TEST | Passat R-Line Limited Edition - szara eminencja
TEST | Passat R-Line Limited Edition - szara eminencja
Świat motoryzacji uwielbia edycje limitowane. Kojarzą się z luksusem i otacza je aura tajemniczości. Volkswagen postanowił to wykorzystać, aby urozmaicić wizerunek aktualnego Passata.
Model B8 jest na rynku od 2014 roku, a w 2019 został poddany liftingowi. Aby to upamiętnić, na szczycie gamy pojawiła się wersja R-Line Limited Edition. Producent zapowiedział, że powstanie tylko 2000 takich aut. Czym się wyróżniają?
Mocny variant
Wszystkie samochody zostały zbudowane w oparciu o wersję Variant, czyli kombi. Każdy egzemplarz ma napęd na wszystkie koła (4MOTION) i silnik o mocy 240 KM (TDI) lub 272 KM (TSI). My prezentujemy wersję TDI. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 6,7 s (sedanowi 6,4 s), a rozpędza się do 241 km/h (sedan do 247). To osiągi godne auta sportowego. Przy tym Passat zadowala się średnio 9 l ropy na każde 100 km i spełnia normę spalin Euro 6.
Szara eminencja
R-Line Edition ma wiele unikatowych dodatków, z zarezerwowanym dla tej wersji szarym mlecznym lakierem o nazwie Moonstone Grey na czele. Dach jest w kolorze czarnym z połyskiem. Czarne są też wszystkie elementy dekoracyjne, co najlepiej widać z przodu wozu, a w wersji limitowanej jeszcze: spojler krawędzi dachu, relingi dachowe, osłony lusterek bocznych, tylny dyfuzor i pozostałe wykończenia zewnętrzne. Jak w samochodach Audi – po wybraniu pakietu „czerń” z nadwozia znikają wszystkie srebrne dodatki. W VW zmiany nie ominęły również oświetlenia i kół. Limited ma ciemne tylne światła LED i błyszczące czarne 19-calowe felgi aluminiowe Pretoria, dobrane pod kolor nadwozia.
Wnętrze
W kabinie przeważa czerń. Czarne są podsufitka, tapicerka i plastiki. Kierowca i pasażerowie siedzą na sportowych fotelach R-Line z panelami środkowymi pokrytymi wysokiej jakości skórą Nappa. Z boku fotele mają skórzaną tapicerkę o fakturze włókna węglowego. Pedały są wykończone szczotkowaną stalą nierdzewną, a progi boczne z logo R-Line błyszczą podobnie jak pedały. Nowe ambientowe oświetlenie zapewnia szeroką gamę barw.
Technologia
Limitowana edycja ma w standardzie prawie wszystkie nowe technologie, w tym Digital Cockpit (instrumenty cyfrowe) i pokryty szkłem mierzący 9,2 cala system nawigacji Discover Pro ze zintegrowaną kartą SIM (eSIM) i ekranem startowym R-Line. Dzięki nowej aplikacji Wireless App Connect po raz pierwszy aplikacje iPhone’a można bezprzewodowo zintegrować z systemem za pomocą Bluetootha. To nowy poziom komunikacji dla i tak genialnego Apple CarPlay.
Travel Assist
Wyposażenie auta w ten system oznacza, że Passat jest jednym z pierwszych samochodów na świecie częściowo wspomaganych podczas jazdy z prędkością do 210 km/h. Sztuczna inteligencja pozwala Volkswagenowi przejąć sterowanie, w tym hamowanie i przyspieszenie. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to trzymać rękę na kierownicy. Travel Assist to połączenie przedniej kamery i systemów: monitorowania pieszych Front Assist, parkowania Park Assist, zmiany pasa bocznego Lane Assist i automatycznego systemu kontroli odległości ACC, w nowy, inteligentny system asystujący. W dobie uzależnienia od smartfonów taki system z pewnością nieraz uratuje komuś życie.
Wszystko w standardzie
W Limited standardowe wyposażenie obejmuje wiele pozycji, za które zwykle należy dopłacać, Są to: nowy system reflektorów IQ.Light LED Matrix, system kamer Area View oraz najnowsza wersja adaptacyjnego systemu sterowania amortyzatorami DCC. Sportowe ambicje modelu, podobnie jak w Golfie R i nowym T-Rocu R, podkreśla funkcja ESC off, która służy do wyłączenia elektronicznego programu stabilizacji podczas jazdy po torach wyścigowych. Ta funkcja w zwykłym Passacie (nawet z najmocniejszym silnikiem) jest ukryta w menu.
Ile to kosztuje?
Passat Limited nie jest już dostępny, ponieważ bardzo krótka seria egzemplarzy została szybko wyprzedana. Egzemplarz, który testowaliśmy, został wyceniony na około 253 tys. zł. To pokaźna kwota, ale mamy do czynienia z wyjątkową wersją. Można żartobliwie rzec, że to kombi to takie RS4 dla ludu. Sportowe Audi ma 600 KM i potrafi pojechać ponad 300 km/h. To inny świat, ale cennik rozpoczyna się od astronomicznych 600 tys. zł. Być może Passat R-Line Limited Edition to naprawdę tańsza alternatywa dla sportowych kombi Audi?
Dane techniczne
Silnik | 2.0 TDI SCR, 4-cylindrowy, wysokoprężny |
---|---|
Maks. moc | 240 KM |
Maks. moment obrotowy | 500 Nm przy 1750–2500 obr./min |
Skrzynia biegów | automatyczna, DSG, 7-stopniowa |
Napęd | na przednie i tylne koła (4Motion) |
Długość / szerokość / wysokość | 4773 / 1832/ 1516 mm |
Rozstaw osi | 2786 mm |
Koła | 19-calowe |
Pojemność bagażnika | 650 l / 1780 l |
Masa własna | 1770 kg |
0–100 km/h | 6,7 s |
V maks. | 241 km/h |
Średnie zużycie paliwa (katalogowe/test) | 7,4 / 9,1 l/100 km |
Cena (bazowa/testowana wersja) | od 190.290 zł / 253.000 zł |
2.0 TDI SCR, 4-cylindrowy, wysokoprężny
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.