Czytanie na garbato

Dawniej rodzice pilnowali, by ich dzieci nie garbiły się przy czytaniu. Obecnie większym zmartwieniem jest to, żeby w ogóle interesowały się słowem pisanym. Na zachętę dla dzieci, młodzieży i dorosłych prezentujemy, jak należy się garbić się przy lekturze.

W języku polskich fanów motoryzacji „garbienie się” to wchodzenie w świat Volkswagena Typ 1, czyli samochodu przez Amerykanów określanego Żuk (Beetle), a przez Niemców Chrabąszcz. Od zwierzęcych przydomków (Francuzi nazwali to auto Coccinelle, czyli biedronka, mieszkańcom Boliwii i Sri Lanki skojarzyło się z żółwiem, a Indonezyjczykom z żabą) odróżnia się polskie miano Garbus, które widnieje na okładkach przedstawionych poniżej książek.
Polskie wydanie albumu autorstwa Richarda Lintelmanna zatytułowane jest „VW Garbus i New Beetle”. Napisana przez Andreę Hiott monografia występuje zaś na krajowym rynku jako „Garbus. Długa niezwykła podróż małego Volkswagena”.

Album Richarda Lintelmanna

Album Richarda Lintelmanna

Pierwszy kontakt z bogato ilustrowaną książką Richarda Lintelmanna, której tytuł oryginalny to „VW Käfer”, pozostawia pewien niedosyt. Mimo zastrzeżenia, iż „Od pierwszego Garbusa «precla» do «Garbusa meksykańskiego» na przestrzeni niemal sześciu dziesięcioleci dokonało się mnóstwo zmian. Ich kompletne wyliczenie przekroczyłoby ramy tej książki (...)”, czytelnik może poczuć potrzebę poszukiwania informacji na temat rozwoju VW Typ 1 w jeszcze bardziej przejrzystej formie. Choć język garbusiarzy różni się w zależności od kraju, silniejsze wyeksponowanie przydomków poszczególnych generacji, takich jak „brezel”, „owal”, „panorama”, czy amerykański „Super Beetle” (stosowany na określenie wersji 1302) uporządkowałoby wiedzę wielu fanów modelu. Książkę wzbogaciłby też leksykon slangowych określeń, którymi obdarzano pierwszego Volkswagena w różnych częściach globu.

Nie oznacza to jednak, iż opublikowany przez Wydawnictwo Olesiejuk album przeznaczony jest tylko dla początkujących garbusologów. Bardziej oczytani miłośnicy wolfsburskich aut powinni ją kupić ze względu na przedstawienie dziejów wywodzących się od Volkswagena Typ 1 kabrioletów i samochodów w nadwoziach coupé. Strony od 70 do 77 dają tylko wstępną wiedzę, którą warto pogłębić w innych źródłach. Jest to jednak jeden z bardziej pobudzających wyobraźnię rozdziałów w dostępnej na rynku polskim literaturze motoryzacyjnej. „Garbus kabriolet i wersje specjalne” zawiera dwanaście zdjęć i żadne z nich nie pokazuje Karmanna Ghia (!). Karoseria Berta Lawrence'a opracowana dla firmy Rometsch oraz dzieła braci Beutler to rzadko przypominana, ale fascynująca historia.

Deserem po tej uczcie jest część dotycząca New Beetle'a. Oprócz zorientowanych na ekologię pomysłów prezentowanych w modelach koncepcyjnych szczególnie interesujące są krótkie opisy New Beetle RSi, Ragstera i New Beetle Dune. Do tych pomysłów Volkswagen wracał przy najnowszym Garbusie, nazwanym po prostu Beetle. Newsem sprzed paru dni jest informacja, że tym razem uterenowiona wersja Dune może trafić do seryjnej produkcji. Historia buggy zatoczy w ten sposób koło ‒ najciekawszy pojazd nawiązujący do tej tradycji będzie miał garbusowate nadwozie.

Monografia Andrei Hott

Monografia Andrei Hott

O ile autor albumu skupił się na stylizacyjnych i technicznych cechach dwóch Garbusów, Andra Hiott nadała swej opowieści cechy beletrystyki. Pozwala ona poznać Garbusa poprzez związanych z nim ludzi. Oprócz niespełnionego malarza, który na nieszczęście ludzkości stał się politykiem, oraz ojca „Garbusa” Ferdinanda Porsche, bohaterami książki zatytułowanej w oryginale „Thinking Small. The long, strange trip of the Volkswagen Beetle” są brytyjscy oficerowie, obdarzony humanistyczną wrażliwością inżynier, który doświadczenie zdobywał w zakładach Opla, czy niekonwencjonalnie myślący szef agencji reklamowej i jego współpracownicy.

Wciągająca historia, która ukazała się nakładem wydawnictwa Znak, mogłaby mieć tytuł „Garbus i przyjaciele” lub „Garbus. Życie i twórczość”. Polityczno-społeczny i, co ważniejsze, kulturowy kontekst rozwoju auta napędzającego pokolenie dzieci kwiatów ma tu swoje ukoronowanie w postaci jego rewolucyjnych reklam. Jeśli wierzymy, że motoryzacja jest przemysłem najbliższym kulturze, w tej właśnie książce znajdziemy potwierdzenie swych przekonań. Przypomniane zostały takie fakty, jak koncert orkiestry Filharmonii Berlińskiej, który odbył się w 1951 roku w fabryce Volkswagena, czy organizowane przez dyrektora wolfsburskich zakładów wystawy malarstwa.

Najlepiej mieć obie te książki. Album przypomni interesujące pomysły z historii dwóch Garbusów, a napisana jak beletrystyka opowieść Andrei Hiott świetnie wypełni długie wieczory.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.