ID.4 w testach Euro NCAP
Bezpieczny na medal
Bezpieczny na medal
Niektórzy kierowcy mają wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez auta elektryczne. Wyniki uzyskane przez Volkswagena ID.4 w testach Euro NCAP dowodzą, że obawy są niesłuszne.
Zasilany energią elektryczną SUV Volkswagena uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek. Co istotne, ID.4 zdobył dobre oceny we wszystkich testowych kategoriach – w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, dzieci oraz pieszych, a także za systemy wspomagania kierowcy.
Ocena ochrony dorosłych pasażerów składa się z wyników z testów zderzenia czołowego, bocznego oraz w tył samochodu. Eksperci Euro NCAP analizują nie tylko siły działające na ciała podróżnych czy zachowanie stref kontrolowanego zgniotu. Oceniane są też środki, które zapewniają jak najszybsze wydobycie i możliwość udzielenia pomocy poszkodowanym. ID.4 otrzymał notę 93 proc. za ochronę kierowcy i dorosłych pasażerów. Analogiczny wskaźnik dla dzieci wynosi 89 proc. Stanowi on wypadkową trzech czynników. Oprócz ochrony, którą zapewniają urządzenia przytrzymujące dzieci w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego, brane pod uwagę są także udogodnienia do przewozu dzieci oraz sposób instalowania fotelików o różnych rozmiarach.
Euro NCAP bada również skuteczność systemu automatycznego hamowania awaryjnego, który zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym pojazdem czy pieszymi lub rowerzystami. Gdyby jednak doszło do zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu, istnieje spora szansa, że wyjdą oni ze zdarzenia bez poważniejszych obrażeń. Ochronę pieszych i rowerzystów Euro NCAP oceniło na 76 proc.
Eksperci Euro NCAP przyznają również punkty za systemy wsparcia kierowcy, o ile są one elementami seryjnego wyposażenia auta. Wszystkie wersje ID.4 mają systemy ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu Lane Assist i monitorowania przestrzeni przed autem Front Assist. Dopłaty nie wymaga również centralna poduszka powietrzna między przednimi fotelami – jej rolą jest zmniejszenie ryzyka zderzenia się głów kierowcy i pasażera podczas kolizji bocznej.
Kolejną nowinką, która trafiła do każdego ID.4, jest system komunikacji Car2X. Umożliwia on wymianę informacji między infrastrukturą drogową a samochodami o lokalnych zagrożeniach za pośrednictwem bezprzewodowej sieci WLANp. Już w marcu 2020 roku Euro NCAP przyznało temu innowacyjnemu rozwiązaniu Advanced Award w uznaniu za jej znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa.
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.