2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44

Czas na nowe standardy pomiaru zużycia paliwa.

WLTP - bliżej rzeczywistego zużycia paliwa.

Nowe standardy pomiaru zużycia paliwa obowiązują od września 2017 roku i dotyczą wszystkich samochodów osobowych wprowadzonych na rynek po tym terminie. Określane są za pomocą jednolitej na całym świecie procedury testowej WLTP (skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Sprawdź, co nowe standardy oznaczają dla Ciebie i Twojego Volkswagena.

Bardziej wiarygodne wyniki dzięki WLTP.

WLTP rewolucjonizuje procedury pomiarowe i kontrolne obowiązujące producentów samochodów. Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowych zasadach pomiarowych.

NEDC VS. WLTP: porównanie.

Dłuższe odcinki, krótsze czasy postoju: WLTP zmienia procedury pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 na stanowisku testowym. Poniżej przestawione zostały różnice między cyklami jazdy obu testów:

image

Podstawowe informacje o NEDC.

Znormalizowany cykl jazdy NEDC obowiązuje wszystkie samochody osobowe i lekkie samochody użytkowe. NEDC został wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku w celu oszacowania zużycia paliwa i emisji spalin w taki sposób, by uzyskane wyniki były porównywalne. Przedstawiamy warunki ramowe pomiarów opartych na tej procedurze.

image

Podstawowe informacje o WLTP.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) to ujednolicony, obowiązujący na całym świecie test samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych, który wchodzi w życie z początkiem września 2017 roku. Parametry testowe, dzięki którym samochód prezentuje bardziej dynamiczny styl jazdy, mają zapewnić uzyskanie wartości reprezentatywnych dla rzeczywistego cyklu jazdy.

Cele nowej procedury pomiarowej.

Nowy cykl jazdy WLTP modyfikuje parametry testów określających zużycie paliwa i emisję spalin. Jego zalety znajdziesz poniżej:

image

Transparentność.

WLTP umożliwia dokładniejsze określenie codziennego zużycia paliwa.

WLTP korzysta z profilu jazdy znacznie lepiej odzwierciedlającego codzienne użytkowanie samochodu niż obowiązująca dotąd procedura NEDC, która służyła głównie umożliwieniu porównania wyników poszczególnych pojazdów, a nie określeniu realnego zużycia paliwa. Dotychczas wartości spalania mierzone były w abstrakcyjnych warunkach laboratoryjnych, WLTP symuluje natomiast warunki zbliżone do rzeczywistego profilu jazdy, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie dokładniejszych i bardziej wiarygodnych danych dotyczących spalania.

image

Standardy.

Nowy standard WLTP pozwala uzyskać rezultaty porównywalne na całym świecie.

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest ujednolicenie sposobu określania emisji spalin i zużycia energii dla różnych typów napędów, na przykład silników benzynowych, wysokoprężnych, CNG czy elektrycznych.  Przy prawidłowym przestrzeganiu procedury pomiarowej, samochody tego samego typu będą uzyskiwać jednakowe wyniki, niezależnie od miejsca, w którym przeprowadzony został test. Ze względu na wymóg porównywalności pomiar dokonywany jest w warunkach laboratoryjnych. Zużycie paliwa i emisje mierzone są na stanowisku testowym za pomocą dynamicznego profilu jazdy.

image

Ochrona klimatu.

Bardziej realistyczne dane dotyczące zużycia paliwa pomagają realizować globalne projekty ekologiczne związane z ochroną klimatu i zmniejszać obciążenie środowiska naturalnego.

Redukcja CO2 jest jednym z kluczowych zadań inżynierii samochodowej. WLTP obliguje producentów samochodów do ściśniejszego stosowania się do międzynarodowych norm emisji dwutlenku węgla.

W 2010 roku w samej Unii Europejskiej emisja CO2 wyniosła 4,72 mld ton. Za 19% emisji odpowiedzialne były pojazdy mechaniczne*. UE chce do 2020 roku obniżyć emisje CO2 o 20%**, a WLTP ma pomóc, w osiągnięciu tego celu. Podobnie jak zużycie paliwa, także emisja substancji szkodliwych różni się w zależności od modelu samochodu. Nowe testy WLTP umożliwią miarodajne porównanie zużycia energii oraz emisji poszczególnych samochodów; wartości pomiarowe nie będą już zależały od producenta i typu pojazdu. W wielu przypadkach wartości zmierzone procedurą WLTP są wyższe niż te wynikające z cyklu NEDC, czego konsekwencją może być konieczność optymalizacji niektórych modeli i ich silników pod kątem mniejszej szkodliwości.

*) Dane na podstawie publikacji „Mobilität der Zukunft – sicher und geprüft“, 16.03.2015,  Związek TÜV e.V.

**) Dane na postawie publikacji z 2013 roku „CO2-Regulierung für Pkw“ Instytutu Gospodarki Niemieckiej, Kolonia.


Łatwe oszczędzanie paliwa.

Na zużycie paliwa wpływa wiele niezależnych od kierowcy czynników. Jednak stosując się do kilku prostych zasad, można znacznie obniżyć poziom spalania.

image

Spokojniej znaczy ekonomiczniej.

Jeździj pewnie i nowocześnie.

Bez stresu: jeżdżąc spokojnie i płynnie, a także mniej hamując i pozwalając, by samochód toczył się z taką prędkością, jak pozostałe pojazdy, oszczędzasz paliwo i nerwy. Zasada ta ma zastosowanie także na autostradzie – zamiast 160 km/h lepiej jechać 130 km/h i oszczędzać. Spokojna i przewidująca jazda często pozwala również uniknąć stania w korkach.

image

Szybsze zmiany biegów, rzadsze wizyty na stacji.

Zawsze jeździj na możliwie najwyższym biegu.

Wcześniejsze włączenie wyższego biegu pozwoli Ci zaoszczędzić paliwo. To mit, że jazda na niskich obrotach szkodzi silnikowi. Silniki TDI i TSI bez problemu jeżdżą 30 km/h na trójce - rozwijają dużą moc już przy 2000 obr./min. Włącz drugi bieg zaraz po rozpoczęciu jazdy. Pamiętaj też, że przy zmianie biegów w górę możesz przeskoczyć jeden poziom. Zawsze wybieraj najwyższe możliwe przełożenie – większość samochodów będzie z łatwością jechać 50 km/h na piątym biegu. Jeśli samochód nie szarpie i nie wydaje nieprzyjemnych dźwięków, oznacza to, że prędkość obrotowa nie jest za niska.

image

Pozwól autu się toczyć.

Wykorzystuj odcinianie dopływu paliwa.

0,0 litrów – jeździj za darmo! Stosując odpowiednie techniki jazdy, zaoszczędzisz naprawdę dużo. Czy wiesz, jak osiągnąć "aktualne spalanie" równe 0,0 l/100 km? Pozwól samochodowi toczyć się na biegu. Dzięki odcięciu dopływu paliwa do silnika nie spali on absolutnie nic. Używaj tej techniki wtedy, gdy możesz jednocześnie wykorzystać hamowanie silnikiem. Czyli podczas zjeżdżania ze wzniesienia lub zbliżania się do czerwonego światła. Natomiast wciśnięcie sprzęgła jest szczególnie efektywne, gdy wiesz, że samochód może się toczyć na dłuższym odcinku.

image

Komfortowe zużycie paliwa.

Używaj urządzeń dodatkowych z umiarem.

Możesz zaoszczędzić nawet 2 litry paliwa. Urządzenia dodatkowe sprawiają, że podróż jest wygodniejsza, ale używane bez umiaru powodują, że staje się ona także droższa. Paliwo zużywa między innymi klimatyzacja - i to całkiem sporo. Latem, przy wolnej jeździe, do obniżenia, a następnie utrzymania temperatury we wnętrzu, zużywasz dodatkowo nawet 2 l/100 km! A przecież istnieją alternatywne sposoby chłodzenia samochodu – wnętrze można przewietrzyć przed rozpoczęciem podróży lub w trakcie, otwierając okna. Podczas jazdy zwracaj uwagę na to, które urządzenia dodatkowe są aktualnie włączone i czy potrzebujesz ich w danym momencie.   

image

Wysokie ciśnienie, niskie spalanie.

Sprawdź ciśnienie w oponach.

Oszczędzanie paliwa zaczyna się jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Możesz zaoszczędzić aż do 15% paliwa, po prostu regulując ciśnienie w oponach. Pompując opony do ciśnienia zalecanego przy pełnym obciążeniu samochodu (wartości są widoczne na klapce wlewu paliwa), zmniejszysz opór toczenia, a tym samym spalanie. Przy zakupie opon zwróć szczególną uwagę na to, by posiadały jak najniższe opory toczenia. Pozwoli to zaoszczędzić nawet 3% paliwa. Dodatkowo, tego rodzaju opony są cichsze od standardowych.

image

Chłodna kalkulacja z ciepłym silnikiem.

Unikaj krótkich tras.

Silnik zużywa najwięcej paliwa, gdy jest zimny, dlatego postaraj się ograniczać jazdę na krótkich dystansach. Przy częstym pokonywaniu krótkich odcinków samochód może zużywać nawet 30 l/100 km! Zaplanuj dzień tak, by wiele spraw załatwić za jednym wyjazdem. Dzięki temu silnik Twojego samochodu szybciej osiągnie temperaturę roboczą i będzie zużywał znacznie mniej paliwa.

image

Oszczędzanie pójdzie Ci gładko.

Stosuj olej lekkobieżny.

Olej o wysokiej jakości pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa: im szybciej silnik zostaje poprawnie nasmarowany, tym szybciej zmniejszają się jego emisje. To szczególnie ważne przy rozruchu na zimno i na krótkich dystansach. Dobry olej powinien mieć jedną, ważną cechę –  szybko się rozprowadzać.

Pod tym względem najlepiej sprawdzają się oleje lekkobieżne. Dzięki nim zaoszczędzisz nawet 5% paliwa w porównaniu z tradycyjnym olejami. Prawie wszystkie Volkswageny są fabrycznie napełniane olejami lekkobieżnymi.

image

Wybierz linię najmniejszego oporu.

Zmniejsz opór powietrza.

Aerodynamika jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie paliwa, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Nadwozie Twojego Volkswagena zostało zaprojektowane w ten sposób, by opór aerodynamiczny był jak najmniejszy. Akcesoria montowane na dachu, na przykład bagażniki czy uchwyty na rowery, przydają się podczas wycieczek, jednak negatywnie wpływają na opór powietrza. Dlatego warto je zdemontować między jednym a drugim wypadem na narty czy na rower.

image

Lekkie oszczędzanie.

Unikaj niepotrzebnego obciążenia.

Każdy kilogram bagażu zwiększa zużycie paliwa. 100 kg oznacza spalanie większe nawet o 0,3 l/100 km. Dlatego regularnie sprawdzaj zawartość bagażnika. Możesz zaoszczędzić także przy tankowaniu: napełniaj zbiornik tylko do połowy. Pełny zbiornik zwiększa masę samochodu, a tym samym zużycie paliwa.

Pytania i odpowiedzi.

Najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące nowych wartości zużycia paliwa. 

Cykl jazdy określa, w jakich warunkach mierzone są emisje CO2 i zużycie paliwa. Jego celem jest możliwe dokładne symulowanie przeciętej podróży samochodem. Cykl określa warunki ramowe, m.in. temperaturę rozruchu silnika, prędkość czy czas pomiaru. Wszystko po to, by przy homologacji i sprzedaży samochodów producenci mogli podawać porównywalne wartości.

Nowy Europejski Cykl Jazdy (New European Driving Cycle, w skrócie NEDC) został wprowadzony przez Unię Europejską 1.07.1992 r. Miał on zagwarantować ujednolicone standardy określania emisji i zużycia paliwa, a także umożliwić porównanie ze sobą wyników różnych samochodów. Nie miał jednak na celu odzwierciedlania rzeczywistego zużycia podczas codziennej eksploatacji samochodu.

1 września 2017 roku wprowadzono na całym świecie nowy, ujednolicony cykl jazdy - Worldwide Harminized Light-Duty Vehicle Test Procedure, w skrócie WLTP. Cykl ten wykorzystuje profil bardziej zbliżony do rzeczywistego użytkowania pojazdu niż dotychczasowy standard NEDC. Cała procedura testowa lepiej odzwierciedla realne zużycie paliwa przez samochód. Bazuje na całkowicie zmienionym cyklu testowym i bardziej restrykcyjnych zaleceniach odnośnie warunków pomiarów.

Wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku cykl testowy NEFZ nie był w stanie miarodajnie odzwierciedlić rzeczywistych warunków codziennej eksploatacji pojazdu. Nowy standard WLTP ma zagwarantować, że wartości emisji i zużycia paliwa określone przy homologacji danego modelu będą odpowiadały realnym wynikom podczas jazdy. Różni się on od NEDC zarówno procedurą, jak i samym cyklem jazdy.

Zmienione zostały testowane parametry, wydłużono między innymi dystans i czas jazdy, zmniejszono czasy postoju, podwyższono prędkości średnie i uwzględniono opcjonalne wyposażenie dodatkowe. Modyfikacje te spowodowały, że w większości przypadków podczas WLTP uzyskiwane są wyższe wartości zużycia paliwa niż podczas NEDC.

Od dnia 1 września 2017 r. niektóre nowe pojazdy są homologowane z wykorzystaniem światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2. Od dnia 1 września 2018 r. WLTP w pełni zastąpił nowy europejski cykl jezdny (NEDC), który stanowił dotychczasową procedurę badania. Ze względu na bardziej realistyczne warunki badania wartości zużycia paliwa i emisji CO2 mierzone na podstawie WLTP są w wielu przypadkach w liczbach bezwzględnych wyższe od wartości mierzonych na podstawie NEDC.

Do dnia 31 grudnia 2018 r. obowiązkowe jest podawania wartości NEDC dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2 oraz dobrowolne jest podawanie wartości WLTP dotyczących zużycia i emisji CO2. W przypadku nowych pojazdów, które uzyskały homologację typu z wykorzystaniem procedury WLTP, wartości NEDC dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostały wyliczone na podstawie wartości WLTP.

Pojazdy z końcowej partii produkcji w rozumieniu art. 3 pkt 22 dyrektywy 2007/46/WE, którym udzielono homologacji typu i które zostały poddane badaniu zgodnie z NEDC, mogą być wprowadzane do obrotu do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Nie, na dzień dzisiejszy nie są planowane zmiany w palecie modeli. Wprawdzie konieczna będzie optymalizacja poszczególnych modeli samochodów i silników w celu poprawienia efektywności i redukcji emisji, jednak nie przewidujemy usunięcia z oferty żadnego modelu ze względu na warunki określone przez WLTP.

Tak. Opracowane w Japonii (JC 08) i USA (FTP 75) cykle jazdy służące pomiarom emisji i zużycia paliwa w większym stopniu uwzględniają sytuacje charakterystyczne dla ruchu miejskiego. Na przykład japoński cykl jazdy obejmuje więcej faz "stop-and-go" i przeprowadzany jest dwukrotnie - raz z zimnym, a raz z rozgrzanym silnikiem. 

Od dnia 1 września 2017 r. niektóre nowe pojazdy są homologowane z wykorzystaniem światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2. Od dnia 1 września 2018 r. WLTP w pełni zastąpił nowy europejski cykl jezdny (NEDC), który stanowił dotychczasową procedurę badania. Ze względu na bardziej realistyczne warunki badania wartości zużycia paliwa i emisji CO2 mierzone na podstawie WLTP są w wielu przypadkach w liczbach bezwzględnych wyższe od wartości mierzonych na podstawie NEDC.

Do dnia 31 grudnia 2018 r. obowiązkowe jest podawania wartości NEDC dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2 oraz dobrowolne jest podawanie wartości WLTP dotyczących zużycia i emisji CO2. W przypadku nowych pojazdów, które uzyskały homologację typu z wykorzystaniem procedury WLTP, wartości NEDC dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostały wyliczone na podstawie wartości WLTP.

Pojazdy z końcowej partii produkcji w rozumieniu art. 3 pkt 22 dyrektywy 2007/46/WE, którym udzielono homologacji typu i które zostały poddane badaniu zgodnie z NEDC, mogą być wprowadzane do obrotu do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Czym jest WLTP?

Ile paliwa zużywa samochód? Ujednolicony cykl jazdy WLTP pozwoli precyzyjniej odpowiedzieć na to pytanie. Nowe procedury pomiaru zużycia paliwa są bardziej zbliżone do warunków codziennej eksploatacji samochodu. Od września 2017 roku WLTP zastępuje dotychczasowy standard NEDC.

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure - światowa zharmonizowana procedura badań pojazdów lekkich) opisuje nową procedurę badania zużycia paliwa przez pojazdy. Została ona opracowana na podstawie danych z całego świata, dotyczących rzeczywistych profili jazdy, a jej zadaniem jest umożliwienie symulacji w laboratorium realnych warunków użytkowania samochodu. WLTP uwzględnia nie tylko różne sytuacje i prędkości w codziennej eksploatacji, lecz także różne warianty wyposażenia i masy pojazdów.

NEDC a WLTP.

Nowa procedura testowa wprowadza zmodyfikowany cykl jazdy i bardziej restrykcyjne zalecenia odnośnie sposobu przeprowadzania badania. Zmiany dotyczą się m.in. dłuższego czasu badania i wyższej prędkości maksymalnej. Poniżej znajduje się zestawienie nowych warunków:

Na hamowni, po uruchomieniu zimnego silnika, mierzone są cztery zakresy prędkości:  do 60 km/h, do 80 km/h, do 100 km/h i powyżej 130 km/h. W obrębie każdej fazy występują przyspieszenia i hamowania. Prędkość maksymalna jest o 10 km/h wyższa niż w przypadku NEDC. Prędkość średnia, wynosząca ok. 47 km/h, również jest zdecydowanie wyższa (wcześniej wynosiła 33 km/h). Temperatura w komorze testowej powinna oscylować w granicach 23° C, w NEDC było to 20 – 30° C. Cały cykl WLTP trwa około 30 minut, cykl NEDC trwał natomiast tylko 20 minut. O ponad połowę wydłużył się pokonywany dystans: wynosi teraz 23 km, a nie – jak wcześniej – 11 km. W przeciwieństwie do procedury NEDC, podczas WLTP uwzględniane jest wyposażenie dodatkowe wpływające na masę, aerodynamikę i zużycie energii elektrycznej (prąd spoczynkowy). Wyposażenie dodatkowe, które zużywa prąd, jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, nadal pozostaje wyłączone podczas testów.

Podstawowe informacje o NEDC.

  • Temperatura w komorze testowej wynosi 20 - 30° C.
  • Pokonywany dystans to 11 km.
  • Cykl trwa 20 minut.
  • Cykl składa się z dwóch faz:
  • 13 minut jazdy po mieście i 7 minut jazdy poza miastem.
  • Prędkość średnia wynosi ok. 33 km/h.
  • Przez 25% czasu samochód stoi.
  • Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.
  • Punkty zmiany przełożeń dla modeli z manualną skrzynią biegów zostały ściśle określone.
  • Wyposażenie dodatkowe i klimatyzacja nie są uwzględniane.

Podstawowe informacje o WLTP.

  • Temperatura w komorze testowej wynosi 23° C.
  • Pokonywany dystans to 23 km.
  • Cykl trwa 30 minut.
  • Cykl składa się z czterech faz (low, medium, hight, extra-hight).
  • Prędkość średnia wynosi 47 km/h.
  • Samochód stoi przez 13% czasu.
  • Prędkość maksymalna wynosi ponad 130 km/h.
  • Punkty zmiany przełożeń są wyliczane indywidualnie dla każdego samochodu.
  • Uwzględniana jest masa samochodu i wyposażenie dodatkowe.
  • Testowane są wszystkie możliwe kombinacje silników i skrzyń biegów.

Powody wprowadzenia WLTP.

Rzeczywiste zużycie paliwa przez samochód może różnić się od danych podanych przez producenta. Miarodajność wyników określonych na podstawie Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) była często krytykowana, gdyż rzeczywiste zużycie w dużym stopniu zależy od indywidualnego profilu jazdy i wyposażenia samochodu. Na przykład od tego, czy jeździmy częściej po mieście, czy po drogach krajowych lub autostradach.

Aby uwzględnić indywidualne równice, zmieniono określone czysto teoretycznie warunki cyklu NEFZ na bardziej dynamiczny profil jazdy, opierający się na danych statystycznych i analizie rzeczywistych sposobów użytkowania samochodów. Uwzględniono wyższą prędkość maksymalną, wyższą prędkość średnią i większe przyspieszenia, a zamiast symulacji łączonego cyklu miejskiego i pozamiejskiego, wprowadzono test składający się z czterech faz z różnymi zakresami prędkości.

Od 1 września 2017 roku zmierzone w cyklu WLTP wartości zużycia paliwa i emisji muszą być podawane podczas wprowadzania na rynek każdego nowego modelu silnika oraz samochodu osobowego. Przepis ten obowiązuje w Europie i wielu innych krajach świata.