Jozef Kaban, szef działu Volkswagen Design
Jozef Kaban, szef działu Volkswagen Design
Jozef Kaban, szef działu Volkswagen Design
Jozef Kaban, szef działu Volkswagen Design
Rozwój

„My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości”

Rozwój

„My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości”

E-mobilność i cyfryzacja całkowicie zmieniają nasze samochody. Volkswagen wyróżnił właśnie zwycięzców konkursu stylistycznego na projekt modelu ID.3 roku 2050. Zaprezentowane przez nich auta wyróżniają się dynamiką, dużym wnętrzem i dają użytkownikom nieskrępowaną wolność.

Centrum stylistyczne Volkswagena w Wolfsburgu. Zamaskowane samochody. Diodowa tablica w formacie XXL. Przed nią Klaus Zyciora, główny stylista koncernu Volkswagen, który stwierdza: „My styliści pozwalamy dotknąć przyszłości. Odpowiadamy na pytania, zanim jeszcze społeczeństwo zacznie domagać się odpowiedzi”. Przed Zyciorą siedzi trzech designerów, których odpowiedzi znalazły szczególne uznanie: Linus Combüchen, Lumin Badziong i Cor Steenstra to zwycięzcy konkursu Volkswagena na opracowanie stylistyki modelu ID.3 roku 2050.

Klaus Zyciora (po lewej), szef działu stylistycznego koncernu Volkswagen w rozmowie ze zwycięzcą konkursu Linusem Combüchenem.
Klaus Zyciora (po lewej), szef działu stylistycznego koncernu Volkswagen w rozmowie ze zwycięzcą konkursu Linusem Combüchenem.

Ich projekty odpowiadają trendom, które będą kształtować przyszłe samochody. Należą do nich komputerowe urządzenia na pokładzie, przyjazne środowisku układy napędowe i zdolność do autonomicznej jazdy. W przełożeniu na język stylistyki oznacza to lepszą aerodynamikę, przestronne wnętrze i przyjemność z jazdy. Linus Combüchen, który zajął pierwsze miejsce w konkursie, zaprojektował autonomiczny pojazd z panoramiczną szybą przed przednimi fotelami. Kierował się przy tym myślą, że kto nie musi prowadzić auta, ten może przez przeszkód oglądać widoki.

Klaus Zyciora i Jozef Kaban, który jest szefem działu Volkswagen Design, prezentują zwycięzcom samochód również będący odpowiedzią na pytania, które niesie przyszłość – to ID.3, pierwszy członek rodziny elektrycznych pojazdów ID. „Rodzina ID. jest znakiem przemian w koncernie. Pierwsze projekty musieliśmy opracować w przeciągu kilku tygodni. To był trudny czas, ale się opłaciło” – mówi Zyciora. Nowe elektryczne samochody nie tylko nie obciążają klimatu, lecz także otwierają przed stylistami nowe możliwości. „Z zewnątrz wolność, w środku wolna przestrzeń” – podsumowuje Zyciora. Po ID.3 światową premierę miał też drugi członek rodziny ID. – ID.4, pierwszy elektryczny SUV marki Volkswagen.

Linus Combüchen
1. miejsce – Linus Combüchen.
Lumin Badziong
2. miejsce – Lumin Badziong.
Cor Steenstra
3. miejsce – Cor Steenstra.

Osiem centrów stylistycznych koncernu Volkswagen jest rozlokowanych na czterech kontynentach. „Pracujemy w zasadzie przez całą dobę. Gdy w Europie włączamy komputery, w Chinach już dawno wre praca. A gdy my kończymy, nasi koledzy w Brazylii, Meksyku czy w USA nadal siedzą przy biurkach” – mówi Zyciora.

Kiedy działa się globalnie szczególne znaczenie zyskują cyfrowe narzędzia pracy. Wiele decyzji dotyczących designu zapada właśnie przed diodowymi tablicami czy w wirtualnej rzeczywistości. „Tylko dzięki elektronicznym narzędziom możemy pracować tak szybko jak wtedy, gdy tworzyliśmy modele z rodziny ID.” – twierdzi Kaban.

Styliści samej tylko marki Volkswagen pracują teraz jednocześnie nad projektami 90 samochodów – nie sami, lecz razem z inżynierami, programistami i ekspertami z innych dziedzin. Wyzwanie polega na pogodzeniu wizji z tym, co realne. „Potrzeba ciężkiej pracy, żeby samochód mógł pojawić się na drodze. Ale my uwielbiamy, gdy zaprojektowane przez nas auta mijają nas na ulicy” – mówi Kaban.

Czy projekty przedstawione przez uczestników konkursu znajdą się kiedykolwiek w seryjnej produkcji? Tego nikt dzisiaj nie potrafi powiedzieć. Ale pewne jest, że Linus Combüchen już wkrótce będzie mógł postawić w pokoju zaprojektowany przez siebie samochód roku 2050. Jako zwycięzca konkursu otrzyma model w skali 1:4 wydrukowany komputerowo w technice 3D. To oznacza, że osiągnął cel, jaki stawia przed sobą każdy stylista: zaprojektować wizję, która ziści się w przyszłości.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html