Hybrydy
Technologia

Hybrydy

Technologia

Hybrydy

Autor Szymon Łukasik

Zanim przesiądziesz się do elektryka

Pojazdami łączącymi cechy aut konwencjonalnych z silnikami spalinowymi i zyskujących na popularności elektryków są hybrydy typu plug-in. Volkswagen ma już w swojej ofercie aż dziewięć modeli, których akumulator można, choć nie zawsze trzeba, ładować prądem z sieci.

Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji i kierunek, który obrał Volkswagen. Koncern nie zapomina jednak o kierowcach, którzy nie są gotowi na wykonanie kroku w przyszłość, jednak nie chcą tkwić w przeszłości. Pomostem między teraźniejszością i przyszłością są hybrydy typu plug-in. Dzięki nim można poznać przyjemność z jazdy typową dla aut elektrycznych, a jednocześnie być spokojnym o zasięg – jeżeli rozładuje się akumulator trakcyjny, można go podładować lub kontynuować podróż w trybie hybrydowym, w którym ciężar napędzania auta przejmuje silnik benzynowy.

Volkswagen oferuje hybrydy plug-in, znane też jako PHEV, niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid przez średniej klasy Passata GTE po SUV-y, czyli Tiguana eHybrid aż do Touarega R. Nawet najsłabszy PHEV, czyli nowy Golf eHybrid, oferuje łącznie 204 KM. Kierowca topowego Touarega R ma do dyspozycji niebagatelne 462 KM, co czyni z tej wersji najmocniejszego seryjnego Volkswagena.

Golf eHybrid oraz Golf GTE
Hybrydy

Ósma generacja Golfa jest dostępna z dwoma rodzajami hybrydowego napędu plug-in. Bazowa o mocy 204 KM została opracowana pod kątem wydajności i zasięgu. 245-konna ma zapewnić jak najlepsze osiągi. Zespół napędowy jest złożony z motoru 1.4 TSI, sześciobiegowej przekładni DSG, modułu hybrydowego z silnikiem elektrycznym oraz akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh, dzięki której niemal każdą trasę w obrębie miasta można pokonać wyłącznie „na prądzie”, a więc bezemisyjnie.

Golf GTE, którego moc systemowa jest taka sama, jak moc silnika montowanego w usportowionym Golfie GTI, zapewnia też znakomitą dynamikę. W porównaniu z Golfem VII GTE zasięg nowego jest znacznie większy nie tylko dzięki pojemniejszemu akumulatorowi, ale również za sprawą bardzo dobrej aerodynamiki.

Passat GTE oraz
Arteon eHybrid
Hybrydy

Ewolucja dokonała się także w przypadku Passata GTE. Jego akumulator również ma pojemność 13 kWh, co oznacza jej wzrost o 31 proc. Zapewnia ona zasięg do 57 km (wg WLTP), co w zupełności wystarcza do codziennej bezemisyjnej jazdy na większości tras. Akumulator może być zasilany z zewnętrznej sieci lub podczas jazdy – przez silnik 1.4 TSI bądź przez energię odzyskaną w trakcie hamowania. Pełnię swoich możliwości Passat GTE ujawnia, gdy kierowca uruchomi tryb GTE. Wyostrza to działanie pedału gazu, skrzyni biegów, układu kierowniczego i sterownika zespołu napędowego, w którym aktywuje się funkcja boost, zapewniająca natychmiastowe uwolnienie całej dostępnej mocy. Zmienia się też akustyka w kabinie, ponieważ w trybie GTE dźwięk pracy silnika tłokowego jest wzmacniany.

Z kolei Arteon eHybrid oraz Arteon Shooting Brake eHybrid łączą zalety aut elektrycznych z możliwościami limuzyn idealnych do pokonywania dalekich tras. Nawet wówczas obecność silnika elektrycznego procentuje. Wspomaga on bowiem jednostkę 1.4 TSI w trakcie jazdy także z prędkością przekraczającą 140 km/h. Zapewnia to lepszą dynamikę oraz redukuje zużycie paliwa. Jeżeli kierowca potrzebuje maksymalnych 218 KM, może aktywować tryb jazdy GTE lub po prostu mocno wcisnąć gaz.

Jeżeli akumulator trakcyjny będzie regularnie ładowany, większość codziennych jazd uda się odbyć „na prądzie”. Do rozruch Arteonów eHybrid, o ile mają wystarczająco naładowany akumulator, dochodzi zawsze w trybie elektrycznym. Podczas jazdy nie trzeba przejmować się zapasem prądu. Samochód automatycznie przejdzie w tryb hybrydowy po wyczerpaniu energii. Tryb hybrydowy można także ręcznie aktywować, np. by zachować w akumulatorze większą ilość prądu na koniec podróży.

Tiguan eHybrid
oraz Touareg R

Hybrydy

Akumulator Tiguana eHybrid ma pojemność 9,2 kWh, a jego zespół napędowy oferuje łącznie 245 KM. Gdy akumulator jest naładowany do pełna, „na prądzie” można przejechać do 50 km (wg WLTP). W trybie jazdy Hybrid silniki elektryczny i spalinowy współdziałają ze sobą, dzięki czemu samochód płynnie rozwija moc i zapewnia dobre osiągi. Gdy potrzebujemy maksymalnej dynamiki, wystarczy aktywować tryb GTE przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. Podobnie jak Arteon eHybrid, także spalinowo-elektryczny Tiguan z naładowanym akumulatorem rusza z miejsca dzięki silnikowi elektrycznemu. W trakcie dalekiej podróży można utrzymać aktualny poziom naładowania baterii, a nawet go zwiększyć, aby końcową część trasy w mieście pokonać z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej. Tiguan eHybrid jest dostępny zarówno w usportowionej wersji R-Line, jak i stylowej Elegance. Obydwie mają identyczną moc i osiągi, a różnią się jedynie detalami na zewnątrz i w kabinie.

Hybrydy

Hybrydowy zespół napędowy Touarega R rozwija niebagatelne 462 KM. Tak jak wszystkie Touaregi, również odmiana R jest seryjnie wyposażana w stały napęd na cztery koła. Dzięki niemu oraz za sprawą wynoszącego 700 Nm momentu obrotowego topowy SUV Volkswagena może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. I jest to możliwe, nawet gdy auto porusza się w trybie elektrycznym! Touareg R jest też pierwszym SUV-em z hybrydowym napędem plug-in, który może mieć na wyposażeniu asystenta manewrowania z przyczepą, a w trybie półautonomicznym jechać nawet z prędkością 250 km/h.

Skąd bierze się prąd?

Akumulator trakcyjny aut typu PHEV, podobnie jak w elektrycznych, można zasilać prądem z zewnętrznego źródła prądu – gniazdka 230 V, wallboksa czy miejskiej stacji ładowania. Podłączenie auta do sieci jest najbardziej optymalnym i najszybszym sposobem uzupełniania energii, ale nie jedynym. Energia wraca do ogniw po zdjęciu nogi z gazu i w trakcie hamowania. Akumulator Golfa, Passata, Arteona oraz Tiguana i Touarega można ładować podczas jazdy w trybie Hybrid. Kierowca ma wtedy możliwość utrzymania stanu naładowania akumulatora na aktualnym poziomie, zwiększenia go lub zmniejszenia – wystarczy wcisnąć odpowiednie symbole na ekranie systemu multimedialnego. Jest to możliwe, ale nie konieczne. O optymalne gospodarowanie zapasem prądu dba też elektronika. Aby zachować niezbędną ilość prądu do przejechania na koniec podróży przez zakorkowane miasto, system sterowania pracą akumulatora z wyprzedzeniem korzysta z danych nawigacyjnych (jeśli w danej chwili jest włączona nawigacja) i w zarządzaniu energią uwzględnia specyfikę terenu na trasie. Prąd będzie zużywany tak, by nie zabrakło go na ostatnim etapie podróży.

Czas ładowania po dotarciu do punktu docelowego zależy od dwóch czynników – pojemności akumulatora i mocy prądu. Pełne ładowanie akumulatora Tiguana eHybrid (9,2 kWh) prądem o mocy 2,3 kW trwa 5 godzin, a 3,6 kW – 3 godziny i 40 minut. Dla usprawnienia procesu uzupełniania energii w domu Volkswagen oferuje ładowarkę wallbox ID. Charger. Jest ona dostępna w trzech wersjach, które różnią się zakresem funkcji cyfrowych (ID. Charger, ID. Charger Connect i ID. Charger Pro). Przed zakupem ładowarki można wstępnie zweryfikować online (w późniejszym etapie także w warunkach domowych), czy w danym miejscu da się zainstalować takie urządzenie. Volkswagen może również podjąć się jego fachowej instalacji i rozruchu. Zamontowany na stałe przewód z wtyczką Type 2 oraz możliwość ładowania prądem o mocy 7,4 kW (przyłącze jednofazowe) lub 11 kW (przyłącze trójfazowe) sprawiają, że zasilanie akumulatora w domu jest szybkie i bardzo komfortowe – nie trzeba wyjmować kabli z bagażnika pojazdu. A to ważne, by przekonać się, że elektromobilność nie jest tak straszna, jak ją malują. O niedobory energii nie trzeba się martwić. Według danych GUS-u z 2018 r. średni dzienny przebieg samochodów w Polsce wynosi 37 km, a zdecydowana większość przebiegów jest o nawet 10 km niższa. Tyle hybrydy plug-in Volkswagena bez trudu pokonują na jednym ładowaniu.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.