Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

10.05.2022
  • Będzie to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii
  • Budowa pierwszej gigafabryki akumulatorów w Hiszpanii rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, znajdzie w niej pracę ponad 3000 osób
  • Dzięki porozumieniu z firmą Iberdrola powstanie elektrownia słoneczna, która będzie produkować energię do zasilenia gigafabryki

Poznań, 10 maja 2022 – Grupa Volkswagen i SEAT w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku PERTE VEC zainwestują wraz z partnerami projektu Future: Fast Forward 10 mld euro. Zostało to ogłoszone przez Herberta Diessa, prezesa zarządu Grupy Volkswagen, który odwiedził teren Parc Sagunt II wraz z Pedro Sanchezem, premierem Hiszpanii; Ximo Puigiem, prezydentem Walencji; Waynem Griffithsem, prezesem SEAT-a oraz Thomasem Schmallem, członkiem zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialnym za technologię i przewodniczącym rady nadzorczej SEAT-a.

„Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje Hiszpanię i drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, dzięki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która będzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to największa inwestycja przemysłowa, jaka kiedykolwiek miała miejsce w Hiszpanii” – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.

Spotkanie odbyło się w Parc Sagunt II koło Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowała pierwszą w Hiszpanii gigafabrykę akumulatorów. Jej budowa jest jednym z głównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpańskie i międzynarodowe firmy, które tworzą ten projekt, złożyły wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne połączone w sieć).

„Grupa Volkswagen, SEAT i rząd Hiszpanii mają wspólny cel: chcą uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności. Jesteśmy gotowi, by rozpocząć tę transformację. Program PERTE jest wzorem dla całej Hiszpanii, w jaki sposób można przekształcać tradycyjne struktury przemysłowe” – dodał Herbert Diess.

Gigafabryka będzie mogła produkować rocznie akumulatory o pojemności 40 GWh, które będą trafiać do Martorell i Pampeluny. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób w 2030 roku, a łączna powierzchnia zakładu sięgnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ruszy w 2026 roku.

Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleń: Zbudujemy gigafabrykę akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE są niezbędne, aby zrealizować nasze ambicje przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych” – powiedział Thomas Schmall.

„Fabryka w Sagunto będzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i będzie trzecią z sześciu tego typu zakładów, planowanych przez Grupę w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój i zamknięty łańcuch wartości. Energia elektryczna zasilająca gigafabrykę będzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a dzięki zlokalizowaniu zakładu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji będzie przykładem gospodarki cyrkulacyjnej” – dodał Schmall.

Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola

Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisały strategiczne porozumienie, które umożliwi budowę elektrowni słonecznej w Sagunto, która będzie zaopatrywała gigafabrykę w zieloną energię.

Elektrownia słoneczna zajmie powierzchnię 250 hektarów i będzie położona w odległości mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie będzie dostarczać 20 procent całkowitego poboru energii gigafabryki.

SEAT jest jedyną marką, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta międzynarodowa firma, należąca do Grupy Volkswagen, z siedzibą w Martorell, sprzedaje samochody pod markami CUPRA i SEAT, a SEAT MÓ to spółka zajmująca się produktami i rozwiązaniami z zakresu mobilności miejskiej.

SEAT eksportuje ponad 80 procent produkcji, marka jest obecna na 75 rynkach. Firma zatrudnia ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych – Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell. Powstają w nich takie modele jak SEAT Ibiza, Arona, Leon i CUPRA Formentor. Dodatkowo SEAT produkuje także w innych krajach. W Niemczech powstają takie modele jak CUPRA Born i SEAT Tarraco, w Czechach – SEAT Ateca, a w Portugalii – SEAT Alhambra. Firma dysponuje również centrum rozwoju oprogramowania SEAT:CODE, zlokalizowanym w Barcelonie.

SEAT do 2025 roku zainwestuje 5 mld euro w opracowanie nowych modeli marek SEAT i CUPRA oraz w elektryfikację gamy. Celem firmy jest odegranie istotnej roli w elektryfikacji segmentu miejskich pojazdów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.