Wyniki badania: Wyższe ceny benzyny skłaniają Polaków do rozważenia zakupu „elektryka”

Wyniki badania: Wyższe ceny benzyny skłaniają Polaków do rozważenia zakupu „elektryka”

Wyniki badania: Wyższe ceny benzyny skłaniają Polaków do rozważenia zakupu „elektryka”

08.08.2022
  • co drugi ankietowany, który rozważa zakup samochodu elektrycznego, wskazuje rosnące ceny paliw jako czynnik, który wpłynął na zainteresowanie autem na prąd
  • 13 procent ankietowanych Polaków rozważa zakup używanego auta elektrycznego
  • dwóch na pięciu badanych, którzy rozważają zakup używanego „elektryka”, myśli o aucie starszym niż 2 lata, ale młodszym niż 7 lat
  • 43 procent ankietowanych, którzy rozważają zakup używanego samochodu na prąd, bierze pod uwagę auto klasy średniej

Podwyżki na stacjach benzynowych to numer jeden wśród czynników, które wpływają dziś na rozważanie zakupu auta elektrycznego przez Polaków. Wyższe ceny benzyny i oleju napędowego mogą budzić zainteresowanie używanymi autami elektrycznymi. Czy i o jakich używanych autach na prąd myślą Polacy? Odpowiedź znajdziemy w najnowszym raporcie InsightOut Lab i marki Volkswagen.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r. ceny paliw w Polsce wzrosły z poziomu niecałych 6 zł do niemal 8 zł za litr. Podwyżki na stacjach benzynowych sprawiają, że koszty użytkowania aut elektrycznych stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec pojazdów spalinowych. Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”. 100 km jazdy samochodem elektrycznym może kosztować tylko 13 zł, czyli ponad trzy razy mniej niż w przypadku tradycyjnych aut*. Dlatego InsightOut Lab i marka Volkswagen sprawdzili, czy podwyżki na stacjach benzynowych wpływają na zainteresowanie autami elektrycznymi i czy Polacy biorą pod uwagę zakup używanego „elektryka”?

Korzyści praktyczne przede wszystkim
Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta na prąd, zostały zapytane o czynniki, które wpłynęły na ich zainteresowanie „elektrykami”. W odpowiedziach najczęściej powtarzają się motywacje natury praktycznej. Numerem jeden na liście są rosnące ceny paliw w ostatnim czasie. Wskazała je niemal połowa ankietowanych. Istotną motywacją dla niemal co trzeciego ankietowanego (31 procent odpowiedzi) są również niższe koszty eksploatacji aut na prąd. Osoby badane na przygotowanej liście miały do wyboru także dwa aspekty obejmujące motywacje ideowe i związane z doświadczeniem. Ekologiczność „elektryków” znalazła się na drugim miejscu (40 procent wskazań), a przyjemność z jazdy dopiero na ostatniej pozycji (9 procent).

Wykres 1

Używane „elektryki” czekają na swój moment
Znamy już motywacje do rozważania zakupu aut elektrycznych. Sprawdźmy teraz ilu chętnych znajdzie się na używany model auta tego rodzaju? Wciąż niewielu. Z badania wynika, że w sumie 13 procent Polaków rozważa zakup używanego samochodu na prąd. Aż 2/3 badanych mówi „elektrykom” z drugiej ręki „nie”, w tym aż 40 procent – zdecydowane „nie”. Jeden na pięciu ankietowanych pozostaje niezdecydowany. Jeśli bliżej przyjrzymy się osobom, rozważającym zakup używanego auta elektrycznego, okaże się, że najczęściej są to osoby w średnim wieku (35-44 lata). Natomiast ani płeć, ani miejsce zamieszkania nie różnicują badanych.

Wykres 2

Tymczasem oferta i popyt na używane auta elektryczne rośnie nie tylko w Polsce. Według The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sprzedaż używanych pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosła w 2021 roku o 119 procent – do 40 228 sztuk w porównaniu z rokiem 2020. Natomiast według firmy AAA Auto w Polsce w latach 2019-2022 oferta używanych aut na prąd wzrosła aż o 1451 procent, przy czym spadła mediana ich ceny (102 tys. zł) przy wzroście przebiegu (41 tys. km) i wieku (4 lata). Jednak zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce auta elektryczne wciąż stanowią niewielki odsetek wszystkich pojazdów dostępnych „z drugiej ręki”.

Używane w średnim wieku
Osoby, które rozważają zakup używanego auta na prąd zostały zapytane, jaki jest wiek pojazdu, który są skłonne kupić? W sumie dla ponad 2/3 osób górną granicą wieku jest 7 lat, w tym dla 40 procent jest to przedział powyżej 2, ale mniej niż 4 lata. Jednak względnie spora grupa potencjalnych nabywców rozgląda się za autem młodszym niż 2 lata. Wyniki badania częściowo pokrywają się z danymi serwisu motoryzacyjnego OTOMOTO, przeanalizowanymi przez PSPA. Wśród używanych aut na prąd, wystawionych na sprzedaż, 2/3 stanowią tam samochody 1-4-letnie, a 1/3 to pojazdy 5-10-letnie.

Wykres 3

SUV-y już nie takie atrakcyjne?
Auto typu SUV nie jest pierwszym wyborem osób, rozważających zakup używanego auta w pełni elektrycznego. Modele tego typu znalazły się dopiero na trzecim miejscu na „liście życzeń” potencjalnych nabywców. Elektryczne SUVy z drugiej ręki są domeną osób w średnim wieku (35-44 lata), i budzą zainteresowanie zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jednak numerem jeden na liście są auta klasy średniej, które nieznacznie wyprzedziły małe samochody miejskie. O tym ostatnim rodzaju aut myślą zwłaszcza kobiety, a dokładnie 49 procent pań, które zadeklarowały rozważanie zakupu używanego „elektryka”. Dysproporcja między płciami jest w tym przypadku znacząca, bo wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 31 procent.

Wykres 4

Metodologia
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 lipca 2022. Metoda: CAWI.

* 13 zł dla ID.4 Pro 77 kWh 174 KM, zużycie energii 17 kWh/100 km, przyjęta cena 1 kWh: 77 groszy; 43 zł dla Volkswagena Tiguana 1.5 TSI Life DSG, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, przyjęta cena za litr benzyny: 7,6 zł

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.