Drugie życie akumulatorów
Rozwój

Drugie życie akumulatorów

Rozwój

Drugie życie akumulatorów

Autor Łukasz Szewczyk

Przeciwnicy elektrycznej motoryzacji twierdzą, że jednym z czynników, który sprawia, że nie może być ona przyjazna środowisku, są zużyte akumulatory – w niedalekiej przyszłości ich liczba stanie się ogromna. Volkswagen opracował jednak strategię regeneracji baterii.

Drugie życie akumulatorów

We współczesnych samochodach elektrycznych prąd jest magazynowany w litowo-jonowych ogniwach. Z technicznego punktu widzenia różnią się od stosowanych np. w laptopach jedynie rozmiarem. Wewnątrz każdej baterii znajdują się pojedyncze ogniwa, które zostały upakowane w większych celach, tworzących akumulator.

Volkswagen obejmuje komponenty układu napędowego gwarancją na osiem lat z limitem 160.000 km przebiegu. Nie oznacza to, że po takim okresie bateria ulegnie terminalnej awarii, a właściciel samochodu będzie musiał wydać kilkadziesiąt tysięcy złotych na nową. Koncern ręczy, że ogniwa zachowają przynajmniej 70 proc. początkowej pojemności. Użytkownik pojazdu może starać się wydłużyć żywotność akumulatora poprzez ładowanie prądem o ograniczonej mocy (np. z domowego wallboksa zamiast miejskich stacji szybkiego ładowania) oraz uzupełniać prąd do 80, a nie 100 proc. maksymalnej pojemności. Dokładnie to samo jest zresztą zalecane w przypadku urządzeń elektronicznych – nie brakuje aplikacji, które optymalizują proces ich ładowania.

Drogocenny lit

Kluczowym surowcem do produkcji ogniw jest lit. To rzadko występujący (głównie w Australii, Chile, Chinach i Argentynie), bardzo reaktywny i trudny w oczyszczaniu pierwiastek, więc rozsądne gospodarowanie dostępnymi zapasami i odzysk jak największej ilości jest koniecznością. W latach 2008–2018 światowa produkcja litu wzrosła z 25.400 do 85.000 ton. Eksperci szacują, że zapotrzebowanie na lit będzie rosło w ekspresowym tempie i podwoi się w latach 2019–2023 – głównie z powodu rozwoju elektrycznej motoryzacji. M. Stanley Whittingham, brytyjski laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii, szacuje, że zasobów litu wystarczy nam na kolejne 10–20 lat.

Obecne procesy recyklingu zużytych akumulatorów nie pozwalają na specjalnie skuteczny odzysk litu. Inżynierowie Volkswagena już dekadę temu postanowili opracować nowe łańcuchy technologiczne, które pozwolą na skuteczne i niedrogie odzyskiwanie litu. W efekcie z odpadu uważanego za niebezpieczny bateria stanie się cennym źródłem surowca. W 2019 roku koncern rozpoczął prace nad stworzeniem instalacji do recyklingu ogniw w fabryce akumulatorów w Salzgitter. Plany zakładają, że do końca bieżącego roku osiągnie ona wydajność 1200 ton.

Regeneracja baterii

Nie oznacza to, że każda bateria trafiająca do Salzgitter zostanie przetworzona. Pierwszym etapem będzie ocena jej pojemności – jeżeli okaże się wystarczająca, akumulator może zostać przeznaczony do zastosowań innych niż motoryzacyjne. Akumulatory przeznaczone do recyklingu zostaną rozmontowane – pozbawione kabli, osłon czy mocowań. Same ogniwa zostaną natomiast zmielone. Po wysuszeniu i odsianiu uzyska się z nich tzw. czarny proszek, czyli mieszaninę związków litu, kobaltu, niklu i manganu, która zostanie poddana hydrometalurgii, by po oczyszczeniu i obróbce znów stać się składowymi akumulatora. W pozostałej części odsianych materiałów znajdą się stal, aluminium i miedź, czyli metale również zdatne do recyklingu. Dotychczasowe metody zapewniały odzysk na poziomie 53 proc. Technologia wprowadzona w Salzgitter podniesie go do 72 proc., a kolejnymi optymalizacjami zamierza zwiększyć odzysk surowców aż do 97 proc. Skorzysta na tym zarówno środowisko, jak i koncern, który nie będzie musiał kupować coraz droższych metali.

Warto podkreślić, że Volkswagen spodziewa się pierwszej większej partii zużytych akumulatorów dopiero około 2030 roku. W okresie przejściowym zużyte w umiarkowanym stopniu baterie będą mogły zostać użyte do tworzenia samobieżnych, kursujących po garażach powerbanków do ładowania pojazdów czy zastosowań domowych – instalacje fotowoltaiczne zyskują popularność, jednak prądu produkowanego przez panele praktycznie nikt nie magazynuje, a gdyby się to udało, gospodarstwa domowe mogłyby stać się energetycznie niemal niezależne od sieci.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.