Bezpieczny jak „elektryk”
Bezpieczny jak „elektryk”
Część kierowców zastanawia się, czy samochody z napędem elektrycznym zapewniają odpowiednią ochronę przed skutkami zderzeń. Przeprowadzony przez Euro NCAP test Volkswagena ID.3 wykazał, że jest ona na doskonałym poziomie.
Pierwszemu seryjnemu modelowi Volkswagena, skonstruowanemu na przeznaczonej do aut elektrycznych płycie podłogowej MEB, specjaliści Euro NCAP przyznali maksymalne pięć gwiazdek oraz wysokie oceny cząstkowe we wszystkich kategoriach testowych – w dziedzinie ochrony dorosłych pasażerów, dzieci oraz niechronionych uczestników ruchu, jak również pod względem wyposażenia w systemy asystujące.
Oceny ochrony dorosłych pasażerów dokonuje się na podstawie analizy skutków zderzeń czołowych i bocznych oraz skutków przewrócenia auta. W oparciu o tego rodzaju testy, a także na podstawie oceny środków umożliwiających podjęcie szybkiej akcji ratowniczej i pozwalających na sprawne wydobycie pasażerów z wnętrza auta, uznano, że ID.3 chroni kierowcę i pasażerów w 87 proc. W uzyskaniu tego wyniku pomógł tzw. Center-Airbag – poduszka chroniąca osoby siedzące na fotelach z przodu. W czasie uderzenia w bok samochodu zapobiega ona m.in. zderzeniu się kierowcy i pasażera głowami. To pierwszy Volkswagen z takim rozwiązaniem.
W przypadku dzieci stopień ochrony wyniósł 89 proc. Ocena ich bezpieczeństwa uwzględnia trzy aspekty – oprócz ochrony, jaką podczas zderzenia czołowego i bocznego zapewniają systemy bezpieczeństwa przeznaczone dla dzieci, pod uwagę bierze się też możliwość zamontowania różnej wielkości fotelików oraz obecność wyposażenia pozwalającego na bezpieczny przewóz młodych pasażerów.
Euro NCAP sprawdził również skuteczność systemów automatycznego hamowania oraz czy zapewnią należytą ochronę takich uczestników ruchu drogowego, jak piesi czy rowerzyści. Eksperci przywiązują też wagę do seryjnego wyposażenia samochodu w systemy asystujące. W każdej wersji wyposażenia ID.3 znajdują się utrzymujący auto na pasie ruchu Lane Assist oraz system monitorowania przestrzeni przed autem Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania.
Za dopłatą oferowane są też inne systemy asystujące. Jednym z nich jest aktywny tempomat ACC, który utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego samochodu i z wyprzedzeniem rozpoznaje ograniczenia prędkości. Travel Assist umożliwia z kolei półautonomiczną jazdę z prędkością do 160 km/h. Nie zabrakło też asystenta jazdy w korku, funkcji monitorowania martwego pola Blind Spot z systemem ułatwiającym wyjazd z miejsca parkowania, Emergency Assist oraz asystenta parkowania.
Zdobywając ocenę pięciu gwiazdek ID.3 kontynuuje serię dobrych rezultatów uzyskiwanych przez Volkswageny w testach Euro NCAP – ostatnio najlepsze oceny przyznano Golfowi 8 oraz T-Crossowi.
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.