Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Technologia

TEST | Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion - Poprawianie wzorca

Technologia

TEST | Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion - Poprawianie wzorca

Autor Paweł Kaczor
Autor zdjęcia Paweł Kaczor

Tiguan to najpopularniejszy SUV w Europie. To także najlepiej sprzedający się Volkswagen. Stawiany za wzór, bardzo wysoko ceniony przez klientów. Kilka miesięcy temu kompaktowy SUV z Wolfsburga przeszedł kurację odmładzającą. Czy dzięki wielu zmianom bardzo dobre auto stało się jeszcze lepsze?

Motoryzacyjny świat po raz pierwszy poznał VW Tiguana w 2007 roku. Auto bazowało na płycie podłogowej, wykorzystanej m.in. w Golfie V oraz Skodzie Yeti. Kompaktowy SUV został bardzo ciepło przyjęty przez rynek. Klienci momentalnie docenili praktyczność, świetną ergonomię, bogatą ofertę jednostek napędowych oraz modnie stylizowane nadwozie.
Tiguan drugiej generacji zadebiutował w 2015 roku. Auto stawiało na sprawdzone rozwiązania poprzednika, ale było jeszcze bardziej praktyczne, lepiej wyposażone, było też dostępne w 7-osobowej odmianie Allspace. Ważną datą w motoryzacyjnym CV modelu jest rok 2019. To właśnie wtedy Tiguan był najchętniej wybieranym przez klientów Volkswagenem. Pokonał dwa inne bestsellery – Polo oraz Golfa!

Znajdź różnice

W olbrzymiej większości przypadków lifting danego modelu jest okazją do naprawienia mniej lub bardziej ukrytych niedoskonałości oraz wprawadzenia nowych rozwiązań. Tak było w przypadku Tiguana. Jednak niemieccy inżynierowie i designerzy nie mieli łatwego zadania. Musieli przede wszystkim nie zepsuć tego, co pokochali klienci.

Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion

Odświeżony Tiguan wyglądem tylko nieznacznie różni się od nieco starszego modelu. Projektanci nie wykazali się zbyt dużą fantazją. Zmiany są zachowawcze. Widać je głównie w przeprojektowanych zderzakach oraz nieco innym kształcie reflektorów. Zmieniła się także czcionka oznaczenia wersji R-Line. Pomijając pełnoprawną odmianę R (pojawia się pierwszy raz w historii Tiguana) zdecydowano się na usunięcie widocznej końcówki układu wydechowego. Zamiast niej pojawiły się atrapy. Taki znak naszych czasów.

Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Stawiamy na dotyk

Zmiany nie ominęły oczywiście wnętrza. Chociaż i tutaj można mówić raczej o kosmetyce niż prawdziwej rewolucji. Bardzo praktyczny panel klimatyzacji został zastąpiony bardziej nowoczesnym wyświetlaczem z panelami dotykowymi. Zmiana godna XXI wieku, ale czy na plus? Klasyczne pokrętła są łatwiejsze w użyciu. W wirtualne przyciski temperatury czasami trudno trafić. Na dodatek ich obsługa w rękawiczkach jest praktycznie niemożliwa.

Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion

Podobne rozwiązanie zastosowano na kierownicy. Zamiast przycisków jest tafla przypominająca panel dotykowy. Wygląda efektownie i nowocześnie. Jednak użyteczność jest dyskusyjna, przynajmniej dla mnie. Klasyczne rozwiązania były bardziej praktyczne. Chociaż to, co najważniejsze, się nie zmieniło!

Przestronnie i praktycznie

Volkswagen Tiguan to w dalszym ciągu bardzo praktyczne i przemyślane auto. Bagażnik ma pojemność aż 615 l! Zostawia w pokonanym polu większość segmentowych konkurentów! Również ilość miejsca na tylnej kanapie jest więcej niż wystarczająca. Weekendowy wyjazd całą rodziną? Nie ma problemu! Nikt nie powinien narzekać na brak miejsca czy komfortu. Wspomnę, że tylna kanapa ma regulowany kąt pochylenia oparcia oraz regulowane wzdłużnie siedzisko.

Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion

Z przodu także jest przestronnie. Fotele są wygodne, obszerne i komfortowe. W wersji R-Line są również mocniej wyprofilowane. System multimedialny oparty jest na ekranie dotykowym. Menu całego systemu jest starsze niż w najnowszym Golfie oraz ID.3 i ID.4. Nie należy traktować tego jako minus. Wręcz przeciwnie. Wszystko działa sprawnie, płynnie i szybko.
Dobrą ocenę należy wystawić także cyfrowym zegarom. One również są bardzo czytelne i mają wiele możliwości konfiguracji. HUD? Dostępny, ale nadal wyświetlający informację na wysuwanej szybce (w ID.4 informacje wyświetlane są bezpośrednio na przedniej szybie). Jakość wykonania? Bardzo dobra.

Bogaty wybór silników

W kwestii dostępności silników sporo się zmieniło. I to na lepsze! Do dobrze znanych wersji 1.5 TSI, 2.0 TSI oraz 2.0 TDI dołączyły dwa zupełnie nowe warianty. Najbardziej ekologicznym i ekonomicznym Tiguanem ma być odmiana Plug-In-Hybrid z benzynowym silnikiem 1.4 TSI oraz jednostką elektryczną. Na drugim końcu skali stoi Tiguan R o mocy 320 KM generowanych przez silnik benzynowy. Jednak w dalszym ciągu jedną z bardziej uniwersalnych i chętniej wybieranych przez klientów propozycji będzie odmiana wysokoprężna.

Złoty środek

Egzemplarz widoczny na zdjęciach napędzany jest 2-litrowym motorem z rodziny TDI. W topowej odmianie generuje on równe 200 KM mocy oraz pokaźny moment obrotowy na poziomie 400 Nm. Taki silnik standardowo łączony jest z automatyczną skrzynią DSG o 7 przełożeniach oraz napędem 4Motion. Jak sprawa się podczas jazdy?
200-konny Tiguan w wersji R-Line zapewnia dobre osiągi (7,5 s od 0 do 100 km/h), zachowując przy tym rozsądny apetyt na paliwo (ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym i nieco ponad 6 l/100 km w trasie).

Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion
Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion

Kabina jest dobrze wyciszona, a adaptacyjne zawieszenie wystarczająco komfortowe. Jeśli jednak ktoś chciałby nieco bardziej poszaleć, dostępny jest tryb Sport, która stawia cały układ napędowy w stan najwyższej gotowości. W obwodzie pozostaje także tryb Offroad, ułatwiający wydostanie się z piaskowej lub śnieżnej pułapki. Jednak największym plusem układu napędowego oraz jezdnego jest przewidywalność. Już od pierwszych kilometrów wiemy, czego po tym aucie można się spodziewać.

Po prostu lepszy

Ceny odświeżonego Tiguana zaczynają się od 108.090 zł za podstawową wersję ze 130-konnym silnikiem 1.5 TSI. Testowany bogato wyposażony wariant R-Line 2.0 TDI 200 KM DSG 4Motion kosztuje 185.390 zł.
Poprawiony Tiguan stał się jeszcze lepszym autem. Co prawda zastosowanie większej liczby paneli dotykowych ma tyle samo zwolenników co przeciwników, ale ogólnie wszelkie zmiany należy uznać za pozytywne. Nowy Tiguan to przede wszystkim bardzo uniwersalne auto. I właśnie ze względu na tę uniwersalność jest tak bardzo pożądany przez tysiące osób!

Dane techniczne

Dane techniczne VW T-Tross 1.5 TSI ACT

Silnik

2.0 TDI R4 16V

Maks. moc

200 KM

Maks. moment obrotowy

400 Nm przy 1750–3500 obr./min

Skrzynia biegów

Automatyczna, 7-stopniowa, DSG

Napęd

na przednie i tylne koła, 4Motion

Długość / szerokość / wysokość

4511/ 1859/ 1675 mm

Rozstaw osi

2679 mm

Pojemność bagażnika

615 / 1655 l

Pojemność zbiornika paliwa

58 l

Masa własna

1715 kg

0–100 km/h

7,5 s

V maks.

216 km/h

Średnie zużycie paliwa (katalogowe/test)

6,6 / 8 l/100 km

Cena (bazowa/testowana wersja)

od 108.090 zł (Tiguan 1.5 TSI 130 KM) / 
185.390 zł (R-Line 2.0 TDI 200 KM DSG 4Motion)

2.0 TDI R4 16V

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.