Volkswagen sprawdził jak jego klienci w Polsce korzystają z elektrycznych modeli ID.

Volkswagen sprawdził jak jego klienci w Polsce korzystają z elektrycznych modeli ID.

Volkswagen sprawdził jak jego klienci w Polsce korzystają z elektrycznych modeli ID.

05.10.2022
  • 44 procent właścicieli VW ID. tygodniowo przejeżdża powyżej 400 km – to więcej niż średnio kierowcy samochodów w Polsce
  • 55 procent właścicieli VW ID. deklaruje, że warunki pogodowe nie mają wpływu na ich codzienne korzystanie z auta
  • niemal wszyscy użytkownicy (95 procent) używają swoich ID. do załatwiania codziennych spraw. Ponad 80 procent właścicieli jeździ elektrycznym VW do pracy oraz na krótsze i dłuższe wycieczki za miasto

Użytkownicy elektrycznych Volkswagenów bardzo aktywnie korzystają ze swoich aut. Poza załatwianiem codziennych spraw nie stronią od krótszych i dłuższych wyjazdów za miasto. Dla większości zmiany zasięgu, wynikające z warunków atmosferycznych raczej nie wpływają na codzienne korzystanie z auta.

Światowi producenci samochodów stale poszerzają ofertę samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym. Efekty widać w statystykach – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w drugim kwartale 2022 r. co dziesiąty nowo rejestrowany samochód w krajach UE był w pełni elektryczny. Według branżowego rankingu za rok 2021, Volkswagen zajął 2. miejsce pod względem liczby sprzedanych aut elektrycznych w Europie. W związku z tym, InsightOut Lab i marka Volkswagen postanowili zadać kilka pytań użytkownikom elektrycznych modeli ID. dotyczących sposobu użytkowania pojazdów.

Właściciele ID. jeżdżą więcej niż średnio kierowcy w Polsce
Z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli Volkswagenów ID. wynika, że bardzo aktywnie korzystają oni ze swoich aut. Blisko połowa pytanych (44 procent) przejeżdża tygodniowo powyżej 400 km, a zaledwie 7 procent korzysta z auta sporadycznie, pokonując dystans krótszy niż 100 km. Kolejne 11 procent zadeklarowało przebieg w przedziale 301-400 km. Dość często spotykane są też „kilometrówki” w przedziałach 101-200 oraz 201-300 km. Wskazało je po 19 procent ankietowanych właścicieli Volkswagenów ID.
Dla porównania, z badania PSPA wynika, że tylko ok. 15 procent kierowców (zarówno aut elektrycznych, jak i spalinowych) pokonuje tygodniowo ponad 350 km. Ta wartość daje aż ok. 18 tysięcy kilometrów rocznie, podczas gdy według popularnej porównywarki ubezpieczeń średnia dla Polski wynosi około 8600 km.

Wykres 1

Analiza danych demograficznych z badania pozwala sprawdzić, czy wiek kierowców wpływa na to, jak dużo jeżdżą swoim autem. Okazuje się, że choć w każdej z grup wiekowych widać przewagę osób deklarujących tygodniowy przebieg powyżej 400 km, to w grupach powyżej 49 lat jest ich najwięcej. W przedziale do 39 lat odsetek ten wyniósł 33 procent, a w grupie 40-49 lat – 41 procent. Natomiast dla grupy 50-59 lat mówimy o poziomie aż 56 procent, a w przedziale 60 lat i więcej – 47 procent.

ID. pomaga w załatwianiu codziennych spraw
Wiemy już, ile kilometrów przejeżdża statystyczny właściciel elektrycznego Volkswagena. Warto teraz sprawdzić, dokąd i w jakim celu jeździ swoim autem. Część odpowiedzi na to pytanie zyskała ponad 80 procent wskazań, więc można je uznać za niemal powszechne. Okazuje się, że statystyczny właściciel elektrycznego Volkswagena najczęściej – 95 procent wskazań – porusza się po mieście załatwiając różne codzienne sprawy. Niewielu mniej badanych wskazało dojazdy do pracy (88 procent) oraz na nie za długie wycieczki za miasto (87 procent). Na dłuższe wypady rekreacyjne (ponad 100 km w jedną stronę) regularnie decyduje się 81 procent respondentów.
Wśród pozostałych odpowiedzi do wyboru odsetki wskazań były niższe, choć wciąż wysokie. Dłuższe wypady wakacyjne uzyskały 62 procent głosów, odwożenie dzieci do szkoły lub przedszkola – 52 procent, a zabieranie swoich pociech na zajęcia pozalekcyjne – 49 procent.

Wykres 2

Zmiany zasięgu wynikające z pogody nie wpływają na korzystanie z auta
Skoro właściciele modeli ID. korzystają aktywnie ze swoich aut nie tylko w mieście, ale również podczas krótszych i dłuższych wycieczek za miasto, warto sprawdzić, jakie są ich spostrzeżenia związane z wpływem warunków atmosferycznych na zasięg ich samochodów. Przede wszystkim trzeba wskazać, że badani zauważają te zmiany. Zaledwie 4 procent nie odnotowało wpływu warunków atmosferycznych na zasięg auta. Poza tym ponad połowa (55 procent) właścicieli elektrycznych Volkswagenów deklaruje, że zmiany nie mają wpływu na ich codzienne korzystanie z auta, w tym aż 41 procent odpowiedziało „zdecydowanie nie”. 40 procent badanych ma przeciwne zdanie (z czego 27 procent odpowiedziało „zdecydowanie tak”). Śladowy 1 procent ankietowanych nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie.

Wykres 3

Warto zobaczyć, czy pod względem oceny wpływu warunków atmosferycznych na zasięg auta właściciele modeli ID. różnią się od ogółu właścicieli aut elektrycznych. Porównanie może mieć jedynie charakter orientacyjny, ponieważ pytania w obu badaniach istotnie się różniły. W badaniu InsightOut Lab, Volkswagena i EV Klub Polska na użytkownikach aut elektrycznych (niezależnie od marki samochodu) ankietowani zostali poproszeni o odpowiedź, czy zmieniają częstotliwość korzystania z auta zimą. Aż 83 procent z nich odpowiedziało, że w zimowe miesiące korzystają ze swojego „elektryka” tak samo, jak podczas innych pór roku.

Metodologia badania
Badanie przeprowadzono metodą CATI na przestrzeni sierpnia i września 2022 r. wśród klientów, którzy zakupili którykolwiek z elektrycznych modeli VW serii ID. Próba N=100. Wcześniejsze badania InsightOut Lab i Volkswagena wśród członków EV Klub Polska pokazały, że liczebność próby na poziomie 100 osób jest wystarczająca dla tak niewielkiej populacji.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.