„Projekt wnętrza ID.3 to efekt odwagi i swobody twórczej” – mówi projektant Alex Gebel

„Projekt wnętrza ID.3 to efekt odwagi i swobody twórczej” – mówi projektant Alex Gebel

„Projekt wnętrza ID.3 to efekt odwagi i swobody twórczej” – mówi projektant Alex Gebel

14 listopada 2019
  • Nowocześnie urządzony, wygodny pokój na kołach – tak wnętrze przełomowego Volkswagena ID.3 opisuje Alex Gebel, jeden z jego twórców
  • Fascynujący był sam pomysł stworzenia inteligentnego i emocjonalnego produktu, który zdaje się mieć niemal własny charakter i osobowość – mówi Gebel
  • ID. Light jako łącznik między światem zewnętrznym, człowiekiem i samochodem – ta technologia podnosi koncepcję wnętrza na nowy poziom – uważa stylista

Realizacja nowych pomysłów stylistycznych wymaga odwagi i swobody twórczej. O tym, dlaczego kabina nowego ID.3 nie jest typowym wnętrzem samochodowym, lecz przypomina nowoczesny, zdolny do przemieszczania się pokój mówi Alex Gebel – projektant wnętrz, który brał udział w projektowaniu kabiny Volkswagena ID.3.

Czy w trakcie prac był moment w którym zorientował się Pan, że pracuje nad przełomowym samochodem?

Zaraz na początku prac nad projektem powiedziano nam: żeby realizować nowe pomysły stylistyczne potrzebna odwagi i swobody twórczej – pokażcie więc całą waszą kreatywność! Nie bójcie się myśleć o formie przed treścią. Samochód może być w środku jak elegancki pokój albo jak sala kinowa – właśnie z takiego podejścia narodziła się koncepcja open-space, czyli bardzo przestronnego wnętrza. W dziedzinie techniki także podążyliśmy nową drogą. Nie tyle dopracowywaliśmy to, co znane, ile stworzyliśmy coś kompletnie nowego. Bo jak inaczej wyświetlacz head-up wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości mógłby stać się jednym z głównych elementów wyposażenia? Ale i tutaj kierowaliśmy się zasadą, żeby nie komplikować, nie przesadzać, lecz stosować inteligentne, proste rozwiązania.

Patrząc z perspektywy całego projektu, jakie było największe wyzwanie, przed którym Pan stanął?

W wypadku ID.3 największe wyzwanie polegało na tym, żeby to, co wymyśliliśmy jako element designu dało się wyprodukować i żeby dało się z tego korzystać, by mogło naprawdę pojawić się w aucie, które niedługo będzie poruszać się po naszych ulicach. Prawdziwym wyzwaniem było umieszczenie tych wszystkich emocji, które towarzyszyły projektowi w spójnym projekcie, znalezienie nowego języka stylistycznego dla elektrycznych aut, który całkowicie różni się od tego, jaki znaliśmy dotychczas. Mieliśmy stworzyć coś, co znajdzie się w samochodach przyszłości, ale co mimo wszystko okaże się bliskie dzisiejszym ludziom.

I chociaż pierwsze projekty powstawały oczywiście na komputerze, bardzo pomogło nam fizycznie istniejące próbne wnętrze. Mogliśmy doświadczalnie sprawdzić, jak odnajduje się w nim człowiek, jak się w takim aucie siedzi, jak obsługuje różne urządzenia, jeszcze zanim powstały pierwsze przedseryjne egzemplarze.

Jakie rozwiązania w ID.3 uważa Pan za najbardziej fascynujące?

Fascynujący był sam pomysł stworzenia inteligentnego i emocjonalnego produktu, który zdaje się mieć niemal własny charakter i osobowość. ID. Light jako łącznik między światem zewnętrznym, człowiekiem i samochodem to dla mnie osobiście technologia, która podnosi koncepcję wnętrza na nowy poziom. ID. Light ciągnie się w poprzek całego kokpitu i… wspiera kierowcę. Na przykład światła zapalają się w odpowiedni sposób witając kierowcę, gdy wsiada do samochodu i odprowadzając go po zakończeniu jazdy poprzez doświetlenie wiązką światła kierunku, w którym zmierza. Bardzo ciekawe są też liczne przydatne funkcje jakie w tym aucie spełnia światło. Jest ono tutaj nie tylko elementem designu, który wzmacnia i tworzy emocjonalny charakter ID.3, lecz pełni też funkcje wspierające kierowcę i pasażerów w czasie jazdy.

Z czego był Pan najbardziej zadowolony podczas prac nad autami z rodziny ID.?

Podoba mi się to, w jaki sposób udało nam się uzyskać równowagę między tym, co abstrakcyjne, a tym, co praktyczne; to co widać i to, co czuć jest tu w pełnej harmonii. I jeszcze to, że na każdym etapie prac nad projektem pozostaliśmy w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Okazało się to możliwe dzięki modułowej platformie MEB przeznaczonej do konstrukcji samochodów elektrycznych.

Co osobiście dała Panu praca nad tym projektem?

Podoba mi się nowy sposób myślenia Volkswagena. Według mnie ogólne cele koncernu oraz wymagania dotyczące tego produktu zawsze były ze sobą zgodne. Jasno wspieramy cele określone w Porozumieniu Paryskim i chcemy do 2050 roku być przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Właśnie dlatego ID.3 trafia do klientów, jako model neutralny pod względem CO2. To pierwszy samochód na świecie, przy którego produkcji i doborze materiałów całościowo uwzględniono potrzeby środowiska naturalnego.

Co szczególnie wyróżnia wnętrze ID.3?

Jest bardzo ascetyczne i proste w formie. Można powiedzieć, że jest „niesamochodowe”, wygląda raczej jak mobilne domowe wnętrze. Każdy obiekt w kabinie zaprojektowano tak, jakby był samodzielnym meblem. Dobrze sprawdza się jako element całości, ale także z osobna.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.