Zainteresowani „elektrykami” częściej doceniają finansowe korzyści elektryfikacji flot – wynika z badania Volkswagena i InsightOut Lab

Zainteresowani „elektrykami” częściej doceniają finansowe korzyści elektryfikacji flot – wynika z badania Volkswagena i InsightOut Lab

Zainteresowani „elektrykami” częściej doceniają finansowe korzyści elektryfikacji flot – wynika z badania Volkswagena i InsightOut Lab

28.04.2022
  • zainteresowani zakupem samochodu elektrycznego znacznie częściej niż ogół badanych kierowców zwracali uwagę na oszczędność
  • połowa ankietowanych przez Volkswagena i InsightOut Lab jest zdania, że samochody elektryczne mają korzystny wpływ na środowisko
  • zainteresowanie kupnem auta elektrycznego powoduje, że takie osoby częściej niż inne zauważają na drogach pojazdy z zielonymi tablicami rejestracyjnymi

Osoby, które deklarują rozważenie zakupu auta elektrycznego lub mile widziałyby taki samochód w swoim miejscu pracy, nieco inaczej niż ogół badanych widzą korzyści z elektryfikacji flot. Poza ekologią i redukcją hałasu bardziej doceniają argumenty finansowe i technologiczne. Częściej zauważają też auta z zielonymi tablicami rejestracyjnymi jeżdżące po polskich drogach.

Temat elektryfikacji flot jest kwestią istotną dla ograniczenia emisyjności transportu. Zdaniem ekspertów ponad połowa pojazdów komercyjnych w Europie już dzisiaj mogłaby zostać zelektryfikowana. W Polsce elektryfikacja flot jest również bardzo ważnym zagadnieniem, ponieważ w naszym kraju około 3/4 nowych samochodów trafia do przedsiębiorstw. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagen zbadali nastawienie Polaków do wymiany aut spalinowych na elektryczne w firmach i instytucjach publicznych. Okazuje się, że 47 procent badanych chciałoby, aby auta w ich miejscu pracy były elektryczne. Niemniej osoby zainteresowane tematem BEV (ang. battery electric vehicle) nieco inaczej patrzą na niektóre kwestie, zwłaszcza te związane z ekonomiką, a także rozpoznawalnością takich pojazdów na ulicach.

Entuzjaści BEVów liczą zyski z elektryfikacji
Badani Polacy zostali zapytani, jakie według nich korzyści płyną z elektryfikacji flot samochodowych firm lub instytucji publicznych. 51 procent z nich wskazało na pozytywny wpływ na środowisko, a 40 procent – na niższy poziom hałasu. Kwestie finansowe („oszczędność pieniędzy”) zeszły na dalszy plan, z wynikiem 18 procent. Jednakże osoby, które deklarowały zainteresowanie kupnem auta „na prąd” wykazywały nieco inne preferencje. Mianowicie, o ile ochrona środowiska i poziom hałasu osiągnęły podobne wyniki (odpowiednio 47 i 41 procent), to na „oszczędność pieniędzy” zwróciło uwagę już 27 procent tej grupy. Wyraźna różnica wystąpiła również w przypadku „korzystania z najnowszych technologii” – jeśli ogół ankietowanych Polaków wybrał tę odpowiedź w 17 procentach, to zrobiło to już 27 procent zainteresowanych kupnem BEVa.

Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku odpowiedzi osób, które życzyłyby sobie aut elektrycznych w swoim miejscu pracy. 56 procent tej grupy ankietowanych wskazało na ekologię, 42 procent – na niższy poziom hałasu, co czwarty – na „oszczędność pieniędzy”, a 22 procent – na „korzystanie z najnowszych technologii”.

Zainteresowani „elektrykami” częściej zauważają je na ulicach
Osoby deklarujące rozważanie zakupu auta z zielonymi tablicami częściej dostrzegają pojazdy elektryczne na ulicach. Jeśli spośród wszystkich osób, biorących udział w badaniu, 35 procent odpowiedziało, że widziało na ulicy prywatny samochód elektryczny, to ten odsetek wzrasta do 46 procent wśród tych, którzy deklarowali, że rozważają zakup BEVa. Duże różnice zachodzą też w przypadku taksówek. 8 procent wszystkich badanych widziało ostatnio elektryczną taksówkę, a w przypadku potencjalnych nabywców „elektryków” ten odsetek rośnie niemal dwukrotnie (do 15 procent). Jeśli chodzi o osoby życzące sobie aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi w swoim miejscu pracy, 43 procent z nich widziało w ostatnim czasie na ulicy taki samochód prywatnego właściciela, a co ósmy – elektryczną taksówkę.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html