Wyniki badań InsightOut Lab i Volkswagena: Auta elektryczne są coraz częściej widywane na polskich ulicach

Wyniki badań InsightOut Lab i Volkswagena: Auta elektryczne są coraz częściej widywane na polskich ulicach

Wyniki badań InsightOut Lab i Volkswagena: Auta elektryczne są coraz częściej widywane na polskich ulicach

13.04.2022
  • samochody elektryczne są coraz częstszym widokiem na polskich drogach, ponad 1/3 ankietowanych przez Volkswagena i InsightOut Lab deklaruje, że widziała takie auto
  • auta elektryczne „przegrywają” w tych statystykach jedynie z hulajnogami z takim samym napędem
  • po ulicach polskich miejscowości jeździ także coraz więcej autobusów z napędem elektrycznym, 26 procent badanych spotkało się z takim pojazdem

Elektryczne jednoślady, takie jak hulajnogi czy rowery, częściej rzucają się w oczy Polakom niż samochody z zielonymi rejestracjami. Ponad połowa z nas widziała ostatnio na ulicy elektryczną hulajnogę. Jeśli chodzi o auta elektryczne to najwięcej osób zauważyło „elektryka” należącego do prywatnego właściciela.

Temat elektryfikacji flot jest kwestią istotną dla ograniczenia emisyjności transportu. Zdaniem ekspertów ponad połowa pojazdów komercyjnych w Europie już dzisiaj mogłaby zostać zelektryfikowana. W Polsce elektryfikacja flot jest również bardzo ważnym zagadnieniem, ponieważ w naszym kraju około 3/4 nowych samochodów trafia do przedsiębiorstw. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagen zbadali nastawienie Polaków do wymiany aut spalinowych na elektryczne w firmach i instytucjach publicznych. Okazuje się, że 47 procent badanych chciałoby, aby auta w ich miejscu pracy były elektryczne. W badaniu zapytano również o to, jakiego typu pojazdy elektryczne ankietowani widzieli ostatnio na ulicy.

Elektryczne hulajnogi widywane najczęściej
Odpowiedzi badanych wskazują, że elektryczne jednoślady, takie jak hulajnogi, bardziej przykuwają uwagę na polskich ulicach niż dwuślady. Niemniej, spośród różnego rodzaju samochodów elektrycznych, to auta należące do prywatnych właścicieli znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu. Auta z napędem BEV (ang. battery electric vehicle) użytkowane prywatnie zostały zauważone na polskich ulicach przez 35 procent ankietowanych. Oznacza to drugą pozycję w ogólnym rankingu, za elektrycznymi hulajnogami, które widziało w ostatnim czasie 54 procent badanych. Na podium znalazły się również elektryczne rowery, z wynikiem 28 procent głosów. Ponadto, jedna czwarta badanych (26 procent) odpowiedziała, że spotkała w ruchu ulicznym elektryczny autobus komunikacji publicznej.

Co do dalszych miejsc w rankingu, 13 procent odpowiadających widziało na ulicach elektryczny skuter, a mniej niż 1 osoba na 10 spotkała taksówkę (8 procent) lub auto z wypożyczalni (7 procent) z takim napędem. Jedynie po 3 procent wskazań zebrały elektryczne auta dostawcze i samochody służb porządkowych. Niemniej nieco ponad jedna piąta badanych (22 procent) odpowiedziała, że w ostatnim czasie nie spotkała żadnego z wymienionych pojazdów elektrycznych na ulicach.

Wykres 1

Mężczyźni częściej niż kobiety zauważali właściwie każdy typ pojazdu elektrycznego na drogach. Największe różnice (9 pkt proc.) w odpowiedziach między paniami i panami wystąpiły w przypadku hulajnóg (50 procent vs 59 procent odp.) i aut elektrycznych prywatnych właścicieli (31 procent vs 40 procent).

Więcej informacji, w tym pełne wyniki badań można znaleźć na stronie internetowej https://insightoutlab.com/raport-polacy-chca-elektrycznych-aut-sluzbowych

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html