Wyniki badań dotyczących przywilejów dla użytkowników samochodów elektrycznych. Co trzeci Polak byłby gotów za nie płacić

Wyniki badań dotyczących przywilejów dla użytkowników samochodów elektrycznych. Co trzeci Polak byłby gotów za nie płacić

Wyniki badań dotyczących przywilejów dla użytkowników samochodów elektrycznych. Co trzeci Polak byłby gotów za nie płacić

16 grudnia 2020
  • zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o elektromobilności, właściciele samochodów elektrycznych mogą legalnie jeździć po buspasach oraz parkować za darmo w płatnych strefach
  • w przyszłości do przywilejów dołączy możliwość przemieszczania się po tzw. strefach czystego transportu, gdy te powstaną w centrach polskich miast

66% ankietowanych Polaków chętnie korzystałoby z przywilejów, jakie daje posiadanie samochodu elektrycznego – wynika z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. Niespełna co trzecia osoba (31%) byłaby nawet gotowa za nie płacić.

Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o elektromobilności, właściciele samochodów elektrycznych mogą legalnie jeździć po buspasach oraz parkować za darmo w płatnych strefach. Do tych przywilejów dołączy możliwość przemieszczania się po tzw. strefach czystego transportu, gdy te powstaną w centrach polskich miast. Można sądzić, że świadomość tych udogodnień nie jest szczególnie wysoka, biorąc pod uwagę, że aż 57% Polaków nigdy nie słyszało o zielonych tablicach rejestracyjnych, które wydawane są właścicielom samochodów elektrycznych. To jeden z wniosków płynących z najnowszego badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen, w którym zbadano podejście Polaków do przywilejów związanych z posiadaniem samochodu elektrycznego.

Większość Polaków chciałaby mieć przywileje, jakie posiadają właściciele aut elektrycznych

66% ankietowanych Polaków chciałaby mieć możliwość jeżdżenia buspasami i parkowania za darmo w płatnych strefach (zdecydowanie tak – 32%; raczej tak – 34%).
 17% nie jest zainteresowana takimi przywilejami (13% raczej nie; 4% zdecydowanie nie). Widać tu różnice w podziale na poszczególne grupy badanych. Legalnym jeżdżeniem po buspasach i darmowym parkowaniem w płatnych strefach częściej zainteresowani są mężczyźni niż kobiety (69% do 62%) oraz ludzie młodzi niż starsi (25-34 lata – 73%; powyżej 55 lat – 63%).

Dla niemal co trzeciego ankietowanego Polaka (31%) przywileje te są na tyle atrakcyjne, że byliby gotowi płacić abonament za ich posiadanie. Jak dużo?

  • do 100 zł miesięcznie – 64% odpowiedzi,
  • do 200 zł miesięcznie – 16% odpowiedzi,
  • do 300 zł miesięcznie – 9% odpowiedzi,
  • do 400 zł miesięcznie – 6% odpowiedzi,
  • do 500 zł miesięcznie – 3% odpowiedzi,
  • powyżej 500 zł miesięcznie – 2% odpowiedzi.

Oznacza to, że co piąty ankietowany (20%), który byłby skłonny płacić abonament za jeżdżenie buspasami i darmowe parkowanie w płatnych strefach, deklaruje że mógłby przeznaczać na to powyżej 200 zł miesięcznie. Co ciekawe, możliwość posiadania wspomnianych przywilejów bardzo wyraźnie wpływa na deklarowaną decyzję zakupową.

Przywileje opinie 1

Przywileje a wybór konkretnego samochodu

Badani zostali poproszeni o wyobrażenie sobie, że podejmują decyzję o zakupie nowego samochodu i mają do wyboru dwa auta tej samej klasy. Różnią się tym, że jedno z nich jest o 40% droższe, ale daje możliwość legalnego jeżdżenia buspasami oraz bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. Które z tych aut by wybrali? Pytanie w żaden sposób nie sugerowało, że w przypadku droższego auta mowa jest o samochodzie elektrycznym – chodziło o sprawdzenie, jak istotne przy wyborze samochodu mogą być przywileje z nim związane. Aż 17% ankietowanych wybrało auto o 40% droższe, które daje wspomniane przywileje, a 27% badanych zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć” (tańszy, zwykły samochód wybrało 56% respondentów). Należy podkreślić, że w pytaniu nie zawarto innych korzyści związanych z eksploatacją samochodu elektrycznego, m.in. środowiskowych czy tych dotyczących niższych kosztów eksploatacji.

W kolejnym pytaniu, w którym doprecyzowano, że samochód o 40% droższy jest autem elektrycznym („Wyobraź sobie, że podejmujesz decyzję o zakupie nowego samochodu i masz do wyboru dwa auta tej samej klasy. Jedno z tych aut to zwykłe auto, a drugie jest elektryczne i 40% droższe, ale daje możliwość legalnego jeżdżenia buspasami oraz bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. Które z tych aut wybierzesz?”), odsetek ankietowanych, który je wybrał, był jeszcze wyższy i wyniósł 24% (42% wybrało zwykłe auto, a 34% osób zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”).

Przywileje opinie 2

Polacy o przywilejach dla właścicieli samochodów elektrycznych

Jak już wspomniano, 66% ankietowanych Polaków chciałoby mieć możliwość legalnego jeżdżenia buspasami i bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. A jak oceniają te przywileje, jeśli odnosi się je do innych kierowców? Niespełna połowa (45%) popiera prawo dające takie korzyści właścicielom samochodów elektrycznych. Prawie co trzeci (31%) nie jest zwolennikiem takich przywilejów dla kierowców aut na prąd, a 24% zaznaczyło odpowiedź „trudno powiedzieć”.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 27-30 listopada 2020 r. przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.