Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?
Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?
Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?
Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?

Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?

Wyniki badań: Czy 2020 rok zmienił stan wiedzy i opinie Polaków na temat samochodów elektrycznych?

19.01.2021

  • z badania przeprowadzonego w dniach 8-11 stycznia 2021 r. wynika, że dokładnie połowa ankietowanych Polaków chciałaby mieć samochód elektryczny
  • zdecydowanie wzrosły wymagania dotyczące zasięgu, jaki powinny zapewniać samochody elektryczne, by zdaniem ankietowanych były użyteczne na co dzień – 36% z nich uważa, że powinien przekraczać 400 km
  • wciąż wyraźna większość ankietowanych Polaków twierdzi, że samochodu elektrycznego nie można podłączać do zwykłych gniazdek 230 V

Czy i jak zmienia się zdanie Polaków na temat samochodów elektrycznych? Podczas pierwszego badania w nowym roku InsightOut Lab zwróciło się do ankietowanych z tymi samymi pytaniami, które zadawało niespełna rok wcześniej. Jak zmieniły się odpowiedzi udzielane przez respondentów?

Dokładnie połowa (50%) ankietowanych Polaków chciałaby mieć samochód elektryczny – wynika z badania przeprowadzonego w dniach 8-11 stycznia 2021 r. przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. W kwietniu 2020 r., kiedy ankietowanym Polakom zadano to samo pytanie, „raczej tak” i „zdecydowanie tak” odpowiedziało 52% badanych. Różnica mieści się w granicy błędu statystycznego. Bez zmian pozostaje również odsetek Polaków deklarujących, że biorą pod uwagę zakup samochodu elektrycznego – na przełomie sierpnia i września 2020 r. wynosił on 22%, czyli tyle samo co w najnowszej edycji badania. Jednocześnie zmniejszyła się liczba tych, którzy zaprzeczają planom takiego zakupu. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 55%. W tym roku – 50%. Ci, którzy jeszcze kilka miesięcy temu nie rozważali zakupu auta na prąd, dziś dołączyli do grona osób wahających się (odpowiedź „trudno powiedzieć” zaznacza dziś 28% badanych, w minionym roku było to 23%).

Jak zmieniają się opinie o samochodach elektrycznych? - wykres 1

Większy zasięg pożądany

Zdecydowanie wzrosły wymagania dotyczące zasięgu, jaki powinny zapewniać samochody elektryczne, by zdaniem ankietowanych były użyteczne na co dzień. W kwietniu 2020 r., podczas pierwszej edycji badania, 8% ankietowanych było zdania, że wystarczyłby im zasięg do 50 km, 20% zaznaczyło odpowiedź 51-100 km, a zakres 101-200 km wskazało kolejne 20% badanych. Innymi słowy aż 48% ankietowanych wskazało na zasięg do 200 km. W tegorocznej odsłonie badania odsetek ten wyniósł już tylko 32% respondentów, a 36% zaznaczyło zasięgi przekraczające 400 km (więcej o 11 p.p. niż w ubiegłym roku).

Jak zmieniają się opinie o samochodach elektrycznych? - wykres 2

W badaniu ze stycznia 2021 r. nie odnotowano znaczących różnic w odpowiedziach na pytanie „Jaki zasięg na jednym ładowaniu mają auta elektryczne dostępne w sprzedaży?”. Wciąż najczęściej wskazywanymi przedziałami pozostają 151-200 km (20%, 22% w minionym roku) oraz 201-300 km (21%, 19% w minionym roku). Nieco mniej ankietowanych zaznaczało odpowiedzi 51-100 km (17%, tyle samo co w ubiegłym roku) oraz 101-150 km (18%, 16% w minionym roku).

Ładowanie samochodu elektrycznego zdaniem Polaków

W tegorocznej edycji badania na pytanie „Jak Ci się wydaje – ile kosztuje naładowanie do pełna kompaktowego auta elektrycznego przy wykorzystaniu domowego prądu?” 32% ankietowanych odpowiada „do 50 zł”, co jest prawdą w przypadku większości modeli. To wynik tylko symbolicznie większy niż w ubiegłym roku (wówczas wynosił 30%). Jednocześnie wzrosła liczba osób mających zdanie, że jednorazowe naładowanie kompaktowego auta elektrycznego domowym prądem kosztuje powyżej 200 zł (z 19% do 21%).

Wciąż wyraźna większość ankietowanych Polaków twierdzi, że samochodu elektrycznego nie można podłączać do zwykłych gniazdek 230 V. Takiego zdania jest aż 66% badanych. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że odsetek ten przez ostatnie 9 miesięcy zmniejszył się o solidne 7 p.p. – w kwietniu 2020 r. wynosił aż 73%.

Mniej osób jeździło samochodem elektrycznym?

Pod koniec kwietnia 2020 r. co dziesiąty dorosły Polak (10%) na pytanie, czy kiedykolwiek miał okazję jechać samochodem elektrycznym jako kierowca, odpowiadał, że tak. Biorąc pod uwagę ówczesną liczbę aut na prąd zarejestrowanych w Polsce wynik ten był nierealistyczny, nawet jeśli uwzględnilibyśmy samochody elektryczne dostępne w usłudze carsharingu (wiele osób korzysta z jednego, tego samego samochodu). Duży odsetek odpowiedzi pozytywnych został wyjaśniony w następnym pytaniu. Ankietowani dopytani, jakim typem samochodu elektrycznego mieli okazję podróżować jako kierowca, w 51% przypadków zaznaczali, że chodzi o auto hybrydowe, a w 14%, że trudno powiedzieć. Jedynie 35% przyznało, że chodzi o samochód w pełni elektryczny, który nie posiada silnika spalinowego. Oznaczało to, że wielu Polaków stawiało znak równości między hybrydami a samochodami elektrycznymi.

Powoli się to zmienia. W styczniu 2021 r. 8% dorosłych Polaków deklarowało, że miało okazję prowadzić samochód elektryczny. Różnica ta może wynikać z błędu statystycznego lub z faktu, że zmniejsza się odsetek osób uznających samochody hybrydowe za elektryczne. Co każe przypuszczać, że drugi argument może być prawdziwy? Fakt, że 39% ankietowanych ma na myśli samochód hybrydowy (o 12 p.p. mniej niż w ubiegłym roku), a 49% - auto w pełni elektryczne (o 14 p.p. więcej).

Jak zmieniają się opinie o samochodach elektrycznych? - wykres 3

Nota metodologiczna

Badanie zostało przeprowadzone przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1085 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Najnowsze badanie, będące opisywane w powyższym raporcie, zostało zrealizowane w dniach 8-11 stycznia 2021 r. metodą CAWI.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html