Michael Hajesch, dyrektor IONITY
Rozwój

„Prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację ładowania”

Rozwój

„Prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację ładowania”

Volkswagen kontynuuje ofensywę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się model z rodziny ID. obejmującej nową generację aut zasilanych energią elektryczną. Duży wkład w budowę infrastruktury do zasilania samochodów tego rodzaju wnosi firma IONITY z Monachium. Jest to przedsiębiorstwo utworzone przez BMW, Daimlera, Forda i Volkswagena. Rozmawiamy z Michaelem Hajeschem, dyrektorem IONITY.

Kraje Unii Europejskiej porozumiały się w sprawie ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez nowo produkowane samochody o 37 procent w latach 2021-2030. Ten cel można osiągnąć tylko poprzez szybkie spopularyzowanie samochodów elektrycznych. Duży wkład w budowę infrastruktury ładowania takich pojazdów wnosi IONITY. Pracownicy firmy rozbudowują właśnie europejską sieć stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

Jak postępują prace nad budową sieci stacji szybkiego ładowania?

Wystartowaliśmy rok temu i pracujemy zgodnie z planem. Naszym zadaniem jest budowa 400 stacji zasilania aut w energię usytuowanych wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych Europy. Podpisaliśmy już umowy na budowę 90 procent zaplanowanych stacji. Ponad 30 z nich, każda ze średnio 6 punktami ładowania, już działa; powstaje 50 kolejnych. Zgodnie z harmonogramem realizujemy także nasz plan zakupowy – np. w dziedzinie hardware’u.

Czy w każdym kraju prace toczą się z taką samą prędkością?

Stacje, które już zbudowaliśmy znajdują się w sześciu krajach – w Danii, Niemczech, Francji, Norwegii, Austrii i Szwajcarii. Dołączą do nich Włochy, Belgia i Wielka Brytania. Stan prawny i procedury wydawania pozwoleń na budowę są w prawie każdym kraju inne, dlatego pracujemy w różnym tempie. Porównuję to do budowy domu – budynki prawie wszędzie są jednakowe, ale własność ziemi, na której stoją, przepisy prawa i lokalne warunki różnią się bardzo mocno.

Jak ładuje się elektryczne samochody?

Używamy gniazd zgodnych z europejskim standardem CCS, które są kompatybilne z prawie wszystkimi współczesnymi i z przyszłymi pojazdami zasilanymi energią elektryczną. Za prąd płaci się po prostu smartfonem – klient musi tylko zeskanować kod QR na stacji i podać na naszej stronie internetowej dane swojej karty płatniczej albo Paypala. Na początku każde ładowanie będzie kosztowało 8 euro, w Wielkiej Brytanii będzie to 8 funtów, a w Szwajcarii 8 franków.

Ile czasu trzeba zarezerwować na zasilenie auta energią?

Prędkość ładowania zależy przede wszystkim od rodzaju samochodu, dlatego nie mogę podać jednej liczby. Możemy natomiast zagwarantować, że wszystkie nasze punkty ładowania są przystosowane do zasilania prądem o mocy do 350 kW. Dlatego w wielu przypadkach ładowanie potrwa tylko kilka minut. Poza tym w wypadku stacji, na które już podpisaliśmy umowy mamy do czynienia z miejscami położonymi przy autostradach, tam gdzie klienci mogą sensownie wykorzystać czas – np. w pobliżu hoteli czy restauracji.

Stacje szybkiego ładowania firmy ONITY
Stacje szybkiego ładowania firmy ONITY
ID. BUZZ w trakcie ładowania szybką ładowarką IONITY
ID. BUZZ w trakcie ładowania szybką ładowarką IONITY
Michael Hajesch
Michael Hajesch przewiduje, że boom na samochody elektryczne nastąpi szybciej niż wielu się wydaje. „Już wkrótce na rynku pojawi się dużo ciekawych modeli. W połączeniu z atrakcyjnymi formami finansowania sprawa szybko nabierze rozpędu”.

Czy IONITY zaangażuje się w taki projekt?

Nasza działalność polega na budowie i utrzymywaniu stacji szybkiego ładowania, więc byłaby w tym pewna logika. Jednak na razie koncentrujemy się na budowie 400 stacji wzdłuż europejskich autostrad. Wykonamy to zadanie w 2020 roku, będziemy wtedy obecni w 24 krajach. Do tego czasu statystycznie biorąc prawie każdego dnia uruchamiamy nową stację.

Kiedy spodziewa się pan przełomu w upowszechnieniu elektrycznych aut?

Takie samochody staną się popularne szybciej niż wielu się wydaje.

Już wkrótce na rynku pojawi się dużo ciekawych modeli. W połączeniu z atrakcyjnymi formami finansowania sprawa szybko nabierze rozpędu. Szybko rozrośnie się również infrastruktura, bo posiadając stacje ładowania będzie można zarabiać. Ale są jeszcze dwa inne ważne argumenty przemawiające na rzecz elektrycznych samochodów. Po pierwsze – jazda nimi sprawia przyjemność! Po drugie – auta zasilane energią elektryczną przyczyniają się do ochrony klimatu, o ile korzystają z zielonej energii. Prąd na naszych stacjach pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Jakim samochodem pan jeździ?

Niedawno zamówiłem nowy samochód elektryczny.

Dziękuję za rozmowę i powodzenia!

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.