Ekologiczny transport akumulatorów
Technologia

Ekologiczny transport akumulatorów

Technologia

Ekologiczny transport akumulatorów

Autor Szymon Łukasik

 

Emisja dwutlenku węgla towarzyszy nie tylko eksploatacji pojazdów, ale również ich produkcji. Volkswagen dokłada starań, by wytwarzanie aut stało się możliwie neutralne dla środowiska.

Największy nacisk został obecnie położony na uzyskanie zerowego bilansu w przypadku elektrycznych modeli ID.3 oraz ID.4. Jest to zrozumiałe. Koncern rozpoczyna produkcję tych aut, więc optymalizacja procesów produkcyjnych i logistycznych jest prostsza od przebudowywania istniejącego już modelu działania. Oferta „elektryków” będzie poszerzana, więc w przyszłości korzyści staną się bardzo wymierne. W efekcie w krajach produkujących energię elektryczną bez uwalniania do atmosfery CO2 będzie można stwierdzić, że auta na prąd faktycznie są zeroemisyjne.

Ekologiczny transport akumulatorów

Po uruchomieniu w zakładzie w Zwickau urządzenia odpowiadającego za automatyczne rozładowywanie z wagonów kolejowych akumulatorów dla modeli ID.3 oraz ID.4 transport baterii stał się bardziej przyjazny dla środowiska. Było to ostatnie ogniwo zielonego łańcucha logistycznego prowadzącego z Polski przez Brunszwik do fabryki w Saksonii. Nowy system logistyczny zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 11.000 ton rocznie w porównaniu z transportem opartym na samochodach ciężarowych. Odpowiada to rocznej emisji CO2 przez miejscowość liczącą 1.000 mieszkańców. Warto dodać, że od 2017 roku emisję dwutlenku węgla w zakładzie w Zwickau udało się zredukować aż o 60 proc. Oznacza to ponad 100.000 ton mniej rocznie.

W celu zapewnienia przyjaznych środowisku dostaw moduły akumulatorów przewozi się koleją z Wrocławia do fabryki Volkswagen Group Components w Brunszwiku. Do transportu za pośrednictwem DB Cargo wykorzystuje się w Niemczech wyłącznie „zieloną” energię elektryczną. W Brunszwiku moduły są automatycznie rozładowywane, po czym przygotowuje się z nich gotowe akumulatory. Te z kolei zostają automatycznie załadowane na wagony i przewiezione koleją do Zwickau. Także w tym wypadku wykorzystywany jest prąd ze źródeł odnawialnych. W Brunszwiku na odcinku między stacją rozładunkową Harvesse a halą zakładową pojemniki z modułami transportuje się elektrycznymi ciężarówkami, ponieważ do hali montażowej nie doprowadzono jeszcze torów kolejowych.

Ekologiczny transport akumulatorów

Pracownicy działu logistyki koncernu Volkswagen stworzyli specjalne pojemniki transportowe, w których przewozi się zarówno moduły akumulatorów, jak i zmontowane „baterie”. Pojemniki zostały zaprojektowane, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń i możliwości obciążenia wagonów. Aktualnie między Brunszwikiem a Zwickau kursuje tygodniowo pięć pociągów – ta liczba wkrótce wzrośnie.

Urządzenia wykorzystywane w Zwickau i Brunszwiku należą do najnowocześniejszych tego rodzaju w przemyśle. Wysoki stopień automatyzacji jest ważnym warunkiem efektywnego montażu akumulatorów w niemieckich fabrykach. Głównym elementem urządzenia pracującego w Brunszwiku są wagony transportowe, a w Zwickau podnośniki, z których każdy może unieść ładunek o masie 25 ton. Poruszają się one na własnych szynach wzdłuż pociągu i automatycznie podnoszą lub opuszczają z wagonów pojemniki z modułami lub zmontowanymi akumulatorami. Załadunek i rozładunek pociągu trwa jedynie około pięciu godzin.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html