5000 km Volkswagenem ID.4 przez całą Europę – elektryczny SUV w podróży do Barcelony

5000 km Volkswagenem ID.4 przez całą Europę – elektryczny SUV w podróży do Barcelony

5000 km Volkswagenem ID.4 przez całą Europę – elektryczny SUV w podróży do Barcelony

11 kwietnia 2022
  • dwaj dziennikarze technologiczni – Norbert Cała i Krystian Kozerawski wybrali się Volkswagenem ID.4 w podróż przez niemal całą Europę – z Warszawy do Barcelony
  • w trakcie liczącej ponad 5000 km trasy auto z akumulatorem o pojemności 77 kWh ładowali 23 razy
  • mimo dużej mocy, podczas miejskiej jazd udało się uzyskać zużycie energii na poziomie 16 kWh

Gdy Norbert Cała wpadł na pomysł wyprawy ID.4 do Barcelony, zorganizował na Instagramie ankietę. Połowa jej uczestników uważała, że wyjazd samochodem elektrycznym w tak długa trasę to szalony pomysł. Druga – że głupi. Co więc zrobił Norbert? Oczywiście pojechał. Ze względu na spory dystans do pokonania wybór padł na auto z dużym akumulatorem – Volkswagena ID.4 w wersji GTX.

„ID.4 to drugi zaprojektowany od podstaw elektryczny samochód Volkswagena. Jest zbudowany na tej samej modułowej platformie MEB co ID.3. ID.3 przypadł mi do gustu, ale to ID.4 skradł moje serce. Na tyle skutecznie, że wylądował od razu w moim prywatnym TOP 3 samochodów elektrycznych tuż obok Porsche Taycana i Tesli 3. Zacne grono, prawda? Miałem już wcześniej okazję jeździć ID.4, ale w wersji 1st. Teraz, na daleką wyprawę z Krystianem wybraliśmy najmocniejszą wersję, czyli GTX. To model z zacięciem sportowym i jego osiągi zdają się to potwierdzać. Akumulator 77 kWh, napęd na cztery koła, czyli dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 299 KM. Z zewnątrz dość łatwo go odróżnić od słabszych modeli, bo w standardzie ma ogromne, 20-calowe koła” – komentował po powrocie z wyprawy Norbert Cała. Dlaczego Norbertowi tak bardzo przypadł do gustu ID.4? Powody są trzy.

Powód pierwszy – zespół napędowy – dwa silniki elektryczne napędzają obie osie ze zdecydowanie wystarczająca mocą 299 KM. Do tego akumulator 77 kWh, który zapewnia niemal 500 km zasięgu wg normy WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. „Jeśli na kimś osiągi nie robią większego wrażenia to przypominam, że ID.4 to spory SUV. Lepsze pod tym względem są samochody o zdecydowanie bardziej sportowym charakterze, więc w codziennym ruchu na pewno nie będzie nam brakować dynamiki” – komentuje Norbert Cała.
Na Volkswagena czekał naprawdę ekstremalny test – łącznie ponad 5000 km przez całą Europę. Wybór padł na autostrady i coraz częściej spotykane przy nich stacje szybkiego ładowania. Podczas całej wyprawy auto było ładowane 23 razy. Maksymalna moc ładowania wynosiła 125 kW, ale nowe oprogramowanie, które już wkrótce będzie dostępne (i to dzięki zdalnej aktualizacji Over-the-air) podniesie ją do 135 kW. „Pod tym względem można znaleźć lepsze modele, ale plusem Volkswagena jest to, że ładowanie odbywało się rzeczywiście z mocą identyczną jak deklarowana przez producenta, a poza tym maksymalna moc ładowania jest utrzymywana przez długi czas” – relacjonuje pomysłodawca wyprawy.

Zużycie energii zależy od wielu czynników - z pewnością nie można oczekiwać rekordowych wyników podczas jazdy głównie po autostradzie. W takich warunkach Volkswagen ID.4 GTX zużywał równe 24 kWh/100 km. Realny zasięg w takich warunkach wyniósł około 300 km. Wystarczyło jednak ok. 25 min ładowania na stacji o dużej mocy, by uzupełnić zasięg o kolejne 200 km. Podczas wyprawy jej uczestnicy korzystali z samochodu tak jak zwykle – używali klimatyzacji, radia i ładowali telefony. W ruchu miejskim udało się zejść do 16 kWh/100 km. Jak na tak duże auto - wynik ten jest bardziej niż imponujący. Tym bardziej, że przekłada się to na zasięg, który przekracza wówczas 500 km.

Powód drugi – przestronność – samochód ma mniej niż 5 metrów długości, a w środku wydaje się, że jest znacznie większy. „Mnóstwo miejsca dla pasażerów, zarówno z przodu jak i z tyłu oraz ogromny bagażnik, który ma dwa poziomy, a na najniższym zmieści się bez problemu… złożona dziecięca spacerówka. ID.4 to idealny samochód rodzinny. Samo wnętrze stylizowane jest dość zachowawczo, materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a samochód zapewnia sporo komfortu dla kierowcy i pasażerów. Po 28 godzinach jazdy wysiadłem z niego bez specjalnego zmęczenia, to naprawdę dobra rekomendacja” – mówi Norbert Cała.

Powód trzeci – smaczki, takie jak te pedały z logo Pauza/Play. Mała rzecz, a cieszy i to bardzo.

Wady? Jak twierdzi Norbert Cała: „Oczywiście też są, ale jedną da się poprawić, a z drugą można żyć. Pierwszą da się poprawić aktualizacją oprogramowania (zdarzało się, że system infotainment się „zawieszał”), a da się żyć bez przedniego bagażnika. Volkswagen ID.4 naprawdę mi zaimponował, a dodatkowym plusem jest możliwość skorzystania z rządowych dopłat do samochodów elektrycznych. Szukacie dużego, rodzinnego samochodu elektrycznego? ID.4 powinien być na krótkiej liście” – podsumowuje.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.