Historia Passata B6, B7 i B8 – ewolucja popularnego modelu Volkswagena
Volkswagen Passat historia to opowieść o jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli klasy średniej w Europie i na świecie. Od pierwszego Passata z 1973 roku aż po ósmą generację, która wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, auto to przeszło ogromną metamorfozę. Zmieniały się platformy, gama silników wzbogaciła się o nowe rozwiązania, a kolejne modernizacje wyznaczały kierunki dla całej marki Volkswagen.
W tym artykule skupimy się na trzech ważnych etapach – historia Passata B6, historia Passata B7 oraz historia Passata B8. To właśnie te generacje najlepiej pokazują, jak ewoluował model w XXI wieku. Przy okazji przyjrzymy się też wcześniejszym wersjom, bo bez nich trudno zrozumieć, dlaczego Volkswagena Passata uznaje się dziś za ikonę w segmencie D.
Krótki przegląd generacji Volkswagena Passata
W 1972 oficjalnie zaprezentowano pierwszy model, generację B1, a dziś na drogach spotkać możesz najnowszą jego odsłonę – Volkswagen Passat B9. Nim przejdziemy do historii najważniejszych generacji, należy wspomnieć także o początkach kultowego modelu marki VW.
Pierwsza generacja (B1)
Debiutowała w 1973 roku. Był to model oparty na Audi 80, który miał silniki umieszczone wzdłużnie i napędzał przednie koła. Prostota konstrukcji oraz praktyczne nadwozie typu kombi lub liftback szybko zdobyły klientów. Po liftingu auto otrzymało m.in. podwójne okrągłe reflektory.
Druga generacja (B2)
Wprowadzona w 1981 roku druga generacja to większy rozstaw osi, lepsze wyposażenie i opcja napędu na cztery koła Syncro. Było to auto dostosowane do nowych potrzeb rodzin w Europie.
Trzecia generacja (B3)
W 1989 roku pojawiły się charakterystyczne kanciaste linie oraz silnik umieszczony poprzecznie. Trzecia generacja zapoczątkowała nowy etap stylistyczny i techniczny.
Czwarta generacja (B4)
Czwartą odmianę Passata ukazano w 1993 roku - zmodernizowane wnętrze i wprowadzenie jednostek diesla 1.9 TDI sprawiły, że samochód zyskał opinię niezwykle oszczędnego.
Piąta generacja (B5)
Zadebiutowała w 1996 roku. Generacja Volkswagena Passata nawiązywała konstrukcyjnie do Audi A4, z silnikami umieszczonymi wzdłużnie i napędem na cztery koła. To wtedy gama silnikowa rozszerzyła się o mocniejsze jednostki benzynowe z doładowaniem mechanicznym.
Volkswagen Passat B6 (2005–2010) – nowy układ napędu i więcej technologii
Passat B6 zadebiutował w 2005 roku jako nowa generacja. Samochód otrzymał zupełnie nową stylistykę, większe wnętrze i mechanikę dostosowaną do lat 2000. Dzięki temu udało się zwiększyć przestronność wnętrza i poprawić komfort jazdy.
Pod maską pojawiły się jednostki benzynowe – od ekonomicznych 1.6 FSI po 3.6 FSI VR6, który w sportowej wersji R36 osiągał imponującą prędkość maksymalną 300 km/h. Nie zabrakło także diesla – od 1.6 do 2.0.
Ważnym elementem było wprowadzenie dwusprzęgłowej przekładni DSG oraz systemów poprawiających bezpieczeństwo. Dla kierowców szukających czegoś więcej przygotowano Passata CC – stylowy czterodrzwiowy fastback określany jak bardziej luksusowa i sportowa wersja Volkswagena Passata B6.
Wersje z napędem na cztery koła Haldex gwarantowały stabilność na śliskich nawierzchniach. Dzięki temu Passat B6 szybko zdobył popularność zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych.
Passat B7 (2010–2014) – gruntowna modernizacja
Passat B7 pojawił się w 2010 roku. Był to model oparty na tej samej platformie co B6, ale przeszedł głęboką modernizację. Wprowadzono nowy design nadwozia, inny przedni pas, kanciaste linie oraz zmienione wnętrze.
Volkswagen Passat B7 oferował kombi i wersję sedan, a także ciekawą odmianę Alltrack – czyli uterenowione kombi z większym prześwitem, napędem na cztery koła i osłonami ochronnymi. Była to propozycja dla kierowców, którzy chcieli funkcjonalności SUV-a, ale w bardziej eleganckiej formie.
Pod względem technicznym gama silnikowa obejmowała jednostki benzynowe i diesla. Klienci mieli do wyboru napęd na przednie koła lub napęd na cztery koła, co czyniło ten samochód wszechstronnym.
Wnętrze nie zmieniło się drastycznie, jednak oferowało lepsze wykończenie i bogatsze multimedia. Komfort podróży wzrósł dzięki nowym fotelom, a bezpieczeństwo poprawiły zaawansowane systemy asystujące.
Passat B8 (2014–2023) – ósma generacja na platformie MQB
Volkswagen Passat B8 to całkowicie nowy rozdział w historii. Wprowadzony w 2014 roku model oparto na platformie MQB, którą dzielił z innymi autami koncernu, m.in. z obecnym Golfem i obecnym Polo.
Nowa konstrukcja sprawiła, że auto stało się lżejsze, a jednocześnie oferowało więcej przestrzeni wewnątrz. Rozstaw osi zwiększono, co przełożyło się na komfort podróżowania. W ofercie pojawiły się zarówno mocniejsze jednostki benzynowe, jak i nowoczesne diesle.
Po raz pierwszy w historii modelu wprowadzono wersję hybrydową – Passat GTE. Łączyła ona silnik benzynowy 1.4 TSI z napędem elektrycznym. Auto miało seryjny napęd na przednie koła, a bateria umożliwiała jazdę w trybie bezemisyjnym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów.
W 2019 roku przeprowadzono lifting. Wprowadzono wtedy cyfrowe zegary, systemy asystujące z pakietu IQ.DRIVE oraz nowsze reflektory. Multimedia zyskały nową platformę MIB3, która obsługiwała zaawansowane funkcje online.
Passat B8 występował jako Passat Variant, GTE oraz wersja sedan i kombi. Wariant Alltrack nadal stanowił ciekawą propozycję dla osób potrzebujących auta z większym prześwitem i napędem 4MOTION. Dzięki nowoczesnym systemom wspierającym kierowcę, to auto było jednym z najlepiej wyposażonych w swojej klasie.
Volkswagen Passat – ikona swych czasów
Od 1973 roku wyprodukowano ponad 30 milionów egzemplarzy tego modelu. Dla wielu klientów na całym świecie stał się synonimem solidności i praktyczności. Każda nowa generacja rozwijała pomysły poprzedników, a wprowadzenie takich wersji jak Passat CC czy Passat Variant pokazało, że marka Volkswagen potrafi dostosować się do różnych oczekiwań.
Niezależnie od tego, czy mówimy o historii Passata B6, B7 czy B8, zawsze znajdziemy innowacje, które wyprzedzały swój czas. To właśnie dlatego Volkswagen Passat to nie tylko opowieść o jednym modelu, ale o ewolucji całej klasy średniej.
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Jaki jest najlepszy silnik do VW Passata B6?
Kiedy był produkowany Volkswagen Passat B6?
Czy Passat B6 to dobry samochód?
Jaki jest najlepszy silnik w Volkswagenie Passacie B7?
Który rocznik jest Volkswagen Passat B7?
Do którego roku jest Passat B7?
Który rocznik Passata jest najlepszy?
Od którego roku jest Volkswagen Passat B8?
Jaki silnik jest najlepszy w Passacie B8?
Jakie są wersje Volkswagena Passata B8?
Który rocznik jest Passat B8?
Ile kosztuje Volkswagen Passat z 2006 roku?
Czy Passat B7 to dobre auto?