System ładowania akumulatorów w Volkswagenie ID.R – nowa technologia wykraczająca poza zastosowanie w sporcie samochodowym

System ładowania akumulatorów w Volkswagenie ID.R – nowa technologia wykraczająca poza zastosowanie w sporcie samochodowym

System ładowania akumulatorów w Volkswagenie ID.R – nowa technologia wykraczająca poza zastosowanie w sporcie samochodowym

  • system zasilania akumulatorów w modelu ID.R dostarcza wiedzy wykorzystywanej w seryjnych pojazdach elektrycznych
  • efektywne ładowanie bez ryzyka przegrzania systemu
  • generator zasilany gliceryną pracuje w sposób nieobciążający środowiska

System ładowania elektrycznego Volkswagena ID.R to dzieło inżynierskie samo w sobie. Próba ustanowienia nowego rekordu przejazdu w kategorii aut elektrycznych na liczącej 20,8 km Północnej Pętli Nürburgringu może się powieść tylko wtedy, gdy akumulatory Volkswagena ID.R będą optymalnie naładowane. Żeby odnieść sukces francuski kierowca Romain Dumas na niemal trzykilometrowej prostej „Döttinger Höhe” na końcu Północnej Pętli musi mieć do dyspozycji pełną moc systemową wynoszącą 500 kW (680 KM).

„Przejazd przez Północną Pętlę z wykorzystaniem maksymalnej mocy jest dla elektrycznego układu napędowego Volkswagena ID.R dużym wyzwaniem” – twierdzi François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport. „Decydujące znaczenie ma optymalne naładowanie akumulatorów przed startem oraz rekuperacja podczas jazdy”. Marc-Christian Bertram, szef działu Elektryki i Elektroniki w Volkswagen Motorsport, dodaje: „Akumulatory ID.R wyróżniają się wyjątkowo wysoką wydajnością. Chodzi nie o maksymalny zasięg, lecz o oddanie jak największej mocy”.

Akumulatory opracowane wspólnie z inżynierami z działu rozwoju aut seryjnych Volkswagena
Przy opracowywaniu akumulatorów modelu ID.R wykorzystano wiedzę i doświadczenia inżynierów z działu rozwoju samochodów seryjnych Volkswagena. „Układ elektroniczny ID.R jest chroniony przed promieniowaniem elektromagnetycznym systemu o wysokim napięciu” – wyjaśnia Bertram. Tego rodzaju doświadczenia zbierane podczas startów elektrycznego ID.R będą później wykorzystywane przy konstrukcji seryjnych modeli z rodziny ID.

Przekazywana jest również wiedza na temat systemu ładowania akumulatorów, zarówno z zewnętrznego źródła prądu, jak i poprzez rekuperację (odzyskiwanie energii powstającej podczas hamowania) w czasie jazdy. W tymczasowym parku serwisowym jaki urządzono na Nürburgringu ID.R będzie zasilany energią elektryczną pochodzącą z dwóch systemów ładowania o niskiej mocy przyłączeniowej. „Dzięki temu system się nie przegrzeje, mimo że akumulatory zostaną naładowane w ciągu 20 minut” – uzasadnia Bertram.

Do wewnętrznego systemu akumulatorów modelu ID.R podłączono dodatkowo klimatyzację, żeby niezależnie od temperatury na zewnątrz stworzyć jak najlepsze warunki do ładowania. „Najlepiej gdy akumulatory mają temperaturę 30 stopni Celsjusza” – wyjaśnia Bertram. Tak jak podczas wyścigu górskiego na Pikes Peak do ładowania ID.R Volkswagen wykorzysta nowoczesny generator prądu. Przenośny agregat wykorzystuje do pracy naturalny surowiec jakim jest gliceryna, która podczas spalania jako paliwo nie emituje prawie żadnych szkodliwych substancji i jest niemal neutralna pod względem CO2.

Długie proste i jazda z wykorzystaniem najwyższej mocy są wyzwaniem dla akumulatorów
O dużej efektywności Volkswagena ID.R świadczy również fakt, że energia uwalniana w procesie hamowania także zostaje wykorzystana. Elektryczne silniki pełnią wtedy rolę generatorów. Za pośrednictwem rekuperacji ID.R samodzielnie wytwarza około 10 procent potrzebnej energii.

Podczas górskiego wyścigu Pikes Peak, którego trasa miała mniej więcej taką samą długość jak Północna Pętla, Romain Dumas zasiadający za kierownicą ID.R ustanowił w czerwcu 2018 roku nowy rekord. „Na Pikes Peak z maksymalnej mocy silnika ID.R korzystał przede wszystkim na stromych podjazdach, to one były największym wyzwaniem dla akumulatorów” – mówi Bertram. „Na Północnej Pętli takim wyzwaniem będą długie proste, na których maksymalna moc będzie potrzebna nawet przez minutę bez przerwy”. Można się spodziewać, że na Północnej Pętli Volkswagen ID.R rozwinie średnią prędkość ponad 185 km/h.

Wideo prezentujące technologię ładowania akumulatorów ID.R: https://youtu.be/Tb__BPlZTIIOpens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html