Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

14 lutego 2022
  • co piąty ankietowany kierowca, który deklaruje chęć zmiany auta w 2022 r. chce wybrać samochód zasilany z gniazdka – elektryczny lub hybrydę plug-in
  • 59 procent badanych, którzy deklarują chęć zmiany auta w 2022 r., ale nie na elektryczne, nie bierze pod uwagę „elektryka” ze względu na wysoką cenę takiego samochodu
  • system dopłat spowodował, że koszty użytkowania auta elektrycznego są zbliżone do samochodów z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi

W 2022 r. niemal co piąty ankietowany przez InsightOut Lab na zlecenie marki Volkswagen, który planuje zmianę auta, wybierze samochód zelektryfikowany. Osoby, które nie zdecydują się na „elektryka” motywują to wysoką ceną zakupu auta. Tymczasem, dzięki systemowi dopłat i niższym kosztom użytkowania w porównaniu z autami z napędem tradycyjnym, ten argument staje się coraz mniej trafny.

InsightOut Lab z marką Volkswagen zapytali Polaków o plany zakupu, leasingu lub wynajmu nowego lub używanego auta w 2022 r. Z już opublikowanych wyników badania można się dowiedzieć, że takie zamiary deklaruje 16 procent ankietowanych. To optymistyczne zapewnienia, jeśli za punkt odniesienia przyjmiemy liczbę aut zarejestrowanych w ubiegłym roku.

Szczegółowe wyniki badania pokazują, że niemal co trzeci z Polaków, którzy planują zmianę auta w 2022 r. (32 procent) wybierze auto z silnikiem benzynowym. Jednak już na drugim miejscu uplasowały się hybrydy plug-in (PHEV). Auto z takim napędem chce wybrać aż 15 procent osób, planujących zmianę samochodu. Natomiast 4 procent badanej grupy rozważy pojazd w pełni elektryczny (BEV). Jakie są główne zastrzeżenia wobec „elektryków” wśród osób, które nie planują ich nabycia?

Cena argumentem nr 1
Ankietowani, którzy zadeklarowali zmianę auta w 2022 r. i wskazali, jaki rodzaj napędu preferują, zostali zapytani o przyczyny takich, a nie innych decyzji. Wśród osób, które nie wybrały auta w pełni elektrycznego dominuje jeden główny argument. Jest nim wysoka cena zakupu, którą wskazuje 59 procent ankietowanych.

Cena zakupu BEV to argument, który pojawia się w większości badań na temat elektromobilności. Jednak wraz z rozwojem technologii, a zwłaszcza z uruchomieniem systemów dotacji do nabycia BEV-ów, staje się on coraz mniej trafny. Po wprowadzeniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod koniec 2021 r. dotacji do wynajmu i leasingu aut elektrycznych miesięczny koszt użytkowania tego typu pojazdów jest zbliżony, a czasem nawet niższy niż samochodów z napędami konwencjonalnymi.

Wykres z badania BEV

Ładowanie i trwałość akumulatorów
Następne w kolejności argumenty osób, które nie wybiorą auta elektrycznego, dotyczą konieczności ładowania auta i trwałości akumulatorów. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na trzecią na liście obaw opinię, mianowicie obawę przed całkowitym rozładowaniem auta. Tego typu obawy zgłasza co piąty spośród tych ankietowanych, którzy deklarują zmianę auta w 2022 r., ale nie wybiorą BEV. Jednak lęk przed rozładowaniem i unieruchomieniem samochodu ma się nijak do rzeczywistości. Z badań wśród użytkowników aut elektrycznych wynika, że 93 procent respondentów nigdy nie doświadczyło takiej sytuacji.

Auta elektryczne okiem kobiet i mężczyzn
Kobiety i mężczyźni w zbliżony sposób odpowiadają na pytanie o przyczyny, dla których w 2022 r. nie zdecydują się na auto elektryczne. Różnice między płciami dla większości odpowiedzi nie przekraczają 5 punktów procentowych. Przykładowo kobiety nieco częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na wysoką cenę zakupu BEV (odpowiednio 61 i 56 procent), a nieco rzadziej obawiają się całkowitego rozładowania auta (17 i 22 procent). Wyjątkiem są wątpliwości co do trwałości baterii elektrycznych. Na tę odpowiedź wskazuje tylko 9 procent kobiet i aż 25 procent mężczyzn.

Pełną treść raportu można znaleźć pod adresem: https://insightoutlab.com/raport-jakie-sa-samochodowe-plany-zakupowe-polakow-w-2022-r-duze-zainteresowanie-hybrydami-plug-in/Opens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt "Jak Abonament" (EasyDrive) - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.