Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Polska na tle Europy: jak wspieramy elektromobilność?

Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Polska na tle Europy: jak wspieramy elektromobilność?

Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Polska na tle Europy: jak wspieramy elektromobilność?

28.09.2022
  • w czerwcu 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych niecałe 50 tys. samochodów zelektryfikowanych – 24 tys. w pełni elektrycznych i 25 tys. hybryd plug-in
  • dla porównania – w Niemczech sprzedaje się miesięcznie ponad 50 tys. samochodów elektrycznych
  • pod względem liczby ogólnodostępnych stacji ładowania mamy sporo do nadrobienia w porównaniu z Europą – w Polsce jest ich zaledwie ok. 2000, z czego ponad połowa to stacje AC

W czterdziestym piątym odcinku podcastu „Elektrycznie Tematyczni” Paweł Pilarczyk rozmawia o tym, w jaki sposób Polska wspiera elektromobilność i co jeszcze można zrobić, żeby poprawić sytuację. W programie gości Katarzyna Sobótka, dyrektorka ds. elektromobilności w Claritas Investment, a także jedna z najbardziej znanych promotorek samochodów elektrycznych w Polsce i autorka bloga Kobieta w elektryku.

W obliczu zachodzących zmian klimatycznych, transformacja w kierunku samochodów elektrycznych jest jedną z dróg, które mogą nam pomóc chronić środowisko naturalne. Migracja na samochody elektryczne postępuje jednak w różnych tempie w różnych państwach, w zależności od rozwiązań legislacyjnych, przyzwyczajeń konsumentów, zasobności ich portfela, czy też rozwoju infrastruktury i usług wspierających elektromobilność.

W czerwcu 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było niecałe 50 tys. samochodów zeletryfikowanych, w tym 24 tys. samochodów w pełni elektrycznych i 25 tys. hybryd typu plug-in. W pierwszej połowie 2022 r. sprzedało się 12 tys. samochodów zelektryfikowanych, czyli o ponad 40 procent więcej niż w analogicznych okresie roku poprzedniego. Obecnie w Polsce znajduje się nieco ponad 2000 ogólnodostępnych stacji ładowania, z czego ponad połowa to stacje wolnego ładowania AC. Łączna moc zainstalowana w Polsce to 77 MW. Według wskazań Komisji Europejskiej, w ciągu 10 lat Polska powinna rozbudować tę infrastrukturę niemal 27-krotnie. Dla porównania – w Niemczech w tym roku sprzedawano miesięcznie ok. 57 tys. samochodów elektrycznych. Jest tam 60 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania, a wyzwaniem rządu niemieckiego jest rozbudowanie infrastruktury do 1 mln stacji w 2030 r.

Dlaczego w Polsce infrastruktura rozwija się dość wolno? W jaki sposób radzą sobie z popularyzacją elektromobilności inne państwa europejskie? Czy efektywne są programy wspierania zakupów elektryków w Polsce?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, można znaleźć w najnowszym odcinku naszego podcastu „Elektrycznie Tematyczni”. Zapraszamy do słuchania, oglądania i subskrybowania. Najnowszy i wcześniejsze odcinki podcastu można znaleźć tutaj: https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/elektrycznie-tematyczni.htmlOpens an external link.

Swoje pytania oraz sugestie można wysyłać na adres: kontakt@insightoutlab.com 
  
Partnerami podcastu są marka Volkswagen i InsightOut Lab.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.