ID.LIFE – topowa technologia w niedużym samochodzie

ID.LIFE – topowa technologia w niedużym samochodzie

ID.LIFE – topowa technologia w niedużym samochodzie

16.09.2021

  • dostępu do samochodu strzeże kamera z systemem rozpoznawania twarzy
  • kamery i ekrany zastępują zarówno lusterka zewnętrzne, jak i lusterko w kabinie
  • zmianą biegów, kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym i wycieraczkami steruje się za pomocą dotykowego pola na sześciokątnej kierownicy
  • na pokładzie ID.LIFE znajdują się konsola do gry i projektor wideo, inne urządzenia można podłączyć do 230 woltowego, 16-amperowego gniazdka w kabinie

Podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych IAA MOBILITY 2021 w Monachium Volkswagen zaprezentował studyjny model samochodu elektrycznego do miasta – ID.LIFE. Nieco ponad 4-metrowe auto jest nośnikiem wielu nowych technologii oraz rozwiązań z dziedziny funkcjonalności wnętrza.

Prosta i ponadczasowa stylistyka ID.LIFE, która budzi sympatię to jedno, a wnętrze – zaprojektowane tak, by spełniało wszelkie potrzeby pasażerów – drugie. Oczekiwania młodych nabywców zaspokoją nie tylko cyfrowe rozwiązania. Dostępu do auta strzeże kamera z systemem rozpoznawania twarzy. Fotele, których ustawienie we wnętrzu można zmieniać sprawiają, że kabinę studyjnego Volkswagena szybko można zamienić w małe kino lub przytulny pokój do gier na kołach. W kieszeniach drzwi zastosowano indukcyjne ładowarki smartfonów. Kamery i ekrany zastępują w ID.LIFE zarówno lusterka zewnętrzne, jak i lusterko w kabinie. Zmianą biegów, kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym i wycieraczkami steruje się za pomocą dotykowego pola na sześciokątnej kierownicy. Podłączenie smartfona do systemu obsługi samochodu umożliwia kierowcy łatwe sterowanie nawigacją oraz funkcjami służącymi rozrywce i informacji, a także zapewnia dostęp online do wszystkich danych na temat pojazdu.

Na pokładzie ID.LIFE znajdują się konsola do gry i projektor wideo. Ekran wysuwa się z tablicy rozdzielczej. Można również korzystać z innych, dodatkowych urządzeń podłączając je do 230 woltowego, 16-amperowego gniazdka w kabinie. Składane oparcia przednich foteli mogą służyć jako podparcie dla nóg pasażerów wygodnie usadowionych na tylnej kanapie z oparciem rozłożonym tak, że filmy można oglądać w pozycji półleżącej. Po całkowitym złożeniu oparć przednich i tylnych siedzeń wnętrze ID.LIFE zmienia się w wygodne miejsce do spania.

Z przodu ID.LIFE – w miejscu, w którym w zwykłych autach znajdują się osłona chłodnicy i reflektory – umieszczono panel przepuszczający światło. W ciągu dnia widać na nim trzy okręgi z satynowego szkła i łączącą je świetlną linię – stanowią one nowoczesną interpretację elementów charakterystycznych dla wszystkich aut Volkswagena. Dwa zewnętrzne okręgi pełnią funkcję świateł pozycyjnych i do jazdy dziennej, środkowy jest obramowaniem dla emblematu Volkswagena. W nocy włączane są matrycowe reflektory LED również znajdujące się za przezroczystym panelem. Taki sam świetlny wzór pojawia się z tyłu samochodu. W środku obydwu zewnętrznych okręgów umieszczono tam światła hamowania.

Za sprawą napędu elektrycznego, prostej formy i doboru materiałów we wnętrzu i na zewnątrz, ID.LIFE wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju. W ID.LIFE świadomie zrezygnowano ze skomplikowanych połączeń materiałowych, żeby nie utrudniać późniejszego recyklingu. W lakierze pokrywającym nadwozie ID.LIFE wykorzystano zabarwione na niebiesko drewniane wióry, które nadają bieli atrakcyjny odcień. Tkanina, którą pokryto przednią maskę i dach samochodu ma charakterystyczny wzór rombu i została w stu procentach wykonana z tworzywa uzyskanego w wyniku recyklingu plastikowych butelek PET. Można ją przytwierdzić do karoserii bez dodatkowych wzmocnień, stabilność tkaninie zapewniają komory z powietrzem pod odpowiednim ciśnieniem.

Do produkcji opon Volkswagena ID.LIFE wykorzystano m.in. kauczuk wyprodukowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, krzemionkę z łusek ryżu, olej i żywice roślinne, a także kauczuk pochodzący z recyklingu. Skład komponentów z 37-procentową zawartością surowców odnawialnych i pochodzących z odzysku sprawia, że opór toczenia opony jest mniejszy (unijne oznaczenie A). Opony te mają ponadto wyjątkowo niski poziom hałasu – obydwie cechy doskonale odpowiadają charakterowi ID.LIFE jako modelu stworzonego z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

We wnętrzu ID.LIFE zrezygnowano z tworzywa sztucznego produkowanego w konwencjonalny sposób. Zamiast niego zastosowano materiały pochodzenia naturalnego oraz z recyklingu. Drewniane obramowanie tablicy rozdzielczej i przedniej szyby oraz kanapy i szyby z tyłu auta wykonano z certyfikowanego surowca ze znakiem FSC (Forest Stewardship Council). Tkanina ArtVelours Eco użyta do pokrycia foteli i wewnętrznej strony drzwi składa się w 71 procentach z tworzywa uzyskanego z recyklingowanych butelek PET i włókien ze zużytych T-shirtów. Fioletowa nić, z której wykonano ozdobne szwy także została zrobiona wyłącznie z tworzywa z butelek typu PET. Proszek ze zmielonych starych opon jest z kolei jednym z głównych składników lakieru (Rubber Paint Lack) nadającego oryginalną strukturę elementom w okolicach progów i drzwi Volkswagena ID.LIFE.

ID.LIFE wyróżnia się nie tylko oryginalnym wnętrzem, lecz także systemem elastycznego zarządzania energią. Za pewien czas auta z rodziny ID. będą miały zdolność zarówno pobierania energii, jak i jej oddawania. Akumulator będzie więc nie tylko pobierał prąd z sieci, lecz także w razie potrzeby będzie w stanie przekazać go z powrotem do obiegu energetycznego w gospodarstwie domowym (Vehicle to Home) albo do sieci energetycznej (Vehicle to Grid).

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html