Renesans genialnej idei – elektryczny Ogórek wraca po pół wieku

Renesans genialnej idei – elektryczny Ogórek wraca po pół wieku

Renesans genialnej idei – elektryczny Ogórek wraca po pół wieku

1 kwietnia 2022
  • akumulatory elektrycznej wersji Volkswagena T2 ważyły 880 kg i dzięki pojemności 21,6 kWh zapewniały zasięg zaledwie 85 km. W nowym wcieleniu akumulatory mają niemal czterokrotnie większą pojemność (77 kWh) i są znacznie lżejsze
  • trudno w to uwierzyć, ale w elektrycznym T2 sprzed pół wieku był już system odzyskiwania energii podczas hamowania. Dziś dzięki rekuperacji można wydłużyć zasięg nawet o 20-30 procent
  • przestronność w każdej sytuacji: ID. Buzz zapewnia dużo miejsca dla rodziny i bagaży (w wersji Cargo: dla dwóch europalet). Olbrzymia przestrzeń bagażowa (do 1121 litrów, 2205 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy) sprawia, że rodzinne podróże będą czystą przyjemnością
  • możliwość szybkiego ładowania: poza 204 KM mocy i pojemnym akumulatorem (77 kWh), ID. Buzz może być ładowany z mocą do 170 kW. Poziom naładowania akumulatora wzrasta wówczas z 5 do 80% w około 30 minut
  • ID. Buzz łączy stylowe kształty nawiązujące do poprzednika z najnowocześniejszą technologią – auto może samo parkować, komendy głosowe pozwolą wytyczyć trasę z uwzględnieniem przerw na ładowanie, a aktualizacje oprogramowania są zdalne

Pojawienie się na rynku Volkswagena ID. Buzz oznacza, że w 2022 roku marzenie o w pełni elektrycznym Bullim się spełniło. Równo 50 lat po prezentacji prototypu pierwszego dostawczego Volkswagena z takim napędem.

Niemcy zdobywają po raz pierwszy tytuł mistrzów Europy w piłce nożnej, w Szwecji powstaje zespół ABBA, a pierwszy elektryczny Volkswagen zjeżdża z taśmy produkcyjnej w Wolfsburgu. Który to rok? 1972. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że właśnie wtedy, 50 lat temu, narodził się pomysł, by stworzyć elektryczną wersję Volkswagena T2. Marzenie stało się rzeczywistością w 2022 roku, za sprawą modelu ID. Buzz. Wróćmy na chwilę do lat 70.
Już ponad pół wieku minęło od czasów, kiedy Volkswagen stworzył podwaliny pod elektryczny model ID. Buzz – auto, które ma geny wielu generacji furgonetek marki z Wolfsburga. W 1970 r. Adolf Kalberlah stworzył dział, który zajmował się projektami przyszłości. Właśnie on zaprojektował pierwsze Volkswageny z elektrycznym układem napędowym. Dwa lata później zaprezentowano elektryczne auto na bazie modelu T2. Początkowo był to egzemplarz testowy, a później wyprodukowano pewną partię samochodów w różnych konfiguracjach.
Pomysł elektrycznego modelu T się narodził, ale auto nie było zbyt praktyczne. Pierwszy, testowy egzemplarz z otwartą skrzynią ładunkową ważył 2200 kg (w tym 880 kg akumulatory o pojemności 21,6 kWh). W porównaniu z dzisiejszymi były bardzo ciężkie i miały bardzo małą pojemność.
50 lat później, akumulatory pierwszej generacji modelu ID. Buzz mają pojemność 77 kWh i ważą ok. 500 kg – to rezultat wielu lat badań i rozwoju. Postęp technologiczny przełożył się także na zasięg, który sprawi, że ID. Buzz ma wszelkie szanse, by stać się rynkowym hitem.

Więcej miejsca w kabinie dzięki platformie MEB
Elektryczny T2 z 1972 roku bazował na aucie z konwencjonalnym napędem. Z tego powodu niemożliwe było umieszczenie akumulatorów pod podłogą. Wylądowały więc na niej, co ograniczało przestrzeń ładunkową, ale możliwa była wymiana baterii. Zupełnie inaczej zaprojektowano model ID. Buzz – on od początku był projektowany jako auto wyłącznie elektryczne. Platforma MEB, którą wykorzystano, jest zbudowana niczym kanapka, a akumulatory są bardzo nisko, co ma pozytywny wpływ na własności jezdne samochodu. Nie mniej ważna jest przestrzeń w kabinie, którą można było wygospodarować właśnie dzięki platformie MEB.
Ponieważ z przodu nie ma silnika, można było zaprojektować przekładnię kierowniczą w taki sposób, by auto było maksymalnie zwrotne. Efekt? Średnica zawracania to ok. 11 m – tyle samo, co w kompaktowym Golfie. To umożliwia parkowanie nawet w ciasnych lukach, ID. Buzz świetnie sprawdzi się więc w zatłoczonych miastach.

Wymiana akumulatorów a ładowanie
Ponieważ zasięg elektrycznego T2 był niewielki (ok. 85 km) opracowano – nowatorską jak na tamte czasy – metodę wymiany akumulatorów. Podczas testów siedmiu egzemplarzy elektrycznego T2 w Berlinie w 1978 roku w dzielnicy Tiergarten zorganizowano stację wymiany akumulatorów. Wyczerpane wymieniano na naładowane w zaledwie 5 minut. Dzięki temu można było uniknąć przestojów związanych z bardzo długim czasem ładowania baterii.
Dziś technologia akumulatorów jest znacznie bardziej zaawansowana, więc nie ma potrzeby ich wymiany. Poprawiono nie tylko pojemność, lecz także czas ładowania. Dzięki temu, że nowy ID. Buzz może być ładowany prądem stałym o mocy do 170 kW proces uzupełniania energii od 5 do 80 procent trwa ok. 30 minut.

Odzyskiwanie energii było stosowane już w modelu T2
Jeśli chodzi o zarządzanie energią, Volkswagen stosował nowoczesne rozwiązania już w latach 70. Elektryczne T2 miało system rekuperacji – odzyskiwano energię podczas hamowania, by wykorzystywać ją do ładowania akumulatorów. W tamtych czasach było to niezwykle zaawansowane rozwiązanie, dziś jest oczywiste. Ta sama technologia została udoskonalona w modelu ID. Buzz, ale podstawowa zasada odzyskiwania energii wykorzystując bezwładność pozostała niezmieniona. Umiejętne korzystanie z rekuperacji może zwiększyć zasięg o 20 do 30 procent.

Przez pięć dekad zmieniło się niemal wszystko
Oczywiście nastąpiły także fundamentalne zmiany, np. jeśli chodzi o rozwój. Czy ktokolwiek w 1972 roku odważył się pomyśleć, że któregoś dnia Bulli będzie w stanie sam parkować? A ID. Buzz to potrafi. Czy ktoś wyobrażał sobie, że będzie mówić do samochodu, by zwiększył temperaturę klimatyzacji, obliczył trasę, proponując przy tym miejsca ładowania?
To, co zapoczątkowali pionierzy elektromobilności, prezentując w 1972 roku elektrycznego Volkswagena T2 stało się rzeczywistością 50 lat później. Postępowy i wszechstronny – taki jest właśnie ID. Buzz. Auto łączy najważniejsze trendy motoryzacyjne naszych czasów: elektromobilność, inteligentne połączenie systemów wspomagania i informacji, jest gotowy do jazdy autonomicznej, a wisienką na torcie są zdalne aktualizacje oprogramowania „Over-the-air.” ID. Buzz i ID. Buzz Cargo są gotowe na przyszłość mobilności. I są jej symbolem.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego