Zmienna geometria turbiny

Aby dla możliwie szerokiego zakresu prędkości obrotowych dostępne było ciśnienie doładowania na prawie stałym poziomie, niezbędna jest regulacja turbosprężarki. Zmienna geometria turbiny w sposób ciągły zmienia sprawność turbiny dzięki zmiennemu ustawieniu łopatek przy jednocześnie dobrej sprawności. Jeżeli przy niskiej prędkości obrotowej silnika ciśnienie jest małe, zmienia się położenie łopatek w przekroju sprężarki tak, aby ciśnienie wzrosło. Jeżeli przy wzroście prędkości obrotowych ciśnienie spalin rośnie, zmiana położenia łopatek zwiększa przekrój, jakim doprowadzany jest gaz. Turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny pracują bardzo efektywnie szczególnie przy częściowym obciążeniu, zapobiegając zjawisku tzw. „turbodziury”, zwięszają moc silnika i szybkość reakcji na pedał przyspieszenia oraz mogą mieć pozytywny wpływ na emisje spalin.

Patrz też:
Turbosprężarka

Złącze USB

Złącze USB umożliwia podłączenie do systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego zewnętrznych pamięci i odtwarzaczy USB. Obsługa następuje przez system radiowy, radiowo-nawigacyjny lub z kierownicy wielofunkcyjnej.

Złącze USB współpracuje z formatami:

  • MP3
  • WAV
  • WMA
  • OGG Vorbis

Aby odtwarzać pliki audio, wystarczy podłączyć pamięć lub odtwarzacz USB do gniazda multimedialnego MEDIA-IN na konsoli środkowej lub w schowku podręcznym (większe odtwarzacze USB mogą być podłączone przewodem).

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Złącze USB w VW T-Crossie

Zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy do opon służy do naprawy małych uszkodzeń opony (o średnicy do 4 mm), szczególnie w bieżnikach. Po uszczelnieniu oponę można ponownie napompować.

W skład zestawu wchodzą:

  • klucz do wentyli
  • naklejka z określeniem prędkości „max. 80 km/h” lub „max. 50 mph”
  • wąż do napełniania z zatyczką
  • kompresor
  • wąż do napełniania opon
  • wskaźnik ciśnienia w oponach
  • śruba spustowa powietrza
  • włącznik i wyłącznik
  • wtyk przewodu 12 V
  • pojemnik ze środkiem uszczelniającym
  • zestaw wentyli na wymianę

Złącze telefoniczne Comfort

Złącze telefoniczne Comfort oferuje dodatkowe rozwiązania, dzięki którym korzystanie z telefonu w samochodzie jest jeszcze wygodniejsze. Również ładowanie jest łatwe – wystarczy włożyć telefon do schowka i połączyć ze znajdującym się w nim złączem USB. Połączenie z antentą zewnętrzną zapewnia optymalny odbiór. System można obsługiwać z wyświetlacza wielofunkcyjnego, kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu nawigacji.

Patrz też:
Złącze telefoniczne Business

Wnętrze VW T-Roca ze złączem telefonicznym Comfort, mężczyzna kładzie smartfon na ładowarce indukcyjnej

Złącze telefoniczne Business

Złącze telefoniczne Business spełnia wysokie wymagania odnośnie komfortu. W przypadku odpowiedniego telefonu, może przez połączenie Bluetooth rSAP uzyskać bezpośredni i bezprzewodowy dostęp do karty SIM. Jeżeli telefon komórkowy nie współpracuje z Bluetooth rSAP, złącze Business posiada alternatywnie port kart SIM.

Inne zalety:

  • połączenie z anteną zewnętrzną dla lepszego odbioru,
  • zintegrowany hotspot WLAN,
  • schowek z funkcją indukcyjnego ładowania smartfonów ze standardem Qi,
  • przeniesienie przez Bluetooth rozmowy telefonicznej na zestaw głośnomówiący,
  • obsługa poleceniami głosowymi, z kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu Infotainment

Patrz też:
Złącze telefoniczne Comfort

Wnętrze VW PassataTouarega ze złączem telefonicznym Business

Zdolność do pokonywania wzniesień

Zdolność pokonywania wzniesień określa, pod jakie wzniesienie może podjechać samochód. Parametr ten jest wyrażany w stopniach lub procentach. Wzniesienie 45° odpowiada 100%. Zdolność do pokonywania wzniesień zależy od mocy silnika, rodzaju napędu, przełożenia przekładni, masy, rozkładu masy, punktu ciężkości samochodu i przyczepności.

Patrz też:
Kąt rampowy
Nachylenie poprzeczne
Kąt natarcia/zejścia

VW Tiguan Offroad stoi na wzniesieniu

Zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój obejmuje wszystkie działania mające na celu zabezpieczenie i zachowanie zasobów naturalnych. Planistyczna ochrona środowiska przeciwdziała powstawaniu negatywnych wpływów, jak hałas i emisje substancji szkodliwych, poprzez odpowiednie planowanie lub nowe technologie (lakiery rozpuszczalne w wodzie, nowoczesne sterowanie pracą silnika, sposób jazdy oszczędzający paliwo). Technologiczna ochrona przyrody minimalizuje negatywny wpływ już istniejących czynników (na przykład oczyszczanie ścieków, katalizator, tłumienie hałasu). W przemyśle motoryzacyjnym ochrona środowiska zaczyna się już przy planowaniu i budowie nowych samochodów oraz urządzeń produkcyjnych, a kończy na utylizacji i recyklingu użytych materiałów. Dzięki oszczędnej i przemyślanej eksploatacji samochodu także kierowca może wnieść wkład w ochronę środowiska.

Prosta droga z drzewami na poboczu

Zawieszenie pneumatyczne (CDC)

Zawieszenie pneumatyczne, w skrócie CDC (Continous Damping Control), zapewnia nadzwyczaj wysoki komfort jazdy. Zamiast tradycyjnych sprężyn stalowych zastosowane zostały gumowe poduszki wypełnione sprężonym powietrzem. Zmieniając ilość powietrza w poduszkach system może regulować wysokość zawieszenia. Volkswagen oferuje zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją amortyzatorów. Dzięki automatycznej regulacji poziomu nadwozie jest utrzymywane na stałym poziomie niezależnie od obciążenia ładunkiem. Niwelowane jest także pochylenie nadwozia przy hamowaniu lub przyspieszaniu. System znacznie poprawia komfort jazdy i amortyzowania.

Zalecenie optymalnego biegu

Funkcja zalecenia optymalnego biegu wskazuje strzałką, jeżeli ze względu na oszczędność paliwa wskazana jest zmiana przełożenia. Sterownik silnika wykonuje wszystkie niezbędne obliczenia dla optymalnej pracy jednostki napędowej. Na podstawie zebranych informacji oblicza optymalny bieg dla każdej sytuacji. Samochód pracuje w sposób umożliwiający jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa.

Zdalna obsługa

Zdalna obsługa centralnego zamka jest bardzo wygodna. Sygnał radiowy powoduje zablokowanie lub odblokowanie wszystkich drzwi i pokrywy bagażnika. W zależności od ustawienia można ograniczyć otwieranie tylko do drzwi kierowcy.
Centralny zamek obejmuje także klapkę wlewu paliwa. Oddzielny przycisk na pilocie pozwala na otwarcie tylko pokrywy bagażnika. Zamki samochodu są tak skonstruowane, iż po ich zablokowaniu pilotem nie jest możliwe otwarcie drzwi od wewnątrz, co znacznie poprawia zabezpieczenie przed kradzieżą. Dodatkową ochronę przed napadem zapewnia przycisk „Lock” w kabinie, którym kierowca w razie zagrożenia może zamknąć od wewnątrz wszystkie drzwi i pokrywę bagażnika.
Centralny zamek uniemożliwia dostęp do pokrywy bagażnika, gdy tylko samochód ruszy. Blokada zostaje automatycznie zwolniona po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów opuści pojazd.
Dodatkowo można aktywować automatyczną blokadę wszystkich drzwi i pokrywy po przekroczeniu przez samochód prędkości 15 km/h. Także w tym przypadku zwolnienie blokady następuje automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów otworzy drzwi. 

Zawieszenie

Zawieszenie to ogół elementów mocujących koła do nadwozia, zapewniających właściwe prowadzenie kół podczas jazdy oraz resorowanie i amortyzację nierówności. Rozróżnia się różne rodzaje zawieszenia:
Zawieszenie sportowe
Z obniżonym nadwoziem i specyficznym dostrojeniem sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów dla jeszcze większej przyjemności jazdy przy dobrym poziomie komfortu.
Zawieszenie na złe drogi
Wyższe ustawienie zawieszenia w porównaniu z zawieszeniem standardowym, z większym prześwitem poprzecznym i sprężynami, amortyzatorami oraz stabilizatorami dostosowanymi do specjalnych warunków.
Zawieszenie Sport Select
Zawieszenie Sport Select obejmuje nadwozie obniżone o 15 mm oraz regulowane amortyzatory. Wciskając przycisk kierowca może wybrać ustawienie Normal lub Sport.

Schematyczne przedstawienie zawieszenia w VW Arteon

Zawieszenie z systemem aktywnej stabilizacji nadwozia

Zawieszenie adaptacyjne z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych może zredukować kołysanie samochodu na zakrętach. System nie pracuje hydraulicznie jak tradycyjne stabilizatory, lecz elektromechanicznie, w związku z tym może – w granicach swoich możliwości – reagować znacznie szybciej i jest aktywny już przy niskich prędkościach. Aktywna stabilizacja przechyłów wyczuwalnie poprawia precyzję działania układu kierowniczego, zwrotność, stabilność oraz trakcję na nierównym podłożu.

Schematycza prezentacja zawieszenia adaptacyjnego z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych na przykładzie Touarega.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. ID.7 Tourer Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Tourer Special Edition: 47 430 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego