Nowy Volkswagen ID. Buzz i ID. Buzz Cargo: czysta forma i klasyczne linie współczesnej mobilności

Nowy Volkswagen ID. Buzz i ID. Buzz Cargo: czysta forma i klasyczne linie współczesnej mobilności

Nowy Volkswagen ID. Buzz i ID. Buzz Cargo: czysta forma i klasyczne linie współczesnej mobilności

16.05.2022
  • projektanci ID. Buzza opowiadają, jak przebiegały prace nad nowym modelem
  • Jozef Kaban, szef designu Volkswagena: „Przenieśliśmy geny pierwszego VW Busa w erę elektromobilności i zrównoważonego rozwoju”
  • czysta i funkcjonalna forma nadwozia z przednią częścią nawiązującą do legendarnego modelu T1
  • przytulne wnętrze w stylu salonu, wykonane z trwałych materiałów

Legenda wraca! Wraz z ID. Buzz i ID. Buzz Cargo Volkswagen przenosi DNA modelu T1 w teraźniejszość i przyszłość. Podobnie jak pierwszy VW Bus z 1950 roku, nowe modele są funkcjonalne, a jednocześnie wywołują wiele emocji. Ale jak tego dokonano? Projektanci Volkswagena przybliżają swoją pracę.

„T1 był ikoną lat 50.” – mówi Jozef Kaban, szef designu Volkswagena. „Dzięki modelowi ID. Buzz przenosimy jego geny we współczesność, w erę elektromobilności. Nowe auto, choć należy do epoki cyfrowej, czerpie garściami z wzornictwa ikony. ID. Buzz wygląda świetnie i jest jednocześnie niezwykle funkcjonalny. Te cechy czynią go wyjątkowym. Z pewnością zyska wielu sympatyków” – dodaje Kaban.
Dzięki ID. Buzz, Volkswagen wkracza w nowy segment rynku, a tym samym przyspiesza tempo elektryfikacji we wszystkich segmentach rynku w ramach strategii ACCELERATE. Do 2030 roku co najmniej 70 procent sprzedaży Volkswagena w Europie mają stanowić samochody elektryczne. Oznacza to ponad milion pojazdów rocznie. W Ameryce Północnej i Chinach udział samochodów elektrycznych powinien wynieść co najmniej 50 procent.

Czysta forma. Dzięki wyjątkowym kształtom ID. Buzz i ID. Buzz Cargo – czyli Bus i Transporter – idą śladami swojego przodka. „Ikona ma wiele wspólnego z prostotą” – mówi Marco Antonio Pavone, szef działu stylistyki zewnętrznej Volkswagena. „Każde dziecko potrafi narysować taki samochód jak T1 za pomocą zaledwie kilku kresek. A kiedy patrzę na ID. Buzza, mogę nieskromnie powiedzieć, że wykonaliśmy swoje zadanie perfekcyjnie” – dodaje Roland Faller, szef designu nadwozi marki Volkswagen Samochody Dostawcze, dodając: „ID. Buzz Cargo to nie tylko praktyczny Transporter, to także innowacyjne auto, dzięki wyrazistej stylistyce i niezrównanej funkcjonalności”.

Charakterystyczny przód. Przednia część nadwozia pokazuje, jak oba nowe modele przejmują elementy stylistyczne T1 i tym samym wywołają uśmiech na twarzach ludzi. Przetłoczenie w kształcie litery V i duże, wyraźne logo VW sprawiają, że przód wygląda świetnie, co dodatkowo podkreśla listwa świetlna łącząca reflektory. Z boku i z tyłu kontynuowany jest podział nadwozia na strefę górną i dolną. Szczególnie efektownie wygląda to w opcjonalnym, dwukolorowym malowaniu, które ponownie nawiązuje do historycznego modelu T1.

Świetne proporcje i własności aerodynamiczne. Proporcje nadwozia elektrycznego busa są urzekające. Duże koła znajdują się niemal w rogach nadwozia, dzięki czemu przestrzeń na kompaktowej powierzchni jest wykorzystana optymalnie. Współczynnik cx, który jest szczególnie ważny w przypadku pojazdu elektrycznego wynosi dla wersji osobowej zaledwie 0,285. Dla porównania – w T1 wynosił on 0,44.

Dwuczęściowe felgi. Na wygląd samochodu wpływają także felgi. Powinny one jednak nie tylko atrakcyjnie wyglądać, lecz także pomóc zmaksymalizować zasięg. „Koła są bardzo ważne dla samochodu elektrycznego” – wyjaśnia Ranbir Kalha, projektant odpowiedzialny za felgi i koła. „Muszą one spełniać wiele wymagań, podstawową kwestią jest oczywiście aerodynamika, a drugą – masa”. Specjalnie dla ID. Buzz zaprojektowano felgi, które wyglądają jak jednoczęściowe, ale w rzeczywistości składają się z dwóch części i dzięki temu są bardzo lekkie. Ten typ felg debiutuje w ID. Buzz” – kontynuuje Kalha, dodając: „Nowe koła podkreślają indywidualny charakter ID. Buzz, od funkcjonalnego, przez sportowy, po elegancki – w zależności od upodobań”.

Najdłuższy rozstaw osi w platformie MEB. VW Bus z 1950 roku o oznaczeniu Typ 2 T1 miał samonośne nadwozie o długości 4,28 m i rozstawie osi 2,40 m. ID. Buzz i ID. Buzz Cargo są o ponad 40 centymetrów dłuższe. Zbudowano je na platformie MEB. Ich rozstaw osi wynoszący 2,99 metra jest najdłuższy w samochodach wykorzystujących tę platformę. Projektant nadwozia Einar Castillo Aranda zauważa, że: „Platforma z kompaktowymi elementami napędowymi pozwoliła nam umieścić przednie koła daleko z przodu i umieścić kierowcę stosunkowo wysoko w samochodzie. W rezultacie uzyskaliśmy monolityczną sylwetkę z harmonijnie wkomponowaną maską silnika".

Wspólna praca wielu zespołów. Mimo że ID. Buzz nie ma silnika spalinowego, który często zajmuje dużo miejsca w konwencjonalnych samochodach, miejsce w jego przedniej części jest wykorzystane m.in. przez układ ogrzewania i klimatyzacji czy elektryczne wspomaganie hamulców. Wymagało to wspólnej pracy kilku zespołów.

Hasło: reflektory. Jak wszystkie modele rodziny ID., także ID. Buzz ma reflektory w całości oparte na technologii LED, a matrycowe światła IQ.LIGHT są dostępne za dopłatą. Jak zauważa Urs Rahmel, szef działu projektowania lamp i felg, matrycowe reflektory LED dodają autu charakteru: „Chcieliśmy wykorzystać animacje świetlne, aby wprowadzić do samochodu ‘ludzki’ charakter". Koleżanka Rahmela, Sandra Sturmat, wyjaśnia: „ID.Buzz wita kierowcę, gdy ten zbliża się do niego. Wygląda to tak, jakby samochód otwierał oczy, jakby szukał kontaktu wzrokowego. Jesteśmy przekonani, że ta interakcja spodoba się naszym klientom”.

Wnętrze ze spokojnymi liniami. ID. Buzz i ID. Buzz Cargo nawiązują do klasycznego modelu T1 na swój własny, nowoczesny sposób. Filozofia ta jest widoczna we wnętrzu, na przykład w oszczędnej w formie desce rozdzielczej – podobnie jak w T1 – z elementami rozmieszczonymi w przemyślany sposób, wielofunkcyjną kierownicą i dwoma wyświetlaczami.

Dużo otwartej przestrzeni. Dzięki temu, że napęd elektryczny jest niezwykle zwarty, wewnątrz można było wygospodarować otwartą przestrzeń z dużą ilością miejsca, która koncentruje się na ludziach i ich potrzebach. Kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji dużo miejsca i liczne schowki, a poczucie przestrzeni jest wszechogarniające. „Opracowaliśmy pojazd z logiczną i intuicyjną koncepcją wnętrza oraz wieloma możliwościami wykorzystania przestrzeni” – mówi Jozef Kaban. Przednie fotele, wyposażone w podłokietniki są w ID. Buzz umieszczone stosunkowo wysoko, niczym w autobusie. Najbardziej zaawansowane fotele z dużą liczbą ustawień zostały wyróżnione za ergonomię przez Kampanię na rzecz Zdrowych Pleców (AGR).

Wnętrze pełen stylu i uroku. Wnętrze ID. Buzz sprawia wrażenie, że jest jednocześnie wysokiej jakości, szykowne i przytulne. „Naszym celem było przeniesienie domu naszych klientów do wnętrza pojazdu. I to w każdym aspekcie, od materiałów po cyfrowe wyposażenie, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w domu” – mówi Tomasz Bachorski, dyrektor działu wyposażenia wnętrz Volkswagena. Szczególną uwagę zwrócono na dopasowanie funkcji, kolorów i materiałów. W opcjonalnych pakietach „Style” barwy wstawek we wnętrzu odpowiadają kolorom lakieru nadwozia, a chłodny odcień „Electric White” stanowi dodatkowy akcent wizualny. Na bokach i obiciach siedzeń pięciomiejscowej kabiny wytłoczono stylizowane sylwetki ID. Buzza. Standardem jest 10 kolorów oświetlenia ambientowego; w opcji można je poszerzyć o kolejne 20.

W doskonałej harmonii. Wzornictwo i funkcjonalność muszą ze sobą doskonale współgrać w każdym szczególe, jak wyjaśnia Doreen Langner z CAD Interior Design na przykładzie oświetlenia zewnętrznego. „Za pomocą symulacji komputerowych sprawdzamy, jaki jest wpływ światła na komfort pasażerów. Musimy np. zaprojektować deskę rozdzielczą w taki sposób, by nie odbijała się ona w przedniej szybie i nie przeszkadzała kierowcy”.

Tapicerka z materiałów z recyklingu. Ważną rolę w wyborze materiałów do produkcji ID. Buzza odegrał zrównoważony rozwój. We wnętrzu wyeliminowano całkowicie skórę i materiały pochodzenia zwierzęcego. Na przykład jedna z tkanin będzie wykonana z przędzy, składającej się z przetworzonych butelek PET i plastiku odzyskanego z morza. „Stworzyliśmy fantastyczne kombinacje z materiałów wysokiej jakości. Postawiliśmy na lakier zamiast chromu i efekt drewna zamiast prawdziwego drewna” – mówi Marion Dürr, projektantka odpowiedzialna za kolory i wykończenie.

Film o projektowaniu nadwozia: https://youtu.be/OrHp6PjDbaI
Film o projektowaniu wnętrza: https://youtu.be/7sPd0fVgd5M

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.