Ruszyła seryjna produkcja modelu ID.5 – fabryka Volkswagena w Zwickau wytwarza już wyłącznie samochody elektryczne

Ruszyła seryjna produkcja modelu ID.5 – fabryka Volkswagena w Zwickau wytwarza już wyłącznie samochody elektryczne

Ruszyła seryjna produkcja modelu ID.5 – fabryka Volkswagena w Zwickau wytwarza już wyłącznie samochody elektryczne

28.01.2022
  • w Zwickau oficjalnie uruchomiono produkcję w pełni elektrycznego modelu ID.5
  • to pierwsza na świecie konwersja tak dużej fabryki samochodów z silnikami spalinowymi w zakład produkcyjny aut elektrycznych
  • sieć fabryk aut elektrycznych Volkswagena będzie nadal poszerzana, jeszcze w tym roku w tym gronie znajdą się w zakłady w Emden, Hanowerze i Chattanooga
  • dr Christian Vollmer, Członek Zarządu marki Volkswagen odpowiedzialny za produkcję: „Fabryka w Zwickau pokazała drogę pozostałym zakładom Grupy VW, dokonując zmiany sześciu linii produkcyjnych dla trzech marek w ciągu zaledwie 26 miesięcy”

Volkswagen kontynuuje proces przestawiania swoich fabryk na produkcję pojazdów elektrycznych w ramach strategii ACCELERATE. Oficjalne rozpoczęcie produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX oznacza zakończenie transformacji fabryki Volkswagena w Zwickau w zakład produkcji pojazdów elektrycznych. Ten od dawna działający zakład w zachodniej Saksonii jest pierwszą dużą fabryką aut na świecie, która przestawiła całą produkcję z pojazdów z silnikami spalinowymi na elektryczne. Do fabryki w Zwickau dołączą jeszcze w tym roku zakłady w Emden, Hanowerze i Chattanooga, one również zostaną przestawione na produkcję aut elektrycznych. Dzięki temu uda się zrealizować plan, który zakłada wyprodukowanie w tym roku 1,2 mln samochodów elektrycznych w zakładach Volkswagena w Europie, USA i Chinach.

Volkswagen będzie nadal zwiększał tempo elektryfikacji swojej floty, zgodnie ze strategią ACCELERATE; poszerzy także gamę oferowanych elektrycznych aut. Fabryka w Zwickau pokazała drogę pozostałym zakładom Grupy VW, dokonując zmiany sześciu linii produkcyjnych dla trzech marek w ciągu zaledwie 26 miesięcy. Zdobyte w ten sposób wiedza i doświadczenie pomogą nam kontynuować w szybkim tempie elektryfikację naszej produkcji” – skomentował dr Christian Vollmer, Członek Zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję.

„Po Szklanej Manufakturze w Dreźnie, przestawiliśmy drugą fabrykę Volkswagena w Saksonii na produkcję samochodów elektrycznych. Uruchomienie produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX zakończyło ten proces. Naszym celem jest teraz – zależnie od sytuacji na rynku półprzewodników –osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej. W tym roku planujemy w zakładach w Saksonii wyprodukować więcej niż udało się w 2021 roku – ponad 180 000 samochodów” – powiedział dr Stefan Loth, Prezes Zarządu Volkswagen Saksonia.
„Przestawienie produkcji na auta w pełni elektryczne było najlepszą decyzją dla zakładu w Zwickau. Popyt na nasze samochody błyskawicznie rośnie, a w nadchodzących latach miejsca pracy będą niezagrożone. Jesteśmy w awangardzie zmian i odwdzięczamy się Grupie za zaufanie, jakim nas obdarzono. To w największej mierze sukces naszych fantastycznych pracowników” – powiedział Jens Rothe, Przewodniczący Rady Zakładowej w Volkswagen Saksonia.

Wydajna, „cyfrowa” fabryka
Od 2018 roku zainwestowano ok. 1,2 mld euro w konwersję fabryki w Zwickau z tradycyjnej w nowoczesny, cyfrowy, elastyczny i bardzo wydajny zakład produkujący samochody elektryczne. W procesie produkcji są wykorzystywane inteligentne roboty, a transport komponentów odbywa się bez udziału ludzi, całkowicie autonomicznie.

Blisko 40 procent inwestycji pochłonęła rozbudowa zakładu produkującego karoserie. Udało się tu osiągnąć stopień automatyzacji sięgający niemal 90 procent, a liczba najnowocześniejszych robotów wzrosła z 1200 do 1625. Na linii produkcyjnej udało się niemal podwoić stopień zautomatyzowania (do 28 procent), co przełożyło się na znaczną poprawę ergonomii.

Przy okazji zmian powstało ponad 50 000 m2 powierzchni, którą wykorzystano na powiększenie linii pras, co pozwoli produkować wszystkie elementy karoserii na miejscu, dzięki czemu można uniknąć 9000 przejazdów ciężarówek rocznie. Nowy jest także budynek logistyki, a także działu zajmującego się akumulatorami. Ten ostatni jest najwyższy w całej fabryce. Tylko te trzy projekty pochłonęły ok. 115 mln euro.

Przejście fabryki w Zwickau na produkcję pojazdów elektrycznych pozwoliło stworzyć stabilne miejsca pracy. Około 9000 pracowników zostało przeszkolonych w zakresie nowych technologii, a wszyscy zatrudnieni uczestniczyli w spotkaniach informacyjnych na temat aut elektrycznych. 3000 pracowników produkcji ukończyło specjalne szkolenie z elektromobilności, by jak najlepiej przygotować się do nowych zadań. Do końca 2020 roku zespół z Zwickau uczestniczył łącznie w około 20 000 dni szkoleniowych.

Zielona produkcja
Dzięki modelom produkowanym w Zwickau, Volkswagen dostarcza klientom wyłącznie pojazdy, które są wytwarzane w sposób neutralny pod względem bilansu emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw i produkcji. W procesie produkcyjnym emisja dwutlenku węgla jest wyeliminowana lub ogranicza się ją tak dalece, jak to możliwe, a to, czego nie udaje się uniknąć jest kompensowane poprzez działania na rzecz klimatu.

Chęć minimalizacji emisji CO2 dotyczy także energochłonnej produkcji ogniw akumulatorów. W tym przypadku dostawcy korzystają z zielonej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Zakład w Zwickau już od 2017 roku jest zasilany w 100 procentach odnawialną energią. Od momentu rozpoczęcia produkcji modelu ID.3 w listopadzie 2019 r. emisja, której nie można uniknąć jest kompensowana poprzez certyfikowane projekty klimatyczne realizowane zgodnie z oficjalnie uznanymi standardami.

Cele marki Volkswagen na przyszłość
W centrum programu dekarbonizacji „Way to ZERO” jest strategia marki, nazwana ACCELERATE. Jej celem jest przyspieszenie elektrycznej ofensywy. Volkswagen chce być marką neutralną pod względem emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. Wewnętrzne cele zakładają zmniejszenie średniej emisji na samochód o 40% do 2030 roku (w odniesieniu do 2018 r.). Produkcja, włączając łańcuch dostaw, a także użytkowanie aut elektrycznych ma być neutralne pod względem emisji CO2.

Równolegle prowadzony będzie recykling akumulatorów z wyeksploatowanych samochodów elektrycznych. Docelowo wszystkie produkowane auta Volkswagena mają być elektryczne. Do 2030 roku przynajmniej 70 procent wszystkich sprzedanych w Europie aut ze znaczkiem VW będzie w pełni elektryczna – to oznacza ponad milion samochodów. W Ameryce Północnej i Chinach ten odsetek powinien przekroczyć 50 procent. Volkswagen chce wprowadzać na rynek przynajmniej jeden w pełni elektryczny model samochodu rocznie.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html