Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

Volkswagen zbadał preferencje zakupowe Polaków. Dlaczego nie samochód elektryczny?

14.02.2022
  • co piąty ankietowany kierowca, który deklaruje chęć zmiany auta w 2022 r. chce wybrać samochód zasilany z gniazdka – elektryczny lub hybrydę plug-in
  • 59 procent badanych, którzy deklarują chęć zmiany auta w 2022 r., ale nie na elektryczne, nie bierze pod uwagę „elektryka” ze względu na wysoką cenę takiego samochodu
  • system dopłat spowodował, że koszty użytkowania auta elektrycznego są zbliżone do samochodów z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi

W 2022 r. niemal co piąty ankietowany przez InsightOut Lab na zlecenie marki Volkswagen, który planuje zmianę auta, wybierze samochód zelektryfikowany. Osoby, które nie zdecydują się na „elektryka” motywują to wysoką ceną zakupu auta. Tymczasem, dzięki systemowi dopłat i niższym kosztom użytkowania w porównaniu z autami z napędem tradycyjnym, ten argument staje się coraz mniej trafny.

InsightOut Lab z marką Volkswagen zapytali Polaków o plany zakupu, leasingu lub wynajmu nowego lub używanego auta w 2022 r. Z już opublikowanych wyników badania można się dowiedzieć, że takie zamiary deklaruje 16 procent ankietowanych. To optymistyczne zapewnienia, jeśli za punkt odniesienia przyjmiemy liczbę aut zarejestrowanych w ubiegłym roku.

Szczegółowe wyniki badania pokazują, że niemal co trzeci z Polaków, którzy planują zmianę auta w 2022 r. (32 procent) wybierze auto z silnikiem benzynowym. Jednak już na drugim miejscu uplasowały się hybrydy plug-in (PHEV). Auto z takim napędem chce wybrać aż 15 procent osób, planujących zmianę samochodu. Natomiast 4 procent badanej grupy rozważy pojazd w pełni elektryczny (BEV). Jakie są główne zastrzeżenia wobec „elektryków” wśród osób, które nie planują ich nabycia?

Cena argumentem nr 1
Ankietowani, którzy zadeklarowali zmianę auta w 2022 r. i wskazali, jaki rodzaj napędu preferują, zostali zapytani o przyczyny takich, a nie innych decyzji. Wśród osób, które nie wybrały auta w pełni elektrycznego dominuje jeden główny argument. Jest nim wysoka cena zakupu, którą wskazuje 59 procent ankietowanych.

Cena zakupu BEV to argument, który pojawia się w większości badań na temat elektromobilności. Jednak wraz z rozwojem technologii, a zwłaszcza z uruchomieniem systemów dotacji do nabycia BEV-ów, staje się on coraz mniej trafny. Po wprowadzeniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod koniec 2021 r. dotacji do wynajmu i leasingu aut elektrycznych miesięczny koszt użytkowania tego typu pojazdów jest zbliżony, a czasem nawet niższy niż samochodów z napędami konwencjonalnymi.

Wykres z badania BEV

Ładowanie i trwałość akumulatorów
Następne w kolejności argumenty osób, które nie wybiorą auta elektrycznego, dotyczą konieczności ładowania auta i trwałości akumulatorów. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na trzecią na liście obaw opinię, mianowicie obawę przed całkowitym rozładowaniem auta. Tego typu obawy zgłasza co piąty spośród tych ankietowanych, którzy deklarują zmianę auta w 2022 r., ale nie wybiorą BEV. Jednak lęk przed rozładowaniem i unieruchomieniem samochodu ma się nijak do rzeczywistości. Z badań wśród użytkowników aut elektrycznych wynika, że 93 procent respondentów nigdy nie doświadczyło takiej sytuacji.

Auta elektryczne okiem kobiet i mężczyzn
Kobiety i mężczyźni w zbliżony sposób odpowiadają na pytanie o przyczyny, dla których w 2022 r. nie zdecydują się na auto elektryczne. Różnice między płciami dla większości odpowiedzi nie przekraczają 5 punktów procentowych. Przykładowo kobiety nieco częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na wysoką cenę zakupu BEV (odpowiednio 61 i 56 procent), a nieco rzadziej obawiają się całkowitego rozładowania auta (17 i 22 procent). Wyjątkiem są wątpliwości co do trwałości baterii elektrycznych. Na tę odpowiedź wskazuje tylko 9 procent kobiet i aż 25 procent mężczyzn.

Pełną treść raportu można znaleźć pod adresem: https://insightoutlab.com/raport-jakie-sa-samochodowe-plany-zakupowe-polakow-w-2022-r-duze-zainteresowanie-hybrydami-plug-in/Opens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html