Garbus w USA
Lifestyle

Garbus w USA

Lifestyle

Garbus w USA

Autor Szymon Łukasik

Pierwszy model Volkswagena jest ceniony w Europie, ale nigdzie nie podbił tylu serc co w Ameryce. Powodów było kilka.

Pierwszy Garbus został wyładowany ze statku, który przybił do portowego nabrzeża w Nowym Jorku w styczniu 1949 roku. Próby dystrybucji za oceanem nie podjął się jednak Volkswagen. Było to przedsięwzięcie holenderskiej firmy Pon’s Automobielhande. Jej właścicielem był Ben Pon, który nie tylko jako pierwszy rozpoczął sprzedaż Volkswagenów poza granicami Niemiec (na przełomie 1947 i 1948 roku sprowadził 51 Garbusów), ale także zapisał się na kartach historii motoryzacji jako pomysłodawca VW Transportera T1.

Za oceanem Garbus był znany jako Beetle albo Volkswagen Type 1. Na początku nic nie zwiastowało jego sukcesu. Zaczęto od sprzedaży... dwóch egzemplarzy. Przemiany społeczno-gospodarcze stopniowo zwiększały zainteresowanie Garbusem. Jego nabywcy doceniali stylizację, niski koszt zakupu oraz niskie – na tle amerykańskich aut – zużycie paliwa, które oznaczało oszczędności. W połowie lat 50. XX wieku pod drogach USA jeździło ponad 35.000 Garbusów.
Przyczyniło się to do otwarcia w październiku 1955 roku siedziby Volkswagen of America w Englewood Cliffs – mieście sąsiadującym z Nowym Jorkiem. Zaledwie dekadę później VW oferował już 11 modeli, które były sprzedawane przez 644 punkty dealerskie. Do lat 60. dostarczono kierowcom 300.000 Garbusów. W latach 70. udało się po raz pierwszy przekroczyć próg 400.000 sprzedanych samochodów. Kolejny raz dokonano tego w 2013 roku. Dla wielu osób Garbus (wraz z Transporterem) stał się też symbolem wolności. W latach 60. i 70. hipisi chętnie kupowali używane, tanie już egzemplarze. Prosta konstrukcja umożliwiła też tworzenie wielu atrakcyjnych wariacji na temat Volkswagenów – najsłynniejszy jest Dune Buggy.

Garbus w USA

Wszystko to pomaga zrozumieć, dlaczego debiutujący w 1998 roku New Beetle za oceanem okazał się tak wielkim hitem. Aby skrócić łańcuch logistyczny, w 1999 roku jego produkcję rozpoczęto w meksykańskim mieście Puebla. Po nadwoziem w stylu retro kryła się nowoczesna wówczas technologia z Golfa IV, czyli poprzecznie ustawiony, chłodzony cieczą silnik oraz solidne struktury energochłonne.
Kolejna, trzecia już generacja Garbusa pojawiła się w USA w 2011 roku. Beetle powstał na platformie PQ35, która była też szkieletem Golfów V/VI. Spłaszczona w centralnej części linia dachu, mniejsze szyby oraz płaski lakierowany panel na desce rozdzielczej jeszcze bardziej zbliżyły auto do oryginału. Pod karoserią kryły się jeszcze nowsze technologie, które zapewniały lepsze osiągi, niższe spalanie, pewniejsze prowadzenie i wyższy poziom bezpieczeństwa. W 2013 roku klienci z USA odebrali 43.000 Beetle, co oznaczało, że produkowane w Puebla auto było jednym z najczęściej wybieranych modeli Volkswagena, a także mocnym graczem w segmencie dwudrzwiowych coupé i kabrioletów.

Garbus w USA

Ostatnie egzemplarze zjechały z taśm fabrycznych w lipcu 2019 roku. Na pożegnanie przygotowano limitowaną wersję Beetle Final Edition ze 175-konnymi silnikami 2.0 TSI. Od 1949 roku w USA sprzedano ponad 5.500.000 Garbusów należących do trzech różnych generacji.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.