Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii

10.05.2022
  • Będzie to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii
  • Budowa pierwszej gigafabryki akumulatorów w Hiszpanii rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, znajdzie w niej pracę ponad 3000 osób
  • Dzięki porozumieniu z firmą Iberdrola powstanie elektrownia słoneczna, która będzie produkować energię do zasilenia gigafabryki

Poznań, 10 maja 2022 – Grupa Volkswagen i SEAT w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku PERTE VEC zainwestują wraz z partnerami projektu Future: Fast Forward 10 mld euro. Zostało to ogłoszone przez Herberta Diessa, prezesa zarządu Grupy Volkswagen, który odwiedził teren Parc Sagunt II wraz z Pedro Sanchezem, premierem Hiszpanii; Ximo Puigiem, prezydentem Walencji; Waynem Griffithsem, prezesem SEAT-a oraz Thomasem Schmallem, członkiem zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialnym za technologię i przewodniczącym rady nadzorczej SEAT-a.

„Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje Hiszpanię i drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, dzięki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która będzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to największa inwestycja przemysłowa, jaka kiedykolwiek miała miejsce w Hiszpanii” – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.

Spotkanie odbyło się w Parc Sagunt II koło Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowała pierwszą w Hiszpanii gigafabrykę akumulatorów. Jej budowa jest jednym z głównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpańskie i międzynarodowe firmy, które tworzą ten projekt, złożyły wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne połączone w sieć).

„Grupa Volkswagen, SEAT i rząd Hiszpanii mają wspólny cel: chcą uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności. Jesteśmy gotowi, by rozpocząć tę transformację. Program PERTE jest wzorem dla całej Hiszpanii, w jaki sposób można przekształcać tradycyjne struktury przemysłowe” – dodał Herbert Diess.

Gigafabryka będzie mogła produkować rocznie akumulatory o pojemności 40 GWh, które będą trafiać do Martorell i Pampeluny. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób w 2030 roku, a łączna powierzchnia zakładu sięgnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ruszy w 2026 roku.

Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleń: Zbudujemy gigafabrykę akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE są niezbędne, aby zrealizować nasze ambicje przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych” – powiedział Thomas Schmall.

„Fabryka w Sagunto będzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i będzie trzecią z sześciu tego typu zakładów, planowanych przez Grupę w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój i zamknięty łańcuch wartości. Energia elektryczna zasilająca gigafabrykę będzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a dzięki zlokalizowaniu zakładu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji będzie przykładem gospodarki cyrkulacyjnej” – dodał Schmall.

Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola

Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisały strategiczne porozumienie, które umożliwi budowę elektrowni słonecznej w Sagunto, która będzie zaopatrywała gigafabrykę w zieloną energię.

Elektrownia słoneczna zajmie powierzchnię 250 hektarów i będzie położona w odległości mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie będzie dostarczać 20 procent całkowitego poboru energii gigafabryki.

SEAT jest jedyną marką, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta międzynarodowa firma, należąca do Grupy Volkswagen, z siedzibą w Martorell, sprzedaje samochody pod markami CUPRA i SEAT, a SEAT MÓ to spółka zajmująca się produktami i rozwiązaniami z zakresu mobilności miejskiej.

SEAT eksportuje ponad 80 procent produkcji, marka jest obecna na 75 rynkach. Firma zatrudnia ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych – Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell. Powstają w nich takie modele jak SEAT Ibiza, Arona, Leon i CUPRA Formentor. Dodatkowo SEAT produkuje także w innych krajach. W Niemczech powstają takie modele jak CUPRA Born i SEAT Tarraco, w Czechach – SEAT Ateca, a w Portugalii – SEAT Alhambra. Firma dysponuje również centrum rozwoju oprogramowania SEAT:CODE, zlokalizowanym w Barcelonie.

SEAT do 2025 roku zainwestuje 5 mld euro w opracowanie nowych modeli marek SEAT i CUPRA oraz w elektryfikację gamy. Celem firmy jest odegranie istotnej roli w elektryfikacji segmentu miejskich pojazdów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.