Volkswagen na drodze dekarbonizacji: ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw

Volkswagen na drodze dekarbonizacji: ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw

Volkswagen na drodze dekarbonizacji: ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw

9 maja 2022
  • marka chce, by do 2030 roku auta elektryczne stanowiły co najmniej 70 procent sprzedaży w Europie i ponad połowę w USA i Chinach
  • Volkswagen ustanowił wykorzystanie energii odnawialnej jednym z filarów swojej działalności, jest pierwszym producentem samochodów, który inwestuje w farmy wiatrowe i elektrownie słoneczne na skalę przemysłową
  • w najbliższych kilku latach Volkswagen będzie wprowadzać na rynek przynajmniej jeden elektryczny model rocznie
  • uruchomiono pilotażowy program recyklingu akumulatorów, celem jest odzyskanie co najmniej 90 procent cennych surowców, takich jak lit, mangan, nikiel i kobalt

Volkswagen podąża drogą wyznaczoną przez strategię Way to Zero. Oznacza to, że marka zobowiązała się do przestrzegania postanowień Porozumienia Paryskiego i Europejskiego Zielonego Ładu w UE. Celem długoterminowym jest uzyskanie neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Już w 2030 roku Volkswagen chce ograniczyć emisję CO2 na pojazd w Europie o 40 procent w porównaniu z rokiem 2018, czyli każdy pojazd będzie emitował o 17 ton mniej CO2 w ciągu swojego cyklu życia. Volkswagen chce wnieść znaczący wkład w zahamowanie zmian klimatycznych, a jednocześnie stać się wiodącą marką w dziedzinie zrównoważonej mobilności.

Volkswagen patrzy na dekarbonizację całościowo, dlatego strategia Way to Zero wykracza daleko poza elektryfikację pojazdów i obejmuje cały cykl życia pojazdu. Marka położy nacisk na następujące obszary:

  • tempo elektryfikacji samochodów będzie szybsze niż do tej pory
  • dekarbonizacja łańcuchów dostaw i produkcji, które odpowiadają łącznie za połowę emisji samochodów elektrycznych
  • szersza skala wykorzystywania energii odnawialnej do ładowania akumulatorów, tu firma upatruje możliwości redukcji pozostałej połowy emisji
  • program recyklingu akumulatorów

Volkswagen jest przekonany, że strategia Way to Zero da marce przewagę konkurencyjną, a koszty mają tu drugorzędne znaczenie. Już wkrótce pracownicy, klienci i inwestorzy będą traktować priorytetowo firmy, które we wszystkich działaniach kierują się odpowiedzialnością społeczną, a zrównoważony rozwój stanie się czynnikiem decydującym o długoterminowym sukcesie firmy. Jedno jest jednak pewne: bez współpracy świata polityki, biznesu i społeczeństwa Volkswagen nie będzie w stanie przeprowadzić dekarbonizacji mobilności.

Volkswagen błyskawicznie poszerza portfolio pojazdów z napędem elektrycznym
Volkswagen dziś skupia się na rozwijaniu swojego portfolio samochodów elektrycznych. Korzyści dla środowiska są oczywiste – nawet przy dzisiejszym miksie energetycznym w krajach UE napęd elektryczny ma najmniejszy negatywny wpływ na środowisko ze wszystkich rodzajów napędu, a będzie się on zmniejszał w nadchodzących latach. Volkswagen chce, by do 2030 roku auta elektryczne stanowiły co najmniej 70 procent sprzedaży w Europie i ponad połowę w USA i Chinach. Między 2033 a 2035 rokiem z taśmy zjedzie ostatni Volkswagen z silnikiem spalinowym, przeznaczony na rynki europejskie.

Volkswagen w 2021 roku dostarczył ok. 263 000 w pełni elektrycznych samochodów do klientów na całym świecie – to wzrost o 97 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. W Niemczech co piąty sprzedany nowy samochód elektryczny to Volkswagen. Dzięki strategii ACCELERATE firma idealnie wpasuje się w nadchodzącą epokę elektromobilności.

W najbliższych kilku latach Volkswagen będzie wprowadzać na rynek przynajmniej jeden elektryczny model rocznie. ID.3 i ID.4 pełniły rolę pionierów, później dołączyły do nicj ID.4 GTX i ID.5. Modele ID.6 X/ID.6 CROZZ są pierwszymi samochodami na platformie MEB, przeznaczonymi specjalnie na rynek chiński. W marcu 2022 zaprezentowano model ID. Buzz, nowe, elektryczne wcielenie ikony motoryzacji – Volkswagena Bulii.

W najbliższych latach koncern będzie kontynuował rozwój elektromobilności. Od 2023 roku w fabryce w Emden będzie produkowany model Aero B, w pełni elektryczny model wielkości Passata. W 2025 r. ruszy produkcja małego elektrycznego Volkswagena, który będzie kosztować ok. 20 000 euro – jego prototyp o nazwie ID. LIFE był prezentowany na targach IAA Mobility 2021 w Monachium. W 2026 r. Volkswagen wprowadzi kolejną generację pojazdów elektrycznych w ramach projektu Trinity.

Elementem, który daje Volkswagenowi przewagę konkurencyjną jest modułowa platforma do pojazdów elektrycznych MEB. Dzięki niej samochody mają duży zasięg, dużo przestrzeni we wnętrzu, a aktualizacja oprogramowania może odbywać się zdalnie (Over-the-air). Jest ona wykorzystywana w modelach rodziny ID.

Ograniczenie śladu węglowego produkcji i łańcuchów dostaw
Drugim z filarów strategii ograniczenia emisji Way to Zero jest redukcja śladu węglowego łańcuchów dostaw i produkcji. Marka w jej ramach chce w 2025 roku zmniejszyć emisje podczas produkcji o połowę (w porównaniu z rokiem 2015). Większość zakładów Volkswagena już dziś korzysta z odnawialnej energii, a celem długoterminowym jest produkowanie samochodów przy zachowaniu neutralnego bilansu emisji CO2. Co zresztą już się dzieje w fabrykach, które produkują samochody na platformie MEB.

Dekarbonizacja produkcji dotyczy również dostawców. W przyszłości w modelach ID. będą stosowane komponenty o niższym śladzie węglowym. Pozwoli to ograniczyć emisję CO2 o około 2 tony na samochód do 2025 roku. Volkswagen planuje również wykorzystanie niskoemisyjnej stali z huty Salzgitter AG od końca 2025 roku.

Tam, gdzie niemożliwe jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie emisji CO2 w łańcuchach dostaw czy produkcji zostanie ona skompensowana przy pomocy projektów offsetowych. Dzięki temu Volkswagen może dostarczać klientom europejskim modele ID.3, ID.4 i ID.5 z neutralnym bilansem emisji dwutlenku węgla.

Volkswagen inwestuje w energię odnawialną
Łańcuchy dostaw i produkcja odpowiadają za ok. 48 procent śladu węglowego samochodu elektrycznego, kolejne 46 procent to emisje w trakcie jego eksploatacji. Właśnie dlatego Volkswagen ustanowił wykorzystanie energii odnawialnej jednym z filarów swojej działalności. Dzięki niej będzie możliwa dekarbonizacja i zrównoważony rozwój. Firma zachęca klientów – użytkowników modeli ID. – do korzystania z takiej energii, w Niemczech dostarcza ją spółka Elli, wyłącznie odnawialną energią są zasilane także stacje ładowania sieci Ionity w Europie.

W przyszłości wiele aut rodziny ID. będzie mogło przesyłać energię do domowej sieci, by go zasilić lub stabilizować sieć energetyczną. Volkswagen jest pierwszym producentem samochodów, który zaangażował się w budowę farm wiatrowych i elektrowni słonecznych na skalę przemysłową. W efekcie od 2025 roku do sieci będzie trafiać ok. 7 TWh zielonej energii rocznie, czyli tyle, ile potrzebuje 600 000 gospodarstw domowych. W 2021 roku powstały: olbrzymia elektrownia słoneczna w Niemczech i farma wiatrowa w Szwecji. W nadchodzących latach będą realizowane kolejne projekty tego typu.

Drugie życie akumulatorów i recykling
Strategia dekarbonizacji Volkswagena nie kończy się na okresie użytkowania samochodu. Na przykład wyeksploatowany akumulator może być używany jako bank energii w domu czy na stacji ładowania. A później może być poddany recyklingowi.

W zakładzie w Salzgitter prowadzony jest pilotażowy program recyklingu akumulatorów o wysokim napięciu, które nie nadają się już do użytku. Volkswagen spodziewa się, że większe partie zużytych akumulatorów pojawią się najwcześniej pod koniec obecnej dekady. Program może być bardzo szybko dopasowany do zwiększonego zapotrzebowania, a recykling większej liczby akumulatorów pozwoli na optymalizację procesów. Celem jest recykling w obiegu zamkniętym na skalę przemysłową, który pozwoli odzyskać co najmniej 90 procent cennych surowców, takich jak lit, mangan, nikiel i kobalt. Oczywiście odzyskiwane będą także miedź, aluminium i tworzywa sztuczne.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.