Volkswagen Poznań oraz Koło Naukowe Enactus Politechnika Poznańska testują system EmerSense

Volkswagen Poznań oraz Koło Naukowe Enactus Politechnika Poznańska testują system EmerSense

Volkswagen Poznań oraz Koło Naukowe Enactus Politechnika Poznańska testują system EmerSense

27 lipca 2021
  • EmerSense to prototypowy system informujący kierowców o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym
  • Rozwiązanie zostało stworzone przez członków projektu EmerSense, realizowanego w ramach Koła Naukowego Enactus Politechniki Poznańskiej
  • Testy systemu prowadzone są z wykorzystaniem pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze VW Caddy, VW T6.1 oraz VW Crafter, na terenie zakładu Volkswagen Poznań we Wrześni
  • Do obejrzenia film z przejazdu testowego

Poznań, 27 lipca 2021 r. Volkswagen Poznań nawiązał bliską współpracę z Kołem Naukowym Enactus Politechniki Poznańskiej działającym przy Wydziale Inżynierii Zarządzania, w ramach którego działający w nim studenci opracowali projekt EmerSense. System ten i związane z nim mu urządzenie mają za zadanie informowanie i ostrzeganie kierowców o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym – jadącej na sygnale karetce pogotowia, straży pożarnej, czy policji. Projekt wszedł w fazę testową, w którą czynnie zaangażował się Volkswagen Poznań, udostępniając studentom na terenie fabryki we Wrześni trzy samochody różnych klas oraz pojazd pożarniczy Zakładowej Straży Pożarnej.

Czym jest EmerSense? Urządzenie to, zaprojektowane przez studentów – członków projektu EmerSense, realizowanego w ramach Koła Naukowego Enactus Politechnika Poznańska, stale przechwytuje dźwięki z otoczenia i za pomocą mikrokontrolera, jak również zaprojektowanego i zaimplementowanego do urządzenia systemu, jest w stanie odróżnić dźwięki syren pojazdów uprzywilejowanych od innych sygnałów i szumów otoczenia. Dzięki stworzonemu systemowi, urządzenie jest w stanie wykryć dwa najpopularniejsze sygnały pojazdów uprzywilejowanych używanych w Polsce, czyli YELP i HI_LO. W momencie wykrycia syreny, użytkownik urządzenia zostaje poinformowany o zbliżającym się pojeździe za pomocą sygnałów LED, głosowo, a dodatkowo, według uznania, może się wyświetlać komenda na ekranie radia w samochodzie, używając komendy Traffic (FM over RDS).

Film pokazujący testy obejrzeć można tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=fEcPu98VC-8Opens an external link

„Członkowie naszego koła już dość dawno zauważyli problem na drogach – nieumiejętne tworzenie korytarzy życia przez kierowców w czasie przejazdu karetki bądź innych pojazdów uprzywilejowanych” – mówi Wiktoria Kanciak, liderka Koła Naukowego Enactus Politechnika Poznańska. „Temat projektu powrócił w momencie, gdy do koła dołączyli studenci Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej, którzy zaproponowali stworzenie urządzenia, informującego kierowców o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym. Zaczęliśmy działać, myśleć, szukać rozwiązań, projektować i tak powstał projekt EmerSense.”

Problem nieudzielania pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym jest zauważalny na drogach, co pokazały wyniki ankiety przeprowadzonej przez studentów wśród kierowców. Większość ankietowanych (80,3%) uważa, że tego typu urządzenie jest potrzebne, ponieważ tworzenie korytarza życia na drodze jest problematyczną sytuacją dla wszystkich uczestników ruchu. Twórcy projektu są przekonani, że urządzenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy będą mogli liczyć na wcześniejszą informację dotyczącą zbliżającego się pojazdu uprzywilejowanego, co pozwoli na ich odpowiednią reakcję. W efekcie kierowcy sprawniej utworzą wolny pas na przejazd karetki, umożliwiając szybszą akcję ratunkową.

W projekt zaangażował się również Volkswagen Poznań, udostępniając studentom, twórcom projektu EmerSense, trzy samochody różnych klas oraz umożliwiając testy na terenie fabryki VWP we Wrześni. Przy użyciu samochodów: VW Caddy, VW T6.1 i VW Crafter oraz pomocy Zakładowej Straży Pożarnej i zakładowego wozu strażackiego, studenci byli w stanie przeprowadzić testy urządzenia w warunkach rzeczywistych. Testy polegały na pomiarach odległości wozu strażackiego od urządzenia, służących sprawdzaniu w jakich odległościach urządzenie działa – wykrywa sygnał, oraz na pomiarach głośności syreny w różnych odległościach.

„Współpraca Volkswagen Poznań z Politechniką Poznańską daje obu stronom korzyści w postaci wymiany wiedzy i doświadczeń, czego przykładem jest właśnie projekt EmerSense – osoby w nim uczestniczące mogły na bieżąco konsultować zaproponowane przez nich pomysły i rozwiązania z wiodącym producentem samochodów oraz badania w tym obszarze” – podkreśla Krystian Waszkiewicz, kierownik działu Rozwój Kompetencji Technicznych i Współpracy z Uczelniami z Volkswagen Poznań.


Jak zapowiadają członkowie Koła Naukowego Enactus Politechnika Poznańska, sam projekt będzie się dalej rozwijał przez następny rok. W tym czasie chcą oni dopracować urządzenie i system do etapu, w którym uznają je gotowy wyrób. Najbliższym ważnym dla studentów wydarzeniem, na którym będą mogli zaprezentować projekt EmerSense, jest udział w konkursie Enactus Poland National Competition 2021, który odbędzie się 28.07.2021r. w PKiN w Warszawie.

Wieloletnia współpraca pomiędzy Volkswagen Poznań a Politechniką Poznańską przebiega na wielu płaszczyznach. Volkswagen Poznań nie tylko patronuje wielu innowacyjnym projektom przygotowywanym przez studentów, takim jak EmerSense, ale uruchomił również Engineer Development Program, w ramach którego studenci Politechniki Poznańskiej mogą połączyć studia ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego i mają możliwość wyjazdu na program Erasmus ze stypendium ufundowanym przez VWP. Oprócz tego firma zaprasza studentów na program studiów dualnych, również łączących naukę z pracą, oraz na płatne wakacyjne praktyki studenckie. Volkswagen Poznań co roku prowadzi też dla studentów konkurs „Be The Best”, w którym uczestnicy mogą dzielić się pomysłami i kreatywnością, a najlepsze pomysły wdrażane potem na terenie zakładów, nagradzane są finansowo i propozycjami płatnych praktyk.

Enactus Politechnika Poznańska jest międzynarodową organizacją non-profit działającą na Politechnice Poznańskiej od 2001 roku. Enactus to powstała pod nazwą SIFE w 1975 roku w Stanach Zjednoczonych, międzynarodowa organizacja non-profit, która wspiera studentów ponad 1600 uczelni wyższych w 39 krajach. Jest to największe na świecie stowarzyszenie łączące świat akademicki ze światem biznesu. Główną jednostkę SIFE stanowi SIFE World Headquarters w Springfield w stanie Missouri, którego częścią jest departament zagraniczny – SIFE International. W poszczególnych państwach działają organizacje koordynujące krajowe edycje programu. Enactus jest inicjatywą, w której spotykają się obecni liderzy, przedstawiciele biznesu oraz środowiska naukowego z liderami przyszłości, zdolnymi i aktywnymi studentami. Członkowie naszego koła tworzą projekty, które stanowią propozycje rozwiązania problemów otaczającego nas świata. Enactus Politechnika Poznańska zrzesza ok. 30 aktywnie działających studentów wszystkich Wydziałów Politechniki Poznańskiej. Opiekunem Koła Naukowego Enactus jest dr Agnieszka Krugiełka.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.