Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Elektromobilność w sieci (dez)informacji

Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Elektromobilność w sieci (dez)informacji

Kolejny odcinek podcastu „Elektrycznie Tematyczni”: Elektromobilność w sieci (dez)informacji

12.05.2022
  • samochody elektryczne są wciąż nowością na rynku i budzą wiele emocji, stąd często powtarzane zasłyszane na ich temat doniesienia, nierzadko nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością
  • powszechne są opinie, że samochody elektryczne mają niewielki zasięg – ok. 100-150 km, podczas gdy to od dawna nieprawda, dziś to z reguły co najmniej 300-400 km
  • sporo osób uważa, że aut elektrycznych nie ma gdzie ładować poza dużymi miastami, bo brakuje stacji ładowania. Oczywiście sieć ładowania nie jest tak rozwinięta jak np. w Niemczech, ale wciąż jest rozbudowywana.
  • Paweł Pilarczyk i Piotr Stanisławski zastanawiają się, co kieruje ludźmi, którzy szerzą dezinformację w internecie i jak rozpoznać, czy dana informacja jest prawdziwa

W czterdziestym drugim odcinku podcastu  „Elektrycznie Tematyczni” Paweł Pilarczyk rozmawia z Piotrem Stanisławskim, współtwórcą „Crazy Nauki”, największego bloga popularnonaukowego w Polsce. Tematem odcinka jest dezinformacja dotycząca elektromobilności i samochodów elektrycznych.

W internecie jest mnóstwo treści i wypowiedzi niezgodnych z faktami. Dotyczą wielu nowych i budzących emocje tematów, w tym samochodów elektrycznych.

W ostatnim czasie szeroko rozpowszechniana była na przykład informacja o płonącym autobusie, rzekomo elektrycznym, który, jak się później okazało, w rzeczywistości zasilany był gazem CNG i z elektromobilnością nie miał nic wspólnego. Powszechnie w internecie spotykamy treści, z których wynika, że:

  • zasięg samochodów elektrycznych to 100-150 km. To nieprawda – dziś to zwykle co najmniej 300-400 km)
  • brakuje ładowarek poza największymi miastami, więc elektrykiem nie da się jeździć w trasę, bo nie ma go potem jak naładować. To nieprawda - infrastruktura w Polsce oczywiście nie jest jeszcze tak rozwinięta, jak w wiodących pod tym względem krajach, ale użytkownicy samochodów elektrycznych z powodzeniem jeżdżą w dalsze trasy.

Z gościem odcinka, Piotrem Stanisławskim, współtwórcą bloga „Crazy Nauka” rozmawiamy o tym, dlaczego ludzie szerzą w internecie dezinformację. Jaki chcą osiągnąć cel? Czy wynika to lęku przed „nowym”? Czy za taką dezinformacją mogą stać jakieś grupy interesu? Czy można jakoś scharakteryzować osoby szerzące dezinformację? Jak nie dać się nabrać i nie przekazywać fałszywej informacji dalej?

Zastanawiamy się, czy warto wchodzić w polemikę z osobami szerzącymi dezinformację. Jak rozpoznać, że udostępniona treść np. w serwisie społecznościowym jest prawdziwa czy może zawiera dezinformację? Czy są jakieś charakterystyczne elementy takiej treści? Czy istnieją jakieś serwisy fact-checkingowe albo jakieś opracowania, które w naukowy sposób wykazują, jak jest naprawdę?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, znaleźć można w najnowszym odcinku naszego podcastu „Elektrycznie Tematyczni.” Ten oraz wcześniejsze odcinki podcastu można znaleźć tutaj: https://www.volkswagen.pl/pl/samochody-elektryczne-i-hybrydowe/elektrycznie-tematyczni.html.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.