Santana
Rozwój

Santana

Rozwój

Santana

Autor Marcin Zachariasz

Z sedanem mi do twarzy

Volkswagena Santanę, który z początkiem lat osiemdziesiątych zadebiutowała w ofercie niemieckiego koncernu mimo wdzięcznej nazwy nie odniósł spektakularnego sukcesu. Samochód z założenia miał być eleganckim sedanem, który bazował na popularnym wówczas Passacie B2.

Choć nietypowy sedan był oferowany w Europie, jego celem nie było jednak urozmaicenie europejskiej oferty samochodów z Wolfsburga, lecz zawojowanie o wiele bardziej odległego zakątka świata, jakim były Chiny. Samochody z początków produkcji napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, który dysponował mocą od 75 do 85 KM. Dopiero w 1983 roku dostępny był mocniejszy motor 1,8 l z wystarczającą już mocą 90 KM. Jednostką, którą złośliwie można by nazwać ulubionym sprzętem masochistów, był silnik o pojemności 1,3 l i mocy zaledwie 60 KM.

Sukces rynkowy Santany okazał się jednak tylko pobożnym życzeniem przedstawicieli niemieckiego koncernu. W 1985 roku wyniki sprzedaży tego modelu były coraz gorsze, co skutkowało kilkoma poważniejszymi działaniami. Oryginalny przód wozu został przeprojektowany, by przypominał wciąż dostępną na rynku generację Passata. Zabieg ten miał na celu spopularyzować słabo sprzedającego się sedana i uczynić go jednym z wariantów Passata. Niestety, jeszcze w tym samym roku model ten zniknął całkowicie z europejskiego rynku. Wyjątkiem była słoneczna Hiszpania, gdzie wóz powstawał jeszcze przez trzy następne lata.

„Sedan wyższej klasy” był podatnym na modyfikacje produktem wielu innych marek, które produkowały go pod zupełnie innymi nazwami. Samochód podbił rynek Brazylii czy Chin, gdzie Santana odnosiła coraz większe sukcesy. Pierwszych 100 sztuk tego modelu zostało zmontowanych przez niewielkie zakłady należące do STAC (Shanghai Tractor Automobile Corporation). Choć pierwszy „chiński Passat” opuścił fabrykę w 1983 roku, oficjalnie do narodzin spółki Shanghai Volkswagen Automotive doszło dopiero rok później. Masowa produkcja rozpoczęła się w 1985 roku, a rok później zakłady mogły już szczycić się liczbą 10.000 wyprodukowanych egzemplarzy. Wiele osób twierdzi, że ten model Volkswagena w największym stopniu zmotoryzował Chiny epoki lat osiemdziesiątych. Gdy w 1987 roku jej europejska produkcja dobiegła końca, na rynku azjatyckim najnowsze modele Santany zostały wyposażone w mocniejsze silniki benzynowe o pojemności 1,8 l. W 1992 roku do oferty dołączyła również odmiana kombi, znana jako Santana Variant.

Santana
Santana
Santana

W 1995 roku zadebiutowała druga generacja Santany. Samochód nadal był wzorowany na modelu z lat osiemdziesiątych, wyróżniał się jednak dłuższym rozstawem osi oraz zmodyfikowanymi tylnymi drzwiami, zupełnie innymi niż w brazylijskim odpowiedniku auta. Ostatnie Santany bazujące na modelu z lat osiemdziesiątych zjechały z chińskich taśm produkcyjnych w 2012 roku. Wersji, w których występował ten model Volkswagena, było naprawdę sporo. Poza Europą i Chinami produkowano go w Brazylii, Japonii, Meksyku czy Argentynie. Istniała także chińska konwersja Santany dzielącej elementy nadwozia z częściami pochodzącymi z… polskiego Poloneza!

Sedany z czterobiegową skrzynią biegów może nie zyskały rangi limuzyny VW, lecz idealnie sprawdzały się jako przestronne taksówki. Świeższe odmiany pierwszej generacji były o wiele lepiej wyposażone, ponieważ miały już elektroniczny wtrysk paliwa, hydrauliczne sprzęgło, radio z MP3 oraz zmieniarką płyt CD, a nawet hamulce ze wspomaganiem. Dziś samochód ten jest bardzo dobrym materiałem na youngtimera dla osoby, która poszukuje auta rzadszego, niekoniecznie popularnego w Europie „szczupaka”, czyli Volkswagena Passata B2.

Santana

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.