczędnościom – różnica w zużyciu paliwa na poziomie 1 l/100 km przez cztery lata pozwala zachować w portfelu ponad 3000 zł (przy rocznym przebiegu zaledwie 15 tys. km). Oczywiście, obecnie na papierze wszystkie silniki w najpopularniejszych samochodach można uznać za oszczędne. Wiemy jednak, że wartości katalogowe brutalnie rozmijają się z rzeczywistością. A jak ta rzeczywistość wygląda przypadku samochodów marki Volkswagen? Również może znacząco rozmijać się z danymi homologacyjnymi, ale… w zupełnie inny sposób niż się tego spodziewasz… Przekonało się o tym kilkunastu dziennikarzy motoryzacyjnych podczas II eko-rajdu Volkswagena.

W badaniu przeprowadzonym przez Millward Brown* na zlecenie marki Volkswagen aż 76 proc. osób wśród kupujących nowe samochody zadeklarowało, że najważniejsza przy zakupie nowego auta jest cena. Okazuje się, że niemal w ogóle nie bierzemy pod uwagę kluczowych kwestii związanych z eksploatacją i posiadaniem auta, przez co nieświadomie narażamy się na stratę dużych kwot, które wydajemy potem na przykład na paliwo.

A koszty paliwa to przecież ważny punkt na liście wydatków związanych z użytkowaniem auta. Stanowi około 20 proc. całkowitych kosztów posiadania samochodu. Dużo!  Koszty związane z paliwem można jednak skutecznie ograniczyć. Jak? Wybierając oszczędne silniki TDI lub TSI w samochodach Volkswagena. To, na jak duże oszczędności pozwalają, dokładnie sprawdzili dziennikarze motoryzacyjni biorący udział w II eko-rajdzie Volkswagena.

II eko-rajd Volkswagena – na starcie

Jesienne przedpołudnie. Centrum Warszawy. Baza II edycji eko-rajdu Volkswagena. Na linii startu siedem modeli Volkswagenów – od up! po Touarega – z najchętniej wybieranymi przez polskich kierowców silnikami. W gotowości siedem dwuosobowych załóg dziennikarzy motoryzacyjnych oraz gościnnie Filip Chajzer w swoim Touaregu.

Wykres średniego zużycia paliwa

Zadanie: pokonać prawie 230-kilometrową trasę eko-rajdu w czasie określonym na podstawie Google Maps (z niewielkim marginesem na remonty i ruch wahadłowy). Zwycięża załoga, która „urwie” jak najwięcej z tzw. katalogowego średniego zużycia paliwa dla danego modelu.

Oczywiście szanse nie są równe, bo każdy z modeli ma inny potencjał do ecodrivingu. 130-konny Volkswagen Golf z technologią Bluemotion i z manualną skrzynią teoretycznie powinien wykręcić lepszy wynik niż up! GTI, którego niewielki silnik znacznie bardziej odczuje dodatkową masę kierowcy i pasażera. Nie wspominając o gwieździe w postaci nowego Touarega.

Pierwszy taki test dla nowego Volkswagena Touarega V6

Tak naprawdę to właśnie Touareg stanowił największą niewiadomą II eko-rajdu Volkswagena. W dniu rajdu był nadal bardzo świeżym modelem. Można śmiało założyć, że nikt w Polsce, a może nawet w Europie, nie podjął próby sprawdzenia jego ekonomicznego potencjału na tak długim dystansie. Cóż, trzylitrowe V6 o mocy prawie 300 KM w SUV-ie ze stałym napędem na wszystkie koła, osiągającym 100 km/h w czasie porównywalnym z Golfem GTI nie kojarzy się jako pierwszy wybór do ecodrivingu. Rzeczywistość okazała się zaskakująca. 

Touareg
Filip Chajzer przy Touaregu

Filip Chajzer vs dziennikarze motoryzacyjni

Z uwagi na różnorodność modeli samochody były przydzielane uczestnikom w wyniku losowania. Każda z załóg z pokorą przyjęła swój przydział i z solidną dawką motywacji wyruszyła na trasę rajdu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że dziennikarze nie byli asami ecodrivingu. To ludzie testujący na co dzień najrozmaitsze modele samochodów, spędzający dużo czasu za kierownicą. Z pewnością z podstawową wiedzą o zasadach jazdy ekonomicznej, jednak bardziej w teorii niż w praktyce. Podobnie jak Filip Chajzer, który również postanowił sprawdzić się w ekonomicznej jeździe za kierownicą swojego Touarega.

Warunki na trasie eko-rajdu Volkswagena

Abyśmy mogli w pełni interpretować wyniki uzyskane przez uczestników, warto przybliżyć warunki panujące w trakcie rajdu. Musimy pamiętać, że na zużycie paliwa wpływa wiele czynników niezależnych od kierowcy (dlatego tak względne jest pojęcie realnego zużycia paliwa).  

Trasa rajdu prowadziła w większości drogami jednojezdniowymi z jednym pasem w każdym kierunku, chociaż wyjazd z Warszawy w kierunku Mazur wiódł dobrze znaną drogą ekspresową S7 w kierunku Modlina. Na trasie panował umiarkowany ruch, jazda w większości przebiegała płynnie. Ciśnienie w kołach było zgodne z zaleceniami instrukcji obsługi, a w każdym samochodzie podróżowały dwie osoby z bagażem podręcznym.

Średnia prędkość uzyskana na trasie rajdu dla wszystkich załóg wynosiła około 60 km/h. Problem w tym, że uczestnicy rajdu trafili na trzy dłuższe przestoje na ruchu wahadłowym, przez co prędkości wskazywane przez komputer pokładowy wynoszą około 55 km/h. To jednak pewne przekłamanie. Gdyby nie łącznie ponad dziesięć minut postoju, średnie prędkości wyniosłyby 60 km/h. Załogi określiły jazdę po prostu jako zgodną z przepisami.

Jadący Touareg z tyłu

Rzeczywistość vs dane katalogowe – sprawdzian ostateczny

Wykres: Rzeczywistość vs dane katalogowe

Co się okazało na mecie II eko-rajdu VW? Podobnie jak w pierwszej edycji wszystkie załogi uzyskały zużycie paliwa mniejsze niż deklarowane przez Volkswagena. I to mniejsze nie tylko od średniego zużycia, ale mniejsze od najmniejszego, jakie jest podawane w specyfikacji danego modelu. W dodatku różnice były znaczące i sięgały 55 proc. To oznacza, że niektóre z samochodów spalały niewiele ponad połowę tego, co wynika z pomiarów homologacyjnych. W tym miejscu warto podkreślić, że mowa o nowych, dokładniejszych pomiarach homologacyjnych WLTP.

Zestawienie wyników

Średnie zużycie poniżej 4 l/100 km? Żaden problem

Najmniejszym zużyciem paliwa pochwalił się Volkswagen Golf 1,5 TSI Bluemotion o mocy 130 KM z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów. To samochód stworzony z myślą o ekonomicznej jeździe. Z homologacyjnej wartości 4,1 l/100 km załoga Golfa zdołała zejść do 3,4 l/100 km. Taki sam wynik średniego zużycia paliwa udało się uzyskać w Volkswagenie Polo ze 115-konnym 1,0 TSI i również manualną, sześciobiegową skrzynią, chociaż średnia prędkość w Polo była o 2 km/h wyższa niż w przypadku Golfa. Szczegółowe wyniki zestawiono w tabeli. A co z wielką niewiadomą w postaci Touarega?

Czy nowy Volkswagen Touareg V6 może być eko?

Nawet organizatorzy byli zdumieni wynikiem, z jakim załoga Touarega stawiła się na mecie. Komputer pokładowy po 224 km wskazywał 4,6 l/100 km przy realnej średniej prędkości na poziomie 60 km/h (przez przestoje na ruchu wahadłowym komputer wskazywał 54 km/h). Katalogowe średnie zużycie paliwa dla Touarega V6 wynosi 8,8 l/100 km. Warto zwrócić uwagę, że ten wynik uzyskano w Touaregu z największym możliwym rozmiarem kół (21 cali). To istotny parametr, ponieważ pomiary WLTP pokazują, że różnica w zużyciu paliwa pomiędzy Touaregiem na 18-calowych felgach a tym na 21-calowych wynosi 0,6 l/100 km. Teoretycznie możliwe jest zatem uzyskanie średniego zużycia w 286-konnym Touaregu V6 poniżej 4 l/100 km. Szczególnie, że załoga zadeklarowała, że w trakcie jazdy nie zrezygnowała z komfortowych dodatków w postaci masaży i wentylacji w fotelach, nieznacznie zwiększających zużycie paliwa. 

Filip Chajzer, który dzielnie podążał trasą rajdu wraz z uczestnikami, przy takiej samej średniej prędkości uzyskał średnie zużycie na poziomie 5,1 l/100 km, co również należy uznać za świetny rezultat. Wynik Filipa dobrze pokazuje, że przy ecodrivingu umiarkowana prędkość to nie wszystko. Stylem jazdy również można sporo zaoszczędzić.

Touareg - deska rozdzielcza

Bardzo prosta rada na jazdę eko

„Po prostu trzeba szanować prędkość” – stwierdzili skromnie kierowcy czarnego Touarega zapytani o najskuteczniejszy sposób na oszczędną jazdę. „Warto korzystać z trybu żeglowania dostępnego w prawie wszystkich modelach Volkswagena z automatyczną skrzynią biegów i jak najwięcej czasu jechać bez gazu i bez hamowania. Taką jazdą można naprawdę dużo zaoszczędzić” – przyznali na mecie. 

1500 km na jednym baku?

Większość załóg zameldowała się na mecie z zasięgiem na ponad 1000 km. Oznacza to, że – przy odrobinie cierpliwości – na przykład takim Passatem 2,0 TDI 190 KM (po zatankowaniu do pełna) można przejechać ponad 1500 km, czyli z Warszawy do Gdańska, następnie do Zakopanego, a w baku wciąż będzie paliwo. 

Oszczędzaj, wybierając świadomie!

Inicjatywami takimi jak eko-rajd marka Volkswagen chce pokazać, że dzięki świadomemu wyborowi samochodu można sporo zyskać. I nie chodzi tu jedynie o koszty paliwa. Koszty serwisowania czy utrata wartości również będą odgrywać bardzo dużą rolę. Wyliczenia ekspertów z firmy Eurotax wskazują, że różnice w całkowitych kosztach posiadania auta po czterech latach mogą sięgać już nawet kilkunastu tysięcy złotych. Warto o tym pamiętać podczas kupna kolejnego samochodu.

Samochody Volkswagen

Więcej szczegółów i przydatnych wyliczeń dotyczących całkowitych kosztów posiadania samochodu można znaleźć na stronie www.volkswagen.pl w zakładce Twoje Centrum Oszczędności.

*Badanie na grupie 1001 polskich kierowców, którzy kupili w ciągu ostatnich trzech lat nowy samochód w salonie, przeprowadzone przez Millward Brown na zlecenie marki Volkswagen w listopadzie 2017 roku.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.