Mechanizm różnicowy Torsen
Mechanizm różnicowy Torsen jest elementem napędu na wszystkie koła 4MOTION. Jest to samoblokujący pośredni mechanizm różnicowy, rozdzielający siły napędowe według potrzeb na przednią i tylną oś.
Patrz też:
4MOTION
Moment obrotowy
Moment obrotowy to siła działająca przez ramię dźwigni na punkt obrotu (moment obrotowy = siła x długość ramienia). Jednostką jest niutonometr (Nm). Nowoczesne silniki powinny udostępniać możliwie wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowych oraz możliwie „szeroki” zakres prędkości obrotowych. Odzwierciedla to przykładowo przebieg momentu obrotowego silnika 1.4 TSI Twincharger: wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych (250 Nm przy 1500 obr./min) i równomierny wzrost aż do wysokich prędkości obrotowych (4500 obr./min). Oznacza to dla kierowcy dużą siłę ciągu przy ruszaniu i wyprzedzaniu, a zatem dużą przyjemność jazdy.
Magistrala danych
Magistrala danych służy do szybkiej wymiany wszystkich możliwych informacji między czujnikami, siłownikami, sterownikami i innymi elementami w samochodzie. Dzięki niej poprzez cyfrowy transfer informacje jednego czujnika są przesyłane do kilku sterowników i tam przetwarzane. Przykładem sposobu działania może być czujnik deszczu: jeżeli wykryje on na szybie krople deszczu, magistrala danych aktywuje m.in. wycieraczki, nawiew na przednią szybę oraz światła.
Multipoint Injection (MPI)
Multipoint Injection (MPI) oznacza układ wtryskowy z jednym zaworem wtryskowym na każdy cylinder.
Patrz też:
Bezpośredni wtrysk