Silnik 1.5 TSI
Technologia

Silnik 1.5 TSI

Technologia

Silnik 1.5 TSI

Autor Szymon Łukasik

Ewolucja udanych silników

Inżynierowie Volkswagena stale rozwijają jednostki napędowe. Najnowszymi owcami ich prac są mocne, oszczędne i przyjazne środowisku silniki TSI evo z rodziny EA211.

TSI o małych pojemnościach są obecne na rynku od 15 lat. W 2012 roku w Golfie VII zadebiutowała ich nowa generacja, oznaczona kodem EA211, której znakiem rozpoznawczym jest paskowy napęd rozrządu. Na przełomie 2016 i 2017 roku czterocylindrowe jednostki poddano gruntownej modyfikacji, przy okazji zwiększając pojemność 1,5 litra – wcześniej oferowano silniki 1.2/1.4 TSI. W 2019 roku udoskonalono trzycylindrową jednostkę 1.0 TSI (oferuje 90–115 KM). Od tego czasu oba motory noszą ozanczenie EA211 evo.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia ciśnienie doładowania na poziomie 1,3 bara w silniku 1.5 TSI o mocy 130 KM i 1,8 bara w jednostce 1.0 TSI, której turbina kręci się nawet z prędkością 289.000 obr./min i wytrzymuje temperaturę spalin wynoszącą 950 stopni Celsjusza. Obydwa silniki są w stanie wytwarzać maksymalny moment obrotowy już przy bardzo niskich obrotach. Dzięki temu Volkswagen z powodzeniem może montować silniki z rodziny EA211 evo zarówno do najmniejszego upa!, jak i Passata czy Tiguana.

Cykl Millera, ACT i…
Silnik 1.5 TSI

Silniki 1.0 TSI oraz 130-konne 1.5 TSI działają w tzw. cyklu Millera. Oznacza to, że gdy jednostka nie pracuje pod pełnym obciążeniem, a więc w większości codziennych sytuacji, zawory dolotowe są domykane wcześniej, co zmniejsza straty na przepustnicy i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12,5:1 w wypadku jednostki czterocylindrowej i 11,5:1 w silniku trzycylindrowym. Za zmiany położenia strategii otwierania zaworów dolotowych podczas przyspieszania odpowiada hydrauliczny nastawnik. Regulowane są także fazy wałka wydechowego. Dla kierowcy najbardziej wymierną korzyścią wynikającą z zastosowania tego rozwiązania jest zmniejszenie zużycia paliwa.

Kolejnym rozwiązaniem zmniejszającym zużycie paliwa w jednostce 1.5 TSI jest Active Cylinder Technology. Gdy silnik pracuje pod niskim lub średnim obciążeniem, system ACT powoduje wyłączenie z pracy drugiego i trzeciego cylindra poprzez dezaktywację wtrysku, zapłonu i zaworów. Odłączenie odbywa się błyskawicznie i praktycznie niezauważalnie. Ponowne uruchomienie dwóch cylindrów następuje, gdy kierowca mocniej naciśnie na gaz.

Silnik 1.5 TSI

Inna nowinka pojawiła się na rynku w tym roku – w Golfach łączone ze skrzynią DSG silniki 1.0/1.5 eTSI, wyposażone w 48-woltową instalację elektryczną, pracują w układzie tzw. łagodnej hybrydy. Osadzony pod maską alternatororozrusznik wspomaga silnik spalinowy, odzyskiwaną podczas hamowania energię magazynuje w specjalnej baterii. Redukuje to spalanie i poprawia reakcję na gaz.

Bezpośredni układ wtryskowy typu common rail we wszystkich benzynowych silnikach TSI evo pracuje z ciśnieniem sięgającym 350 barów. W jednym suwie pracy może dokonać pięciu pojedynczych wtrysków paliwa. Benzyna jest rozpraszana na bardzo drobne cząstki, a mieszanka tworzona bardzo precyzyjnie. Zintegrowany z głowicą kolektor wydechowy przyczynia się do szybkiego rozgrzania silnika, a przez to wczesnego uruchomienia układu oczyszczania spalin. Efekt to powstanie niewielkiej ilości substancji szkodliwych. Drobiny sadzy są wyłapywane przez filtr cząstek stałych.

Silnik 1.5 TSI

Dzięki aluminiowym skrzyniom korbowym silniki TSI są bardzo lekkie – trzycylindrowy waży jedynie 88 kg. Zarówno w nim, jak i w silniku czterocylindrowym o mocy 150 KM zastosowano technologie redukujące zmniejszenie tarcia wewnętrznego – ścianki cylindrów pokryto warstwą żelaza o grubości 100 mikrometrów, która została naniesiona za pomocą natrysku plazmowego. 

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.