Nowy ID.3

Marka Volkswagen zwiększa zyski w 2022 r. i kontynuuje elektryczną ofensywę

Marka Volkswagen zwiększa zyski w 2022 r. i kontynuuje elektryczną ofensywę

1 marca 2023
  • Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 2,6 mld euro; rentowność operacyjna wzrasta do 3,6 proc. mimo trudnych warunków rynkowych.
  • Sukcesy w wielu regionach: bardzo dobre wyniki w Ameryce Północnej i Południowej; planowane inwestycje o wartości miliarda euro.
  • Elektromobilność przyspiesza: w 2030 roku około 80 procent dostarczanych w Europie Volkswagenów będzie mieć napęd elektryczny.
  • Dziesięć nowych modeli elektrycznych zadebiutuje do 2026 roku, w tym samochód w cenie bazowej wynoszącej mniej niż 25 000 euro.
  • Prezes zarządu Volkswagena Thomas Schäfer: „W 2022 roku z powodzeniem przeprowadziliśmy Volkswagena przez trudności na rynku, a jednocześnie pracowaliśmy nad strategią”.

W roku obrotowym 2022 marka Volkswagen Samochody Osobowe jeszcze bardziej wzmocniła rentowność. Efektem optymalizacji zarządzania sprzedażą i kosztami jest solidny wynik finansowy. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej i niespokojnego otoczenia geopolitycznego zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 2,6 mld euro, a rentowność operacyjna do 3,6 procent (w roku obrotowym 2021 było to odpowiednio 2,2 mld euro i 3,2 procent). Ograniczenia w dostawach i wynikająca z nich niższa produkcja miały negatywny wpływ na zyski, zwłaszcza w drugiej połowie roku. Duży wkład w dobry wynik w 2022 roku wniosły regiony Ameryki Północnej i Południowej, przy czym udział w rynku w obu Amerykach ma być w przyszłości znacząco zwiększany. Volkswagen zamierza również jeszcze bardziej przyspieszyć transformację w kierunku elektromobilności. Marka przewiduje, że do 2030 roku udział pojazdów w pełni elektrycznych w Europie wyniesie około 80 procent. W tym celu do 2026 roku na rynek ma trafić dziesięć nowych modeli z napędem elektrycznym, w tym całkowicie elektryczny Volkswagen w cenie poniżej 25 000 euro, który 12 marca debiutuje na świecie jako prototyp ID. 2all.

„W minionym roku z powodzeniem przeprowadziliśmy Volkswagena przez trudności na rynku, a jednocześnie pracowaliśmy nad strategią. Firma jest dobrze przygotowana do dekady transformacji, a my sprawnie i konsekwentnie realizujemy nasz plan” –powiedział podczas prezentacji sprawozdania finansowego za rok 2022 prezes zarządu Volkswagena Thomas Schäfer.

Dalsza koncentracja na efektywności kosztowej

Pomimo zmniejszenia dostaw, dzięki zoptymalizowanemu miksowi modelowemu i dobrej polityce cenowej, marka zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 74 mld euro (rok wcześniej*: 68 mld euro). Dodatkowo marka wzmocniła swoją bazę finansową, poprawiając przepływy pieniężne netto w 2022 roku do 1,9 mld euro (w 2021 0,3 mld euro*). Wśród czynników wpływających na dobry wynik finansowy znalazła się optymalizacja kosztów stałych i kosztów dystrybucji.

„Miniony rok obrotowy upłynął pod znakiem ogromnej niepewności geopolitycznej, gwałtownego wzrostu cen towarów i energii, zakłóconych łańcuchów dostaw, jak również negatywnego wpływu pandemii w Chinach. Nasze działania mające na celu obniżenie kosztów i zwiększenie zysku przyniosły efekt, prowadząc do solidnego wyniku, biorąc pod uwagę to trudne okoliczności” – podkreślił dyrektor finansowy Volkswagena Patrik Andreas Mayer.

Silny wkład regionów Ameryki Północnej i Południowej

Podniesienie rentowności w regionach dołożyło swoją cegiełkę do ogólnego wyniku. „Trwający pozytywny trend w Ameryce Północnej i Południowej znacząco wpłynął na roczne wyniki marki” – zauważa Patrik Andreas Mayer. Volkswagen widzi duży potencjał wzrostu w tych i innych regionach. Dzieje się tak dzięki portfolio produktów, specjalnie dostosowanemu do rynków w połączeniu z lokalną produkcją. Udział w rynku w Ameryce Północnej i USA ma zostać podwojony do co najmniej 5 procent do 2030 roku. W tym celu Volkswagen planuje zainwestować około 5 mld euro w elektromobilność i cyfryzację do 2027 roku. Kolejny miliard euro zostanie zainwestowany w Ameryce Południowej do 2026 r., aby dodatkowo zwiększyć udział firmy w rynku i zapoczątkować transformację w kierunku elektromobilności. Wstępne testy rynkowe z modelami ID. w Ameryce Południowej już trwają.

Volkswagen przyspiesza elektryczną ofensywę

W 2022 roku koncern zwiększył globalną sprzedaż samochodów elektrycznych o 23,6 procent rok do roku – do około 330 000 sztuk. Obecnie Volkswagen jeszcze bardziej przyspiesza przejście na elektromobilność: Do 2030 roku nawet osiem na dziesięć samochodów sprzedawanych w Europie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny. W zbliżonym tempie ma rosnąć udział tego rodzaju napędu w Ameryce Północnej, gdzie docelowo do 2030 roku ma wynosić 55 procent. Ponadto Volkswagen wprowadzi do 2026 roku dziesięć nowych modeli z napędem elektrycznym. W najbliższym czasie pojawią się cztery takie auta: ID.3 drugiej generacji i sportowy ID.3 GTX, ID. Buzz oraz flagowy ID.7. Dzięki pojazdowi zapowiadanemu przez prototypowy ID. 2all Volkswagen będzie oferować elektryczne w przystępnej cenie: bazowo ma ona wynosić poniżej 25 000 euro.

Zakłady Volkswagena zwiększają moce produkcyjne dla samochodów elektrycznych

Transformacja produkcji w Volkswagenie postępuje bardzo szybko. Zakład w Emden w Niemczech, który tego lata zostanie w pełni przestawiony na pojazdy elektryczne, będzie produkował oprócz ID.4 również ID.7. Od jesieni z linii montażowej w Wolfsburgu zacznie zjeżdżać także ID.3 nowej generacji. Firma zainwestuje około 460 mln euro w przekształcenie swojego głównego zakładu do początku 2025 roku. W międzyczasie zakłady w Zwickau i Dreźnie zostały całkowicie przebudowane, a produkcja modelu ID.4 rozpoczęła się już w ubiegłym roku w Chattanooga w USA.

Duży portfel zamówień i wprowadzenie na rynek nowych aut spalinowych w 2023 r.

Obok nowych modeli z napędem elektrycznym w 2023 roku, zgodnie z zapotrzebowaniem klientów w poszczególnych regionach, zostaną wprowadzone na rynek samochody z nowoczesnymi silnikami spalinowymi: nowe wersje modelu Atlas w Ameryce Północnej, Virtus w Brazylii, Tiguan i Passat. Marka Volkswagen Samochody Osobowe dostarczyła w 2022 roku na całym świecie 4,6 mln pojazdów (spadek o 6,8 procent). Z uwagi na trudną sytuację z zaopatrzeniem sprzedaż spadła nieznacznie w minionym roku obrotowym do 2,2 mln pojazdów (ubiegły rok: 2,3 mln). Różnica między dostawami a sprzedażą wynika głównie z faktu, że spółki joint venture produkujące samochody w Chinach nie są zaliczane do marki Volkswagen Samochody Osobowe.

Popyt pozostaje na wysokim poziomie zarówno na samochody elektryczne, jak i spalinowe. Portfel zamówień przekracza obecnie 660 000 pojazdów, w tym prawie 100 000 całkowicie elektrycznych aut rodziny ID. tylko w Europie. Priorytetem jest teraz szybkie wyprodukowanie zamówionych pojazdów i dostarczenie ich do klientów.

Perspektywy

Volkswagen przewiduje dalszy znaczący wzrost dostaw pojazdów elektrycznych w obecnym roku obrotowym. „Jesteśmy ostrożnymi optymistami i uważamy, że sytuacja w zakresie dostaw ustabilizuje się w ciągu roku i wciąż pracujemy nad redukcją kosztów” – komentuje dyrektor finansowy Patrik Andreas Mayer. „Jednak przewiduje się, że w bieżącym roku wciąż mogą występować zawirowania na rynku dostaw, cen towarów i energii, jak również sytuacji geopolitycznej. Ze względu na niepewność gospodarczą i rosnącą presję dotyczącą kosztów marka Volkswagen zrewidowała swoje prognozy na rok 2023 i obecnie spodziewa się rentowności operacyjnej przed uwzględnieniem pozycji specjalnych na poziomie ponad 4 procent” – uzupełnia Mayer.

Portfolio produktów Volkswagena jest bardzo szerokie, co podkreślił prezes Volkswagena Thomas Schäfer: „Klienci mogą oczekiwać Volkswagena w każdym segmencie.” Nawet jeśli rok 2023 zapowiada się jako pełen wyzwań, Schäfer powiedział, że "nie damy się zniechęcić, lecz będziemy nadal systematycznie realizować nasze plany dotyczące marki Volkswagen i grupy marek wolumentowych.”

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego