Przygoda życia
Przygoda życia
Ramowa konstrukcja oraz zwartość i prostota zespołu napędowego Garbusa pozwoliły na stworzenie na jego bazie wielu wspaniałych pojazdów. Jednym z najbardziej ikonicznych jest Meyers Manx, który został wymyślony przez Bruce’a Meyersa.
Urodzony w Los Angeles Bruce Meyers prowadził życie, o jakim wielu z nas czyta w książkach albo po prostu marzy – był weteranem drugiej wojny światowej, który osiedlił się w Kalifornii, surfował, zajmował sztuką, brał udział w wyścigach i rajdach oraz stworzył własne auto, będące kwintesencją lokalnej kultury. Pasją do motoryzacji zaraził go ojciec, który prowadził jedną z większych lokalnych firm dilerskich. Spędzając dużo czasu nad morzem poznał budowę łodzi, a także nauczył się tajników ich produkcji z użyciem zyskującego wówczas na popularności włókna szklanego.
Meyers zauważył, że w Kalifornii nie brakowało osób demontujących panele nadwoziowe z Garbusa w celu zmniejszenia jego masy, co z kolei przekładało się na wyższą sprawność terenową. Niepozorny Volkswagen po modyfikacjach potrafił jeździć po wydmach, z czym nie radziło sobie wiele znacznie cięższych aut z napędem 4x4.
Nie pozostało więc nic innego, jak rozpocząć produkcję. Manufakturę Meyersa opuściło 7000 egzemplarzy. Drogi całego świata zalały jednak liczne klony auta jego pomysłu. Produkowane na masową skalę były tańsze od oryginału, co zmusiło Bruce’a do zakończenia działalności.
Może mieć jednak powody do dumy. Stworzył konstrukcję, która trafiła na drogi całego świata w liczbie 250.000 egzemplarzy. Wiele modeli największych koncernów, mimo żmudnego procesu projektowania oraz późniejszego wsparcia marketingowego, nie cieszyło się takim uznaniem.
Moje życie było pełne przygód. I chcę, żeby ludzie także ich doświadczali. Byłem osobą, która nie bała się łamania tradycji – buggy doskonale sprawdziło się w tej roli – wyjaśniał w jednym z wywiadów Meyers.
Bruce Meyers zmarł na początku 2021 roku w wieku 94 lat. Swoją działalnością udowodnił, że sukces w motoryzacji to nie tylko wypadkowa mocy, prowadzenia czy technicznej doskonałości pojazdu, ale również pomysłu na auto i wypełnienia nieobsadzonych wcześniej nisz.
Old Red, jak Meyers nazwał swój pierwszy samochód, w 2014 roku został wpisany do amerykańskiego rejestru pojazdów zabytkowych.
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.