Michael Hajesch, dyrektor IONITY
Rozwój

„Prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację ładowania”

Rozwój

„Prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację ładowania”

Volkswagen kontynuuje ofensywę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się model z rodziny ID. obejmującej nową generację aut zasilanych energią elektryczną. Duży wkład w budowę infrastruktury do zasilania samochodów tego rodzaju wnosi firma IONITY z Monachium. Jest to przedsiębiorstwo utworzone przez BMW, Daimlera, Forda i Volkswagena. Rozmawiamy z Michaelem Hajeschem, dyrektorem IONITY.

Kraje Unii Europejskiej porozumiały się w sprawie ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez nowo produkowane samochody o 37 procent w latach 2021-2030. Ten cel można osiągnąć tylko poprzez szybkie spopularyzowanie samochodów elektrycznych. Duży wkład w budowę infrastruktury ładowania takich pojazdów wnosi IONITY. Pracownicy firmy rozbudowują właśnie europejską sieć stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

Jak postępują prace nad budową sieci stacji szybkiego ładowania?

Wystartowaliśmy rok temu i pracujemy zgodnie z planem. Naszym zadaniem jest budowa 400 stacji zasilania aut w energię usytuowanych wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych Europy. Podpisaliśmy już umowy na budowę 90 procent zaplanowanych stacji. Ponad 30 z nich, każda ze średnio 6 punktami ładowania, już działa; powstaje 50 kolejnych. Zgodnie z harmonogramem realizujemy także nasz plan zakupowy – np. w dziedzinie hardware’u.

Czy w każdym kraju prace toczą się z taką samą prędkością?

Stacje, które już zbudowaliśmy znajdują się w sześciu krajach – w Danii, Niemczech, Francji, Norwegii, Austrii i Szwajcarii. Dołączą do nich Włochy, Belgia i Wielka Brytania. Stan prawny i procedury wydawania pozwoleń na budowę są w prawie każdym kraju inne, dlatego pracujemy w różnym tempie. Porównuję to do budowy domu – budynki prawie wszędzie są jednakowe, ale własność ziemi, na której stoją, przepisy prawa i lokalne warunki różnią się bardzo mocno.

Jak ładuje się elektryczne samochody?

Używamy gniazd zgodnych z europejskim standardem CCS, które są kompatybilne z prawie wszystkimi współczesnymi i z przyszłymi pojazdami zasilanymi energią elektryczną. Za prąd płaci się po prostu smartfonem – klient musi tylko zeskanować kod QR na stacji i podać na naszej stronie internetowej dane swojej karty płatniczej albo Paypala. Na początku każde ładowanie będzie kosztowało 8 euro, w Wielkiej Brytanii będzie to 8 funtów, a w Szwajcarii 8 franków.

Ile czasu trzeba zarezerwować na zasilenie auta energią?

Prędkość ładowania zależy przede wszystkim od rodzaju samochodu, dlatego nie mogę podać jednej liczby. Możemy natomiast zagwarantować, że wszystkie nasze punkty ładowania są przystosowane do zasilania prądem o mocy do 350 kW. Dlatego w wielu przypadkach ładowanie potrwa tylko kilka minut. Poza tym w wypadku stacji, na które już podpisaliśmy umowy mamy do czynienia z miejscami położonymi przy autostradach, tam gdzie klienci mogą sensownie wykorzystać czas – np. w pobliżu hoteli czy restauracji.

Stacje szybkiego ładowania firmy ONITY
Stacje szybkiego ładowania firmy ONITY
ID. BUZZ w trakcie ładowania szybką ładowarką IONITY
ID. BUZZ w trakcie ładowania szybką ładowarką IONITY
Michael Hajesch
Michael Hajesch przewiduje, że boom na samochody elektryczne nastąpi szybciej niż wielu się wydaje. „Już wkrótce na rynku pojawi się dużo ciekawych modeli. W połączeniu z atrakcyjnymi formami finansowania sprawa szybko nabierze rozpędu”.

Czy IONITY zaangażuje się w taki projekt?

Nasza działalność polega na budowie i utrzymywaniu stacji szybkiego ładowania, więc byłaby w tym pewna logika. Jednak na razie koncentrujemy się na budowie 400 stacji wzdłuż europejskich autostrad. Wykonamy to zadanie w 2020 roku, będziemy wtedy obecni w 24 krajach. Do tego czasu statystycznie biorąc prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację.

Kiedy spodziewa się pan przełomu w upowszechnieniu elektrycznych aut?

Takie samochody staną się popularne szybciej niż wielu się wydaje.

Już wkrótce na rynku pojawi się dużo ciekawych modeli. W połączeniu z atrakcyjnymi formami finansowania sprawa szybko nabierze rozpędu. Szybko rozrośnie się również infrastruktura, bo posiadając stacje ładowania będzie można zarabiać. Ale są jeszcze dwa inne ważne argumenty przemawiające na rzecz elektrycznych samochodów. Po pierwsze – jazda nimi sprawia przyjemność! Po drugie – auta zasilane energią elektryczną przyczyniają się do ochrony klimatu, o ile korzystają z zielonej energii. Prąd na naszych stacjach pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Jakim samochodem pan jeździ?

Niedawno zamówiłem nowy samochód elektryczny.

Dziękuję za rozmowę i powodzenia!

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html