Jozef Kaban, szef działu Volkswagen Design
Rozwój

„My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości”

Rozwój

„My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości”

E-mobilność i cyfryzacja całkowicie zmieniają nasze samochody. Volkswagen wyróżnił właśnie zwycięzców konkursu stylistycznego na projekt modelu ID.3 roku 2050. Zaprezentowane przez nich auta wyróżniają się dynamiką, dużym wnętrzem i dają użytkownikom nieskrępowaną wolność.

Centrum stylistyczne Volkswagena w Wolfsburgu. Zamaskowane samochody. Diodowa tablica w formacie XXL. Przed nią Klaus Zyciora, główny stylista koncernu Volkswagen, który stwierdza: „My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości. Odpowiadamy na pytania, zanim jeszcze społeczeństwo zacznie domagać się odpowiedzi”. Przed Zyciorą siedzi trzech designerów, których odpowiedzi znalazły szczególne uznanie: Linus Combüchen, Lumin Badziong i Cor Steenstra to zwycięzcy konkursu Volkswagena na opracowanie stylistyki modelu ID.3 roku 2050.

Klaus Zyciora (po lewej), szef działu stylistycznego koncernu Volkswagen w rozmowie ze zwycięzcą konkursu Linusem Combüchenem.
Klaus Zyciora (po lewej), szef działu stylistycznego koncernu Volkswagen w rozmowie ze zwycięzcą konkursu Linusem Combüchenem.

Ich projekty odpowiadają trendom, które będą kształtować przyszłe samochody. Należą do nich komputerowe urządzenia na pokładzie, przyjazne środowisku układy napędowe i zdolność do autonomicznej jazdy. W przełożeniu na język stylistyki oznacza to lepszą aerodynamikę, przestronne wnętrze i przyjemność z jazdy. Linus Combüchen, który zajął pierwsze miejsce w konkursie, zaprojektował autonomiczny pojazd z panoramiczną szybą przed przednimi fotelami. Kierował się przy tym myślą, że kto nie musi prowadzić auta, ten może przez przeszkód oglądać widoki.

Klaus Zyciora i Jozef Kaban, który jest szefem działu Volkswagen Design, prezentują zwycięzcom samochód również będący odpowiedzią na pytania, które niesie przyszłość – to ID.3, pierwszy członek rodziny elektrycznych pojazdów ID. „Rodzina ID. jest znakiem przemian w koncernie. Pierwsze projekty musieliśmy opracować w przeciągu kilku tygodni. To był trudny czas, ale się opłaciło” – mówi Zyciora. Nowe elektryczne samochody nie tylko nie obciążają klimatu, lecz także otwierają przed stylistami nowe możliwości. „Z zewnątrz wolność, w środku wolna przestrzeń” – podsumowuje Zyciora. Po ID.3 światową premierę miał też drugi członek rodziny ID. – ID.4, pierwszy elektryczny SUV marki Volkswagen.

Linus Combüchen
1. miejsce – Linus Combüchen.
Lumin Badziong
2. miejsce – Lumin Badziong.
Cor Steenstra
3. miejsce – Cor Steenstra.

Osiem centrów stylistycznych koncernu Volkswagen jest rozlokowanych na czterech kontynentach. „Pracujemy w zasadzie przez całą dobę. Gdy w Europie włączamy komputery, w Chinach już dawno wre praca. A gdy my kończymy, nasi koledzy w Brazylii, Meksyku czy w USA nadal siedzą przy biurkach” – mówi Zyciora.

Kiedy działa się globalnie szczególne znaczenie zyskują cyfrowe narzędzia pracy. Wiele decyzji dotyczących designu zapada właśnie przed diodowymi tablicami czy w wirtualnej rzeczywistości. „Tylko dzięki elektronicznym narzędziom możemy pracować tak szybko jak wtedy, gdy tworzyliśmy modele z rodziny ID.” – twierdzi Kaban.

Styliści samej tylko marki Volkswagen pracują teraz jednocześnie nad projektami 90 samochodów – nie sami, lecz razem z inżynierami, programistami i ekspertami z innych dziedzin. Wyzwanie polega na pogodzeniu wizji z tym, co realne. „Potrzeba ciężkiej pracy, żeby samochód mógł pojawić się na drodze. Ale my uwielbiamy, gdy zaprojektowane przez nas auta mijają nas na ulicy” – mówi Kaban.

Czy projekty przedstawione przez uczestników konkursu znajdą się kiedykolwiek w seryjnej produkcji? Tego nikt dzisiaj nie potrafi powiedzieć. Ale pewne jest, że Linus Combüchen już wkrótce będzie mógł postawić w pokoju zaprojektowany przez siebie samochód roku 2050. Jako zwycięzca konkursu otrzyma model w skali 1:4 wydrukowany komputerowo w technice 3D. To oznacza, że osiągnął cel, jaki stawia przed sobą każdy stylista: zaprojektować wizję, która ziści się w przyszłości.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html