TEST | Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion - Poprawianie wzorca
TEST | Tiguan R-Line 2.0 TDI 4 Motion - Poprawianie wzorca
Tiguan to najpopularniejszy SUV w Europie. To także najlepiej sprzedający się Volkswagen. Stawiany za wzór, bardzo wysoko ceniony przez klientów. Kilka miesięcy temu kompaktowy SUV z Wolfsburga przeszedł kurację odmładzającą. Czy dzięki wielu zmianom bardzo dobre auto stało się jeszcze lepsze?
Motoryzacyjny świat po raz pierwszy poznał VW Tiguana w 2007 roku. Auto bazowało na płycie podłogowej, wykorzystanej m.in. w Golfie V oraz Skodzie Yeti. Kompaktowy SUV został bardzo ciepło przyjęty przez rynek. Klienci momentalnie docenili praktyczność, świetną ergonomię, bogatą ofertę jednostek napędowych oraz modnie stylizowane nadwozie.
Tiguan drugiej generacji zadebiutował w 2015 roku. Auto stawiało na sprawdzone rozwiązania poprzednika, ale było jeszcze bardziej praktyczne, lepiej wyposażone, było też dostępne w 7-osobowej odmianie Allspace. Ważną datą w motoryzacyjnym CV modelu jest rok 2019. To właśnie wtedy Tiguan był najchętniej wybieranym przez klientów Volkswagenem. Pokonał dwa inne bestsellery – Polo oraz Golfa!
Znajdź różnice
W olbrzymiej większości przypadków lifting danego modelu jest okazją do naprawienia mniej lub bardziej ukrytych niedoskonałości oraz wprawadzenia nowych rozwiązań. Tak było w przypadku Tiguana. Jednak niemieccy inżynierowie i designerzy nie mieli łatwego zadania. Musieli przede wszystkim nie zepsuć tego, co pokochali klienci.
Odświeżony Tiguan wyglądem tylko nieznacznie różni się od nieco starszego modelu. Projektanci nie wykazali się zbyt dużą fantazją. Zmiany są zachowawcze. Widać je głównie w przeprojektowanych zderzakach oraz nieco innym kształcie reflektorów. Zmieniła się także czcionka oznaczenia wersji R-Line. Pomijając pełnoprawną odmianę R (pojawia się pierwszy raz w historii Tiguana) zdecydowano się na usunięcie widocznej końcówki układu wydechowego. Zamiast niej pojawiły się atrapy. Taki znak naszych czasów.
Stawiamy na dotyk
Zmiany nie ominęły oczywiście wnętrza. Chociaż i tutaj można mówić raczej o kosmetyce niż prawdziwej rewolucji. Bardzo praktyczny panel klimatyzacji został zastąpiony bardziej nowoczesnym wyświetlaczem z panelami dotykowymi. Zmiana godna XXI wieku, ale czy na plus? Klasyczne pokrętła są łatwiejsze w użyciu. W wirtualne przyciski temperatury czasami trudno trafić. Na dodatek ich obsługa w rękawiczkach jest praktycznie niemożliwa.
Podobne rozwiązanie zastosowano na kierownicy. Zamiast przycisków jest tafla przypominająca panel dotykowy. Wygląda efektownie i nowocześnie. Jednak użyteczność jest dyskusyjna, przynajmniej dla mnie. Klasyczne rozwiązania były bardziej praktyczne. Chociaż to, co najważniejsze, się nie zmieniło!
Przestronnie i praktycznie
Volkswagen Tiguan to w dalszym ciągu bardzo praktyczne i przemyślane auto. Bagażnik ma pojemność aż 615 l! Zostawia w pokonanym polu większość segmentowych konkurentów! Również ilość miejsca na tylnej kanapie jest więcej niż wystarczająca. Weekendowy wyjazd całą rodziną? Nie ma problemu! Nikt nie powinien narzekać na brak miejsca czy komfortu. Wspomnę, że tylna kanapa ma regulowany kąt pochylenia oparcia oraz regulowane wzdłużnie siedzisko.
Z przodu także jest przestronnie. Fotele są wygodne, obszerne i komfortowe. W wersji R-Line są również mocniej wyprofilowane. System multimedialny oparty jest na ekranie dotykowym. Menu całego systemu jest starsze niż w najnowszym Golfie oraz ID.3 i ID.4. Nie należy traktować tego jako minus. Wręcz przeciwnie. Wszystko działa sprawnie, płynnie i szybko.
Dobrą ocenę należy wystawić także cyfrowym zegarom. One również są bardzo czytelne i mają wiele możliwości konfiguracji. HUD? Dostępny, ale nadal wyświetlający informację na wysuwanej szybce (w ID.4 informacje wyświetlane są bezpośrednio na przedniej szybie). Jakość wykonania? Bardzo dobra.
Bogaty wybór silników
W kwestii dostępności silników sporo się zmieniło. I to na lepsze! Do dobrze znanych wersji 1.5 TSI, 2.0 TSI oraz 2.0 TDI dołączyły dwa zupełnie nowe warianty. Najbardziej ekologicznym i ekonomicznym Tiguanem ma być odmiana Plug-In-Hybrid z benzynowym silnikiem 1.4 TSI oraz jednostką elektryczną. Na drugim końcu skali stoi Tiguan R o mocy 320 KM generowanych przez silnik benzynowy. Jednak w dalszym ciągu jedną z bardziej uniwersalnych i chętniej wybieranych przez klientów propozycji będzie odmiana wysokoprężna.
Złoty środek
Egzemplarz widoczny na zdjęciach napędzany jest 2-litrowym motorem z rodziny TDI. W topowej odmianie generuje on równe 200 KM mocy oraz pokaźny moment obrotowy na poziomie 400 Nm. Taki silnik standardowo łączony jest z automatyczną skrzynią DSG o 7 przełożeniach oraz napędem 4Motion. Jak sprawa się podczas jazdy?
200-konny Tiguan w wersji R-Line zapewnia dobre osiągi (7,5 s od 0 do 100 km/h), zachowując przy tym rozsądny apetyt na paliwo (ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym i nieco ponad 6 l/100 km w trasie).
Kabina jest dobrze wyciszona, a adaptacyjne zawieszenie wystarczająco komfortowe. Jeśli jednak ktoś chciałby nieco bardziej poszaleć, dostępny jest tryb Sport, która stawia cały układ napędowy w stan najwyższej gotowości. W obwodzie pozostaje także tryb Offroad, ułatwiający wydostanie się z piaskowej lub śnieżnej pułapki. Jednak największym plusem układu napędowego oraz jezdnego jest przewidywalność. Już od pierwszych kilometrów wiemy, czego po tym aucie można się spodziewać.
Po prostu lepszy
Ceny odświeżonego Tiguana zaczynają się od 108.090 zł za podstawową wersję ze 130-konnym silnikiem 1.5 TSI. Testowany bogato wyposażony wariant R-Line 2.0 TDI 200 KM DSG 4Motion kosztuje 185.390 zł.
Poprawiony Tiguan stał się jeszcze lepszym autem. Co prawda zastosowanie większej liczby paneli dotykowych ma tyle samo zwolenników co przeciwników, ale ogólnie wszelkie zmiany należy uznać za pozytywne. Nowy Tiguan to przede wszystkim bardzo uniwersalne auto. I właśnie ze względu na tę uniwersalność jest tak bardzo pożądany przez tysiące osób!
Dane techniczne
Silnik | 2.0 TDI R4 16V |
---|---|
Maks. moc | 200 KM |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm przy 1750–3500 obr./min |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 7-stopniowa, DSG |
Napęd | na przednie i tylne koła, 4Motion |
Długość / szerokość / wysokość | 4511/ 1859/ 1675 mm |
Rozstaw osi | 2679 mm |
Pojemność bagażnika | 615 / 1655 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 58 l |
Masa własna | 1715 kg |
0–100 km/h | 7,5 s |
V maks. | 216 km/h |
Średnie zużycie paliwa (katalogowe/test) | 6,6 / 8 l/100 km |
Cena (bazowa/testowana wersja) | od 108.090 zł (Tiguan 1.5 TSI 130 KM) / |
2.0 TDI R4 16V
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.