Wyniki badań: Które opinie o autach elektrycznych dzielą, a które łączą badanych?

Wyniki badań: Które opinie o autach elektrycznych dzielą, a które łączą badanych?

Wyniki badań: Które opinie o autach elektrycznych dzielą, a które łączą badanych?

31.08.2022
  • trzech na pięciu pytanych w grupie niezainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego uważa, że sieć stacji ładowania jest słabo rozwinięta
  • zaledwie co ósmy ankietowany, który rozważa zakup samochodu elektrycznego, obawia się o degradację akumulatora; w gronie niezainteresowanych ten wskaźnik jest ponad dwukrotnie wyższy
  • zarówno zainteresowani zakupem auta elektrycznego, jak i ci, którzy takiego zakupu nie rozważają są zgodni – „elektryki” nie emitują spalin i są bardzo ciche

Osoby, które rozważają i nie rozważają zakupu auta elektrycznego różnią się w wielu opiniach na temat takich pojazdów. Na przykład mają dość rozbieżne zdanie na temat sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jednak są też takie obszary, m.in. hałas i emisyjność, w których obie grupy mają podobne zdanie – wynika z badania, przeprowadzonego przez Volkswagena i InsightOut Lab.

W ciągu pierwszych kilku miesięcy 2022 r. ceny paliw w Polsce wzrosły z poziomu niecałych 6 zł do blisko 8 zł za litr. Podwyżki na stacjach benzynowych sprawiają, że różnica w kosztach użytkowania aut elektrycznych w porównaniu do pojazdów spalinowych znacząco wzrosła na korzyść tych pierwszych. Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd wciąż pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”. 100 km jazdy samochodem elektrycznym może kosztować tylko 13 zł, czyli blisko trzy razy mniej niż w przypadku aut z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym*. InsightOut Lab i marka Volkswagen postanowili sprawdzić jakie są podobieństwa i różnice w opiniach między osobami, które w tych czasach są zainteresowane kupnem używanego „elektryka”, i tymi, którzy nie rozważają takiego zakupu.

Co łączy, a co dzieli?
Ponad dwuletnia historia prowadzenia badań w ramach współpracy InsightOut Lab i marki Volkswagen pokazuje, że zdania na tematy związane z elektromobilnością między tymi, którzy są i nie są zainteresowani kupnem elektrycznego auta, zazwyczaj są podzielone. W przypadku ostatniego badania na temat elektrycznych samochodów używanych największa różnica (18 punktów procentowych) wystąpiła w pytaniu o sieć ładowania w Polsce. 43 procent osób zainteresowanych kupnem „elektryka” i aż 61 procent tych, którzy nie rozważają kupna takiego pojazdu jest zdania, że „sieć ładowarek w Polsce jest słabo rozwinięta”. Odpowiedź „Wraz z przebiegiem elektryka spada wydajność jego baterii (akumulatorów)” zaznaczyło jedynie 13 procent zastanawiających się nad nabyciem takiego auta, przy aż 30 procentach niezainteresowanych kupnem (różnica 17 punktów procentowych) W pozostałych badanych kategoriach, takich jak ekologiczność „elektryków”, koszty użytkowania czy korzyści z jazdy po buspasach, różnice między ankietowanymi są nieco mniejsze, lecz wciąż wyraźne. Wynoszą one od 13 do 15 punktów procentowych.

Okazuje się jednak, że są takie obszary, w których obie te grupy odpowiadają dość zgodnie. 43 procent rozważających i 40 procent niezainteresowanych kupnem auta elektrycznego wybrało odpowiedź „Elektryki nie emitują spalin”. Podobna zgodność wystąpiła w przypadku tego, że „Elektryk jest cichszy niż spalinówka” – 26 procent badanych, myślących o zakupie auta elektrycznego zgodziło się z tą tezą, przy 29 procentach niezainteresowanych. Tak więc w obu ostatnich przytoczonych opcjach odpowiedzi różnice między dwiema rozpatrywanymi grupami badanych wyniosła jedynie 3 punkty procentowe. Wśród kategorii, które ogólnie zdobyły mniejszą liczbę głosów, pełna zgodność (9 procent odpowiedzi) wśród obu analizowanych grup respondentów wystąpiła w przypadku tezy „Auta elektryczne to zbyt skomplikowana technologia”. Odpowiedź „Używane elektryki to najnowsze technologie w niższej cenie” wybrało 7 procent zainteresowanych kupnem auta elektrycznego i 4 procent niezainteresowanych, a „Auta elektryczne są proste w serwisowaniu” – odpowiednio 8 i 3 procent.

Wykres 1

Metodologia
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 lipca 2022 r. Metoda: CAWI.

* 13 zł dla ID.4 Pro 77 kWh 174 KM, zużycie energii 17 kWh/100 km, przyjęta cena 1 kWh: 77 groszy; 37 zł dla Volkswagena Tiguana 1.5 TSI Life DSG, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, przyjęta cena za litr benzyny: 6,60 zł

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.